Zoekmachine optimalisatie is niet voor watjes

Je hoort veel over zoekmachine optimalisatie en dat dit makkelijk toe te passen is. Daarom zijn er zoveel SEO-tekstschrijvers- en specialisten. Vergis je niet maar zoekmachine optimalisatie is een vak apart. De schatting is dat een deel van de ‘specialisten’ niet goed weet waar ze mee bezig zijn. Duik maar eens samen met mij in de wereld van SEO.

Alle onzin die de ronde doet

Wanneer je de SEO experts moet geloven dan zijn er heel veel dingen om rekening mee te houden. Dit zijn enkele uitspraken van SEO-experts of tekstschrijvers:

  • “Een Google algoritme update heeft geen invloed op je ranking”
  • “H1 en H2 tags zijn voor SEO niet nodig”
  • “Linkbuilding is een goede manier om hoger in Google te verschijnen”

Sjonge jonge, wat wordt er een hoop onzin over zoekmachine optimalisatie verspreid. Opmerkelijk is dat deze uitspraken van mensen afkomstig zijn die nog niet eens 10.000 maandelijkse bezoekers op hun eigen website weten te trekken. Dan weet je het wel.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zoekmachine optimalisatie: over de H1- en H2 koppen

Waarom wordt er zoveel onzin over zoekmachine optimalisatie verspreid? Dit is eenvoudig te verklaren. Ten eerste omdat iedereen elkaar napraat. Maar ook uitgaat van berichten die Google zelf verspreid. Zonder nader onderzoek te doen worden dit soort zaken klakkeloos overgenomen.

Kijk maar eens naar bovenstaand voorbeeld. H1 en H2 tags zouden niet van invloed zijn op zoekmachine optimalisatie. Dat dit soort praatjes rondgaat is logisch, Google heeft deze uitspraak zelf gedaan. Iemand die echt kennis van SEO heeft weet wel beter. Je doet zelf onderzoek en ontdek juist het tegenovergestelde.

Nadat Google dit bericht naar buiten bracht heb ik drie zeer goedlopende artikelen aan een test onderworpen. Elk artikel trok maandelijks 5000 bezoekers. Ik veranderde in deze drie artikelen de H2 koppen. Ik haalde bijvoorbeeld zoektermen uit de H2 koppen en hier en daar verving ik een H2 kop voor een vetgedrukt stukje (dus geen tussenkop).

Wat gebeurde er? In een periode van een half jaar zakte elk artikel van 5000 bezoekers terug naar ongeveer 3000 bezoekers. Een afname van 40%! Terwijl andere artikelen op de website nauwelijks beweging lieten zien. Toen ik de H2 koppen weer naar de oorspronkelijke staat terugbracht duurde het enkele weken voordat de artikelen elk weer tussen de 3500 en 4000 bezoekers ontvingen.

Conclusie: de uitspraak over H1 en H2 koppen die Google en SEO-experts doen zou ik met een korreltje zout nemen.

Zo zit het met linkbuilding

Nog zoiets, linkbuilding. Dit wordt vaak als belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie gezien. Ik schrijf al heel wat jaren voor het internet en heb nog nooit aan linkbuilding gedaan. Terwijl ik maandelijks miljoenen bezoekers trek.

Zonder linkbuilding toe te passen is dit zeker mogelijk. Naar mijn mening is linkbuilding ontzettend gevaarlijk. Het is namelijk een techniek waarbij je backlinks inkoopt of ruilt. Ontzettend slecht voor zoekmachine optimalisatie want Google geeft zelf aan dat ze dit helemaal niet wil.

Een aantal van mijn opdrachtgevers, en dat zijn zeker geen kleintjes, zagen hun websites na het toepassen van linkbuilding dramatisch wegzakken. Pas nadat ze alle backlinks verwijderd hadden stegen ze weer. Daarom blijf ik erbij: linkbuilding kan slecht uitpakken binnen zoekmachine optimalisatie. Terwijl een hoop SEO-specialisten het nog steeds toepassen.

Hoe je wél moet linkbuilden

Vaak wordt gedacht dat veel kwalitatieve backlinks je aan een hogere positie in Google helpen. Dit klopt slechts gedeeltelijk. Sinds eind jaren ’90 doe ik veel onderzoek naar de werking van zoekmachines. Maar ook naar het zoekgedrag van gebruikers. Eén ding valt mij sinds 2015 op: websites met veel backlinks, ook al zijn die van hoge kwaliteit, scoren niet beter dan websites met weinig backlinks.

Wil je toch vasthouden aan linkbuilden, regel dit dan zelf. Benader relevante websites en bekijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen. Deel kwalitatieve content, ook op social media. Zo gaan anderen vanzelf je voorbeeld volgen en bouwt je website autoriteit op. Dat gaat helemaal vanzelf, echt waar!

Invloed van een Google algoritme update

Google voert niet één of twee maar tientallen algoritme updates per jaar uit. Van veel kleine updates merk je niets, daar hoef je geen aandacht aan te besteden. Zo een tot twee keer per jaar vindt er een grote update plaats, daar merk je wel iets van. Je ziet dan grote verschuivingen in rankings. Soms ten goede maar soms ook ten slechte van je site.

Het is niet zo dat een grote algoritme-update altijd van invloed is op je website. Dit hangt van verschillende zaken af. De niche of branche waarin je actief bent speelt een grote rol. Eerder werden zogenaamde “YOUR MONEY OR YOUR LIFE” websites hard geraakt door een Google update. Het ging er namelijk om dat dit soort websites betrouwbaarheid moet uitstralen.

Na een update zie je vaak grote verschuivingen binnen een bepaalde niche of onderwerp. Terwijl die van jou net buiten beschouwing blijft. Maar let op want de eerstvolgende keer kan jouw niche aan de beurt zijn. Daarom moet je altijd waakzaam blijven en direct in actie komen wanneer je website wordt geraakt.

Dit houdt die actie erin

Begin niet als een gek je hele website overhoop te halen. Belangrijkste is dat je aan de kwaliteit van je website werkt. Vindt Google dat je niet betrouwbaar genoeg overkomt, doe je er dan iets aan. Bijvoorbeeld door het creëren van een over-ons pagina en contactpagina. Verder moet uit artikelen je expertise blijken.

Let Google tijdens de eerstvolgende update vooral op privacy of veiligheid van een website? Richt hier je aandacht op. Voor dit soort technische zaken heb je soms wel hulp van een professional nodig.

Het allerbelangrijkste blijft de inhoud van je website. Zelfs wanneer je meer dan 70% van je bezoekers kwijtraakt kan dit altijd nog herstellen. Google wil namelijk zien dat je een volhouder bent. Blijf dus continu kwalitatieve artikelen delen.

Teksten en de reactie van zoekmachines

Vraag aan de gemiddelde SEO-specialist wat je toe moet passen. Steevast zal er in het antwoord ook iets van content voorbijkomen. Dit zijn teksten die voldoen aan de SEO richtlijnen van Google.

Helaas is het zo dat er veel vraag is naar SEO tekstschrijvers. Waar veel vraag naar is ontstaat ook een groot aanbod. De student die een bijbaantje zoekt, de onervaren VA of de omgeschoolde journalist: iedereen kan en mag de titel SEO tekstschrijver dragen. Hier zijn geen regels of wetten voor. Iemand zonder verstand van zoekmachine optimalisatie mag dus gerust €150 vragen voor een leuk geschreven stukje.

Het probleem is dat Google niet blij is met slechte content. Niet dat je afgestraft wordt, maar echt hoger ga je er ook niet van scoren. Ondertussen voel jij je wel een bal gehakt.

SEO teksten tegen een betaalbare prijs? Hoger in Google scoren? Kom maar op!

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.