H1, H2, H3 SEO: invloed op je online vindbaarheid

De H1, H2 en H3 (heading tags) zijn megabelangrijk voor je SEO. Google en andere zoekmachines kijken steeds meer naar de gebruikte heading tags. Zo kunnen zoekmachines beter inschatten waar een tekst of pagina over gaat. Bij goed gebruik van H1, H2 en H3 is de kans groter dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt.

Dit zijn heading tags

Een tekst bestaat altijd uit een titel en verschillende alinea’s. Hiertussen staan kopjes, dit maakt de tekst makkelijker leesbaar. De titel en tussenkopjes noem je heading tags. Er zijn verschillende heading tags met elk een eigen functie.

De meest gebruikte heading tags zijn H1, H2 en H3. Dan is er ook nog H4, hoewel je deze zeer weinig op websites tegen komt. Het is belangrijk om de juiste heading tags op de juiste plaats te zetten. Hiermee geef je Google te kennen welk stukje tekst het belangrijkst is.

H1, H2, H3 SEO invloed

Het lijkt wel een versje: H1, H2, H3 SEO. Eigenlijk moet je dit versje ook heel goed in je hoofd prenten want het komt heel vaak van pas. Heading tags hebben namelijk grote invloed op je SEO. Met SEO bedoel ik zoekmachine optimalisatie. Hoe beter je website geoptimaliseerd is, hoe beter deze in zoekmachines scoort.

Onthoud ook de volgorde: H1, H2 en H3. Je mag hier H4 als staartje aan toevoegen maar je kunt het net zo goed weglaten, het wordt toch bijna niet gebruikt.

Welke invloed hebben de heading tags op SEO? Google hecht waarde aan heading tags. Hoe hoger het nummer van de heading tag, hoe waardevoller deze is. Je zou denken dat je dan maar alle koppen de heading tag H1 toewijst, maar zo werkt het niet. Laten we samen aan de slag gaan, inclusief voorbeeld.

De H1 heading tag is je titel

Een webtekst bestaat altijd uit een titel. De titel omschrijft het onderwerp van de tekst. Voor een titel gebruik je altijd een H1 tag. Dankzij deze tag is het voor Google en andere zoekmachines duidelijk waar de tekst over gaat.

Het is niet mogelijk om aan meerdere koppen een H1 tag toe te wijzen. Zoekmachines raken hierdoor in de war, want waar gaat de tekst nu eigenlijk over? Niet alleen verwarrend voor zoekmachines maar ook voor je bezoekers. Een H1 titel is in veel gevallen groter en vetgedrukt, waardoor deze extra opvalt.

H2 als tussenkop

Alle volgende koppen noem je tussenkoppen of subtitels. Een tussenkop staat boven een paragraaf. Overigens kan een paragraaf uit meerdere alinea’s bestaan. Je hoeft echt niet elke alinea een tussenkop te geven.

Hierboven zie je dat de H1 titel altijd bovenaan staat, gevolgd door een of meerdere tussenkoppen. In veel gevallen zal dit de H2 tag zijn.

H1, H2, H3 (SEO), wanneer gebruik je de H3?

Veel websites zullen alleen de H1 en H2 tag gebruiken. In feite zeg je tegen zoekmachines: de H1 is de titel en hiermee het belangrijkst. De H2 tussenkoppen zijn allemaal even belangrijk.

Wat gebeurt er wanneer je de H3 heading tag gebruikt? Dit is een tussenkop die minder belangrijk is dan een H2 kop. Vaak gebruik je de H3 tag wanneer je even iets wil verduidelijken maar waarvan het tussenkopje minder belangrijk is. Je vindt het dan ook geen ramp wanneer zoekmachines dit tussenkopje niet scannen. Ze doen het wel hoor, maak je daar maar geen zorgen om.

Moet ik altijd gebruik maken van een H3 heading tag?

Bij deze paragraaf heb ik gebruik gemaakt van de H3 heading tag. Sommigen zweren bij een tot twee H3 heading tags in een webtekst, voor anderen hoeft het niet zo. Het voordeel van een H3 kop is dat je iets kunt benadrukken wat je eerder al vermeld hebt. Het is net alsof je de tussenkop vetgedrukt neerzet zonder dat het hier om een heel belangrijke kop gaat.

H4, H5 en H6 heading tags op je website

Het is vreemd dat iedereen het over de term H1, H2, H3 en SEO heeft maar niet over het gebruik van een H4 of een H5 heading tag. Er is zelfs nog een H6 kop, maar ook daar hoor je niemand over. Dit komt omdat bijna niemand het gebruikt.

Toch kunnen dezen heading tags handig zijn om nog iets te benadrukken maar dan op een minder opvallende manier. Op het gebied van SEO hebben de H4 en H5 koppen weinig invloed. Je mag ze wat mij betreft dan ook gewoon weglaten.

Gebruik heading tags niet zomaar door elkaar

Het lijkt heel verleidelijk om je teksten te voorzien van een H1 title, de volgende kop een H2, weer de volgende van een H3 en ga zo maar door. Totdat je aan H6 zit. Doe dit niet! Mogelijk missen zoekmachines zo belangrijke informatie. Ze gaan er immers van uit dat alleen het bovenste gedeelte van jetekst belangrijk is.

Wanneer je onderaan je website alleen maar H5 en H6 heading tags hebt staan dan gaan zoekmachines ervan uit dat dit gedeelte onbelangrijk is. Je wil niet dat zoekmachines jouw website maar half scannen en indexeren.

Tip: gebruik eens wat zoektermen in de titels/ koppen. Het is volgens Google niet direct van invloed maar niet geschoten is altijd mis.

Moeite met het gebruik van H1, H2 en H3? Bij het laten schrijven van SEO teksten ontvang je deze altijd met de juiste opmaak. Inclusief heading tags, zodat je de tekst alleen nog maar hoeft te kopiëren.

Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy