Google updates 2023– dit kun je verwachten

Bijgewerkt: 16 oktober 2022

Het is altijd weer spannend: de nieuwste Google updates. Natuurlijk wil je weten wat je te wachten staat. Duidelijk is dat Google de gebruikservaring zwaar mee gaat laten tellen. Nou ja zwaar, dat is wat veel SEO specialisten vertellen. Ik heb hier een andere mening over, want ook aankomend jaar blijven een aantal zaken veel belangrijker. Kijk maar eens wat er allemaal gaat gebeuren met betrekking tot Google updates 2023.

Grote en kleine updates

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met Google updates bedoel ik natuurlijk de algoritme-updates. Wat is het algoritme precies? Het is een systeem dat gegevens uit de zoekindex haalt en hiermee bepaalt welke resultaten het beste matchen met een zoekopdracht. Dat systeem (algoritme) is heel complex. We begrijpen er wel een beetje van maar Google houdt grootste gedeelte van het algoritme geheim.

Dat is ook wel nodig. Zouden we namelijk allemaal weten hoe het algoritme werkt dan is het ook betrekkelijk eenvoudig om de zoekresultaten te beïnvloeden. Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn!

Google voert een aantal keer per jaar meerdere algoritme-updates uit. Dit zijn kleine en grote updates. Die grote updates noem je ook wel kernupdates en hebben vaak veel invloed op de ranking.

Google updates 2023

De meeste Google updates zijn zo klein dat je er nauwelijks iets van merkt. Het gaat dan om kleine verbeteringen of aanpassingen, zodat Google beter kan bepalen welke zoekresultaten als eerste moeten verschijnen. Zo ongeveer 2-3 keer per jaar rolt er een grote algoritme update uit. Deze updates hebben een grote impact op de SERP’s oftewel de ranking van pagina’s.

Gebruikerservaring – Google Page Experience Update

Helaas laat Google van tevoren niet weten welke grote updates het uit gaat voeren. Tenminste, niet altijd. Want van één wisten we 100% zeker dat dit een Google update 2021 ging worden: de Google Page Experience Update. Deze werd in mei 2021 gelanceerd.

De Google Page Experience Update houdt rekening met de gebruikerservaring. Dit is de ervaring van websitebezoekers oftewel hoe gebruiksvriendelijk ze de site vinden. Omdat Google continu het menselijk gedrag probeert na te bootsen probeert de zoekmachine ook in te denken hoe bezoekers tegen een website aankijken.

De gebruikerservaring bestaat uit verschillende onderdelen. Denk maar eens aan mobielvriendelijkheid, laadsnelheid van de pagina, https (veiligheid) maar ook stabiliteit van de onderdelen van de pagina. Tijdens het laden mag de inhoud niet verspringen. Andere factoren zijn navigatie en menu, te opdringerige pop-ups (niet doen) en visuele elementen.

Deze update wordt jaarlijks verfijnd, blijf dus aan de gebruikservaring op je site werken.

Nóg betere content delen

Dat het hele internet rondom content draait, dat hoef ik je niet uit te leggen. Zonder content (inhoud) zou er namelijk geen internet bestaan. Je kunt je voorstellen dat content ook tot de Google updates van 2023 behoort. Deze zoekmachine gaat dit jaar nóg beter naar content kijken. Daarom is het goed om de volgende aandachtspunten in acht te nemen:

  • Schrijf over onderwerpen die aansluiten bij de website
  • Bied meerwaarde voor de lezer (deel tips, adviezen of ideeën)
  • Spam niet met zoekwoorden
  • Schrijf in goed Nederlands
  • Kopieer geen teksten van andere websites
  • Vermijd dubbele onderwerpen op je eigen site

Zomaar wat aandachtspunten, maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Kunstmatige intelligentie

Vergis je niet maar kunstmatige intelligentie speelt een steeds grotere rol. Dit zie je ook terug in de Google updates. Sinds de Rankbrain update (2015) is Google in staat om te leren op basis van ingevoerde gegevens. Tegenwoordig is Google ook een kei in het herkennen van verbindingswoorden of signaalwoorden.

Dit houdt in dat je ook actief gebruik maakt van dit soort verbindingswoorden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Voordat, intussen of wanneer (tijdsverband)
  • Als laatste, bovendien of daarnaast (opsomming)
  • Net zoals, overeenkomstig of hetzelfde (overeenkomst of vergelijking)
  • Want, daardoor of doordat (oorzaak of gevolg)
  • Echter, hoewel of maar (tegenstelling)
  • Indien, tenzij of mits (voorwaarde)
  • Dus, daardoor of concluderend (conclusie)

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van signaalwoorden. Wist je dat ruim 30% van de tekst uit signaalwoorden moet bestaan? Wanneer je gebruik maakt van de Yoast SEO plug-in (WordPress) zie je vanzelf of je voldoende signaalwoorden hebt gebruikt. Houd er rekening mee dat Google dankzij kunstmatige intelligentie naar signaalwoorden kijkt en hierdoor resultaten nóg beter op zoekopdrachten af kan stemmen.

Google updates 2023: naamsbekendheid of merkbekendheid

Sinds 2021 speelt naamsbekendheid of merkbekendheid een grote rol. Het is namelijk de bedoeling dat mensen specifiek op je naam of merk gaan zoeken. Juist daarom is het slim om continu aan branding te doen. Dit doe je zo:

  • Registreer een domeinnaam die overeenkomt met je bedrijfsnaam of merknaam
  • Gebruik social media accounts onder je bedrijfsnaam/merknaam
  • Zorg voor herhaling: gebruik je naam in verschillende uitingen

Je website moet betrouwbaar en gezaghebbend overkomen. Dit valt ook wel onder het EAT model van Google: Expertise, Autoriteit en Trustworthiness (betrouwbaarheid). Op je website moet niet alleen informatie over het doel van de site staan maar ook iets over de schrijver van de meest belangrijke inhoud. Denk hierbij aan een over-ons pagina, maar bijvoorbeeld ook een kadertje ondergaan elke pagina (of in de zijbalk).

Expertise uitstralen

Binnen de Google updates zal ook gelet worden op de expertise die je uitstraalt. Kijk bijvoorbeeld naar deze website, hiervan weet je zeker dat de artikelen geschreven zijn door iemand die er verstand van heeft. Maar je komt ook veel websites tegen waarin duidelijk naar voren komt dat ‘iemand uit zijn nek kletst’. Bijvoorbeeld waarbij iemand zich een voedingsdeskundige noemt en vervolgens zegt dat snoepgoed eten het ideale dieet is. Google is niet dom en heeft ook wel door dat zo iemand maar wat roept. Hoe Google dat weet? Ze huren derde partijen in om de zoekresultaten te beoordelen en te evalueren. Aan de hand van de evaluaties volgt er weer een aanpassing met betrekking tot rankings.

Jij bent de expert, straal dat ook uit! Weet je niet hoe je jouw expertise goed moet overbrengen, schakel dan een professionele tekstschrijver in. We zijn er voor kleine ne grote bedrijven en websites.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven