Belangrijk in 2021: werken aan naamsbekendheid

Iedere SEO specialist, tekstschrijver of webmaster houdt de Google updates nauwlettend in de gaten. In 2021 staan er weer een aantal belangrijke Google updates op de planning. Natuurlijk weten we hier van te voren nog niet zoveel vanaf, hoewel één en ander al stiekem is uitgelekt. Wat wél duidelijk is: de naamsbekendheid is vanaf 2021 belangrijk. Ontdek hoe je dit binnen je SEO strategie toepast.

Menselijk gedrag en gebruikersbehoeften

Google legt steeds meer de focus op wat mensen willen. Gelukkig maar want zoekresultaten moeten aansluiten op de behoeften van gebruikers. Ergens is Google tegenwoordig ook psycholoog want ze analyseren het menselijk gedrag.

Hersenen zijn in staat om problemen op te lossen. Hier hebben we wel wat hulp bij nodig, soms via zoekmachine Google. Zoekmachines proberen het menselijk gedrag na te bootsen. Op welke wijze zoekt iemand naar informatie en welke informatie is ook echt relevant?

Gebruikersbehoeften slaat op informatie of advies dat nodig is om taken zo goed mogelijk te volbrengen. Binnen je SEO strategie moet jij je dus zeker richten op die gebruikersbehoeften. Een van die behoeften is het vertrouwen in een bedrijf of merk. Je komt dan bij naamsbekendheid of merkbekendheid uit.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zoeken op merknaam

De meest ideale situatie is dat mensen zoeken op je merknaam of bedrijfsnaam. Feitelijk ben je dan met branding bezig (het vergroten van de merkbekendheid of naamsbekendheid). Wat veel mensen vergeten is dat branding een grote invloed op SEO heeft. Het is namelijk zo dat Brands (bekende merknamen) het ontzettend goed doen in de top 30 populaire zoektermen.

In 2021 en verder is het belangrijk dat mensen steeds vaker zoeken op je bedrijfsnaam of merk. Het is namelijk zo dat websites met een goede naam beter scoren in de organische zoekresultaten. Heb je eenmaal een goede naam opgebouwd dan hoef je niet veel moeite meer te doen om met nieuwe artikelen direct hoog te verschijnen. Werk daarom actief aan je merkbekendheid of naamsbekendheid (branding).

Content marketing is een ideale manier om aan die naamsbekendheid te werken. Denk hierbij aan zichtbaarheid op social media, persberichten, actief zijn op fora maar ook een herkenbare huisstijl.

Positie in organische zoekresultaten

Wat heeft naamsbekendheid met SEO te maken? Meer dan je denkt. Wanneer mensen continu op je naam zoeken dan zal de zoekmachine je naam onthouden. Je verschijnt dan eerder bovenaan in de zoekresultaten.

Voordeel hiervan is dat ook andere artikelen op de website hierin mee worden getrokken. Scoorden ze eerder laag in Google, bij een grote naamsbekendheid verschijnen deze artikelen plots hoger in de zoekmachine.

Verwerk de bedrijfsnaam of merknaam in de titel

Het is ontzettend belangrijk om de bedrijfsnaam of merknaam in iedere paginatitel te verwerken. Dit kan niet alleen via de homepage maar ook via elke willekeurige webpagina. Bijvoorbeeld dit blogartikel, dat in Google als volgt zou moeten verschijnen:

Gebruikersbehoeften – Bianca Walraven

Je ziet eerst de titel van de blogpost, gevolgd door de bedrijfsnaam. Op deze manier is je bedrijfsnaam continu zichtbaar, of iemand deze nu leest of niet. Want zelfs wanneer iemand de bedrijfsnaam niet leest blijft deze onbewust hangen. Wanneer je een andere keer ‘per ongeluk’ bij een bepaalde zoekopdracht naar boven komt dan herkennen de hersenen van de gebruiker jouw bedrijfsnaam. De kans is dan ook groter dat de gebruiker naar jouw website doorklikt.

Het is dus helemaal geen gek idee om de bedrijfsnaam of merknaam in iedere paginatitel te verwerken. Doe dit ook in de meta description, want ook dat is zichtbaar in de organische zoekresultaten.

Google bepaalt de autoriteit van je website

Je kunt natuurlijk met duizenden pagina’s op het internet verschijnen, maar dit geeft geen garantie op een hoge positie. Je autoriteit speelt hierin mee. Google bepaalt namelijk of je webpagina wel te vertrouwen is. Heb je hard aan naamsbekendheid gewerkt dan is het vrijwel zeker dat je een autoriteit bent. Van autoritaire websites is bekend dat ze hoger in de organische zoekresultaten staan.

Als beginnende website moet jij je nog zien te bewijzen. Autoriteit bouw je op door niet zomaar wat te roepen. Artikelen, blogs en de informatie op je website moet kloppen. Wanneer je in een blogpost vertelt dat kanker een verzonnen ziekte is, dan roep je een hoop boze lezers op je af. Bezoekers verlaten vrijwel direct je website. Bovendien slaan ze een volgende keer je website over en kiezen een ander uit de organische zoekresultaten.

Al deze dingen heeft Google echt wel in de gaten. Korte bezoektijden en mensen die niet op jouw zoekresultaat klikken, dit leidt uiteindelijk tot een lagere ranking. Zorg dus dat je autoriteit uitstraalt. Laat zien dat je weet waar je het over hebt en verwijs eventueel door naar belangrijke bronnen.

Is naamsbekendheid echt een rankingfactor?

Voorheen was naamsbekendheid niet direct een factor die meespeelde in de ranking. Toch komt hier vanaf 2021 verandering in. Zo heeft John Muller van Google al laten weten dat het belangrijk is dat mensen op zoek gaan naar je merknaam. Zorg dus dat mensen actief naar je op zoek gaan. Dit is een teken dat je het als bedrijf of merk goed doet.

Conclusie naamsbekendheid & SEO

De conclusie met betrekking tot naamsbekendheid en SEO kun je heel kort samenvatten:

  • Werk aan je naamsbekendheid
  • Bouw vertrouwen op
  • Zorg voor een betere autoriteit

Oftewel: klets niet uit je nek. Deel zaken waar je ook echt verstand van hebt. Zorg dat je naam overal op het internet maar ook offline verschijnt. Wees dus zo actief mogelijk en verbind je activiteit aan je website. Bijvoorbeeld een social media-account dat je naar je website laat linken. Maar ook je reactie op een forum met een linkje naar je website. Zonder te spammen, want je moet wel betrouwbaar overkomen. Dat is wat je in 2021 en 2022 te doen staat.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.