Zoekwoorden strategie: niet alleen voor SEO

Misschien ben je op zoek naar de perfecte zoekwoorden strategie. Laat ik je één ding duidelijk maken: deze strategie is niet alleen bedoeld voor SEO. Het geeft je namelijk veel meer inzichten, hierdoor trek je terugkerende bezoekers aan. Daarnaast is een zoekwoorden onderzoek ook nog eens geschikt voor het verbeteren van je concurrentie. Je ziet, zoekwoorden oftewel keywords hebben veel meer te bieden.

Zoekwoorden onderzoek voor SEO

De meeste mensen passen een zoekwoorden onderzoek voor SEO toe. Dat werkte vroeger hartstikke goed, tegenwoordig een stuk minder. De basis van een zoekwoordenonderzoek ligt hem in het vinden van populaire zoektermen. Maak je bijvoorbeeld gebruik van Google Ads, dan zie je wat bepaalde zoektermen waard zijn.

Die waarde hangt samen met de betaalde zoekresultaten. Adverteren in zoekmachines zorg namelijk voor een positie boven de organische zoekresultaten. Sommige zoektermen zijn zo populair, wanneer je hierop wil adverteren dan ligt de prijs een stuk hoger.

Vroeger werd bij een zoekwoorden onderzoek voornamelijk naar de duurste zoektermen gekeken. Dit waren namelijk zoektermen waarop iedereen wilde scoren. Je kon dit ook wel een zoekwoorden onderzoek voor SEO noemen want je deed niks anders dan de meest populaire zoekwoorden vinden en gebruiken. Alles om hoger in Google te ranken.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zoekwoorden strategie: onderwerpen voor je blogs of teksten

Een moderne zoekwoorden strategie geeft je inzicht in populaire zoekopdrachten. Belangrijkste aandachtspunt is dat je vanuit een zoekwoordenonderzoek inspiratie haalt voor het schrijven van blogs of teksten. Dat is eigenlijk de beste zoekwoorden strategie die je kunt te voeren.

Hoe werkt dit precies? Eigenlijk is het heel eenvoudig: je hebt altijd een idee over een onderwerp in je hoofd. Met dat idee voer je een zoekwoorden onderzoek uit. Vervolgens zie je het maandelijks zoekvolume op het door jou ingevoerde zoekwoord. Je krijgt ook suggesties te zien, en dat is nu net wat je nodig hebt. Want die suggesties zijn vaak een perfecte aanvulling op je onderwerp. In sommige gevallen is een suggestie zelfs een beter onderwerp, iets waar je zelf niet op had kunnen komen.

Even een voorbeeld met betrekking tot deze zoekwoorden strategie. Stel dat je een website voor jonge ouders hebt. Je hebt een onderwerp bedacht: babyvoeding. Helaas scoor je tegenwoordig niet meer zo makkelijk op korte zoektermen (short tail keywords). Je zult je onderwerp daarom moeten specificeren. Gebruik een zoekwoordentool en vul hier ‘babyvoeding’ in. Het maandelijks zoekvolume ligt op 4400, maar de suggesties zijn veel interessanter. Een van die suggesties is ‘babyvoeding maken’, hiermee heb je een perfect onderwerp voor je website.

De concurrentie verslaan

Nog een reden waarom je een zoekwoorden strategie hanteert: het verslaan van de concurrentie. Laten we het even bij die babyvoeding houden. De kans is groot dat je directe concurrenten ook in Google scoren op de zoekterm babyvoeding. Waarom zou je dan nummertje 50 zijn die met hetzelfde onderwerp aankomt?

Wanneer je bovenstaande zoekwoorden strategie verlegt en je kijkt naar de suggesties, dan kun je hier effectief je concurrenten mee verslaan. Bijvoorbeeld door te kiezen voor de suggestie ‘babyvoeding potjes’. Kijk hoeveel concurrenten over dit onderwerp schrijven. De kans is best groot dat je op dit onderwerp veel minder concurrenten tegenkomt.

Een goede zoekwoorden strategie helpt je dus bij het verbeteren en hiermee het verslaan van je concurrenten. Het gevolg: je scoort op bepaalde zoektermen hoger in Google.

Heeft het zin om voor minder populaire zoekopdrachten te kiezen?

Ik zag ooit eens bij een tekstschrijver op zijn website staan dat het geen zin heeft om voor zoektermen met een laag zoekvolume te kiezen. Die tekstschrijver kun je beter nooit voor je website laten schrijven, die heeft namelijk helemaal geen verstand van SEO.

Natuurlijk trekken minder populaire zoekwoorden ook minder bezoekers aan, maar als je het goed doet sta je hierop wel hoger dan je concurrenten. Het voordeel: die paar maandelijkse zoekers klikken wel door naar jouw website. Dat is precies wat Google ook in de gaten heeft. Hierdoor wordt je website in zijn algemeen beter beoordeeld. Dit helpt bij het beter ranken van je andere artikelen of teksten.

Kies alleen relevante zoektermen

Diezelfde tekstschrijver hield er een hele vreemde zoekwoorden strategie op na. Zo was zijn website goed vindbaar op zoektermen als ‘coolblue bus‘ en ‘youri mulder huis’. Terwijl dat nu net de zoektermen zijn waar je als tekstschrijver niet op gevonden wil worden. Dit zijn namelijk niet-relevante zoektermen die je website meer schade opleveren dan je denkt.

Google moet bepalen waar websites over gaan. Een website rondom huisdieren bevat toch zeker voor 95% artikelen die ook daadwerkelijk over huisdieren gaan. Dit kan van alles zijn, van de verzorging tot aanschaf maar ook producten voor huisdieren. Zou diezelfde website het ook nog eens over interieurtips gaan hebben, dan is het voor Google heel lastig te bepalen wat het hoofddoel van de site is.

Dit gezegd hebbende snap je wel wat er gebeurt: zoekmachines raken van deze website in de war. Artikelen over huisdieren worden niet meer zo hoog gewaardeerd en zullen wegzakken in ranking.

Wil je toch heel uiteenlopende onderwerpen op je website bespreken? Maak dan subdomeinen aan. Hierop kun je dan ook weer je zoekwoorden strategie aanpassen, simpelweg omdat je per subdomein een zoekwoordenonderzoek uitvoert. Bovendien snappen zoekmachines dat je per subdomein een ander onderwerp hanteert, dit is een stuk duidelijker.

Zoekwoorden strategie opzetten

Hoe bepaal je nu wat de beste zoekwoorden strategie is? Door je niet volledig op SEO oftewel zoekmachine te richten. Het is namelijk belangrijk dat je waardevolle content deelt. Wanneer je websitebezoekers voordeel uit je teksten halen, dan haal je ook voordeel uit Google. Schrijf dus voor je websitebezoekers, niet voor Google. Dat is waar je de zoekwoorden strategie op aanpast.

Helaas zijn nog steeds veel SEO specialisten en webmasters bezig met het schrijven voor Google. Dit zie je ook in de teksten terug: hierbij wordt gemikt op populaire zoektermen. Ik krijg best vaak het verzoek tot het schrijven van een tekst en hierin een zoektermen als ‘iPhone’ of ‘interieur’ te verwerken. Terwijl het voor 99% van de websites gewoon onmogelijk is om op dit soort korte zoektermen te scoren.

Bied meerwaarde voor je lezers. Ik blijf het herhalen maar zo is het gewoon. Je zoekwoorden strategie bestaat daarom uit:

  • Het opdoen van ideeën voor onderwerpen
  • Het verbeteren van je concurrenten

Van hieruit schrijf je de beste artikelen of blogs. Overigens is het ook mogelijk om teksten te laten schrijven. Als SEO tekstschrijver bied ik een zoekwoordenonderzoek altijd gratis erbij. Samen bekijken we welke zoektermen het beste passen, op andere ideeën brengen en ervoor zorgen dat je de concurrentie voorblijft.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.