SEO tips 2022 – maar liefst 50 tips!

Zoekmachine Google wordt steeds slimmer. Het is opletten dat deze het menselijk brein niet voorbijstreeft. Wil je goed vindbaar zijn in Google dan moet je zeker deze SEO tips voor 2022 lezen. Het zijn er maar liefst 50, er is dus veel werk aan de winkel. Bedenk ook dat SEO (zoekmachine optimalisatie) altijd blijft veranderen. De SEO tips zijn dan ook gericht op 2022 en verder.

Waarom jij je met SEO bezighoudt

Het is je vast wel opgevallen dat er dagelijks nieuwe websites bijkomen. Dat zijn potentiële concurrenten die hoger dan jou in Google willen staan. Daarnaast heb je nog ontelbare websites die het beter doen dan die van jou. Wie zich met SEO bezighoudt biedt de beste content aan. Dat vinden niet alleen je bezoekers maar vooral Google. De beloning: een hogere positie in de organische zoekresultaten.

In 2022 zijn er een aantal zaken waar je prioriteit aan moet geven. Dan zijn er ook nog dingen waar je even goed op moet letten. Bekijk de 50 beste SEO tips 2022.

1. De perfecte paginatitel

Misschien wel een van de meest gegeven SEO tips maar hij blijft goed: verzin de perfecte paginatitel. Gebruik hier je belangrijkste keywords in. Hoe meer je de keywords vooraan in de titel plaatst, hoe sterker deze wordt.

2. H-tags gebruiken

Verdeel een tekst altijd in verschillende alinea’s en maak gebruik van subkoppen. Hieraan geef je de H-tag mee. Vaak zal dit de H2-tag zijn. Vergeet ook niet om belangrijke zoektermen in die subkoppen te verwerken.

3. Broodkruimels

Je hoeft geen broodkruimels over je toetsenbord te strooien, met broodkruimels bedoel ik namelijk de breadcrumb-optimalisatie. Bedenk dat Google broodkruimels in de zoekresultaten toont. Plaats deze inclusief linkjes op je pagina. Maak je gebruik van het CMS WordPress, dan heb je ook de mogelijkheid om hier broodkruimels in te stellen.

4. Long tail keywords

Nog steeds probeert iedereen te scoren op short tail zoektermen, terwijl de toekomst naar de long tail keywords gaat. Dit komt omdat mensen specifieker zoeken, simpelweg om op de juiste pagina uit te komen.

5. Spraakgestuurde zoekopdrachten

Ook alweer een van de beste SEO tips 2022, want hier had ik het in 2013 al over. Houd rekening met de ontwikkeling van spraakgestuurde zoekopdrachten. In 2022 wordt ruim de helft van alle zoekopdrachten via spraakbesturing uitgevoerd. Dit betekent dat mensen vaak vragen invoeren maar ook gebruik maken van veel langere zoekopdrachten.

6. Metabeschrijvingen

Deze wordt nogal eens vergeten, simpelweg omdat dit geen directe rankingfactor is. Toch zou je de metabeschrijving altijd toe moeten passen. Wanneer je de juiste trefwoorden in de meta beschrijving plaatst dan zal Google deze tonen. Dit verhoogt de klikfrequentie.

7. Zoektermen in de tekst gebruiken

Ben je bezig met het schrijven van een tekst? Vergeet dan zeker niet om hier de belangrijkste zoektermen in te verwerken. Overdrijf het echter niet, de ideale zoekwoorden dichtheid ligt onder de 2%. Dat was vroeger wel anders, in 2015 lag dit op ruim 4%.

8. Schrijven zoals je tegen iemand praat

Feitelijk zou je in tekst moeten schrijven zoals je tegen iemand praat. Op een persoonlijke en toegankelijke manier, daar houden we tegenwoordig van. Dat is ook waar zoekmachines steeds vaker de voorkeur aan geven.

9. Voldoende woorden in een artikel

Artikelen die minder dan 250 woorden bevatten ranken over het algemeen minder goed. Dit gezegd hebbende zou een tekst dus uit minimaal 250 woorden moeten bestaan. Artikelen die hoog in Google scoren bevatten tussen de 750 en 2000 woorden. Het is niet gezegd dat monsterartikelen (van meer dan 2000 woorden) het beter doen.

10. Korte laadtijd van pagina’s

Uit het tijdperk van de Commodore 64 had je best het geduld om 5 minuten op het laden van een webpagina te wachten. Dat kan tegenwoordig echt niet meer. Wanneer je pagina langer dan 2 seconden aan het laden is dan is meer dan de helft van de bezoekers alweer vertrokken. Verklein scripts en afbeeldingen, hier valt al veel winst uit te behalen.

11. Branding toepassen

Naamsbekendheid of merkbekendheid is niet alleen goed voor je bedrijf, ook helpt het bij een betere ranking in Google. Deze zoekmachine is namelijk van mening dat mensen op een bedrijfsnaam of merknaam zouden moeten zoeken. Richt je daarom niet alleen op SEO maar ook op branding.

12. Boilerplate achter de titel

In 2021 werd nog gezegd dat je geen boilerplate achter de titel moest plaatsen. Dit is een herhalende tekst, vaak de naam van de website, die achter elke titel komt te staan. In 2022 moet die boilerplate weer terug, want het helpt bij het verhogen van je naamsbekendheid of merkbekendheid. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het gebruik van een bolierplate geen negatieve invloed op je SEO heeft.

13. Externe duplicate content vermijden

Dubbele content is hartstikke slecht voor je SEO. Wanneer je teksten van andere websites kopieert brengt dit ernstige schade aan die van jou toe. Google straft dit soort websites keihard af. Daarnaast krijg je ook nog eens te maken met een schending van het auteursrecht en kan het je een dikke boete opleveren.

14. Interne duplicate content oplossen

Dan heb je ook nog de interne dubbele inhoud. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je website op verschillende manieren bereikbaar is, bijvoorbeeld via www en non-www maar ook via http én https. Voorheen kon je het voorkeursdomein binnen Google Search Console doorgeven, nu moet je een redirect instellen óf gebruikmaken van een canonical tag. Met deze tag geef je de canonieke versie van een URL aan.

15. Cijfers in een titel

Dit werkt altijd goed: cijfers in een titel weergeven. Bijvoorbeeld ‘de 50 beste SEO tips 2022’. Gebruik overigens bij voorkeur oneven aantallen of tientallen. Je zou dus kunnen kiezen voor ‘de 7 mooiste steden’ of ’40 bijzondere dieren’.

16. Oude artikelen updaten

Sommige teksten staan al minstens 10 jaar op het internet en er wordt helemaal niet meer naar omgekeken. Wil je ook in 2022 zichtbaar blijven dan is het raadzaam om eens naar die oude artikelen te kijken. Geef ze een frisse update en kijk vooral of de inhoud nog wel klopt.

17. Interne links controleren

Vergeet niet om de werking van interne links te controleren. Wanneer je de URL van een pagina wijzigt of aanpast dan werken verwijzende links niet meer. In principe zou je een URL eigenlijk nooit aan moeten passen. Doe je dit wel, zorg dan voor een 301 redirect. Ondertussen heb je voldoende tijd om alle links met betrekking tot werking te checken. Hier zijn overigens speciale tools of plug-ins voor.

18. Verwijder overbodige links

In het verleden was het zaak om zoveel mogelijk links te verzamelen. Hierdoor stonden sommige pagina’s bomvol met interne en externe linkjes. Dit kun je in 2022 beter weglaten. Door overbodige links te verwijderen creëer je alleen kwalitatieve links. Deze tellen in je ranking mee.

19. Actieve content

Google houdt van actieve websites. Daarom is het belangrijk om je content regelmatig te vernieuwen. Denk hierbij aan het aanpassen van oude teksten maar ook het plaatsen van nieuwe artikelen. Niet alleen interessant voor bezoekers maar zeker ook voor zoekmachines.

20. Mobielvriendelijke versie

Je kunt het je bijna niet voorstellen maar ook in 2022 zie je nog websites die totaal niet mobielvriendelijk zijn. Dit is echt wel een ranking factor, daarom moet je hier kritisch naar kijken. Mobielvriendelijk betekent dat de website zich automatisch aanpast naar het apparaat van de gebruiker, in dit geval een smartphone of tablet. Dit is altijd beter dan een aparte mobiele versie van de website.

21. Leesbaar lettertype

Het zijn vooral vrouwelijke ondernemers of bloggers die gebruik maken van een sierlijk lettertype. Het ziet misschien mooi uit maar is slecht leesbaar. Google let goed op de leesbaarheid van teksten. Kies daarom altijd voor een duidelijk lettertype, ook wanneer het om een extra lettertype als back-up gaat.

22. Mobile first

Vergeet niet dat de mobiele versie van de site de belangrijkste is. Google is niet zomaar overgestapt op mobile first. Het probleem is dat veel webdesigners een desktop website bouwen. Hiernaast wordt de mobiele site gemaakt waarbij belangrijke onderdelen worden verwijderd. Fout, je moet het juist andersom doen: mobiel is het belangrijkste.

23. Linkje naar autoritaire websites

Het is heel frustrerend om naar een website te linken en geen linkje terug te krijgen. Toch is het verstandig om naar autoritaire websites te linken. Google ziet dit als een goede aanvulling op je content. Er wordt vaak gezegd dat je per pagina naar twee autoritaire sites moet linken, maar dit hangt een beetje van het onderwerp af. Ik zou het een beetje wisselen: op de ene pagina geen linkje en op de andere pagina één of twee. Dat komt nog het meest natuurlijk over.

24. Expertise uitstralen

Binnen de SEO tips 2022 ga je ook aan de slag met je expertise. De inhoud van content moet laten zien dat je een expert bent binnen je vakgebied. Probeer vanuit je eigen kennis en ervaring te vertellen zonder anderen na te doen. Google heeft echt wel in de gaten of je teksten van anderen (gedeeltelijk) kopieert of overschrijft.

25. Topic clusters

Creëer een verzameling van content rondom een onderwerp dat bij de website past. Schrijf dus niet alleen over de iPhone 12 maar maak ook wat artikelen over de batterij van de iPhone 12, fotograferen met dit toestel en hoe je cookies op de iPhone 12 verwijdert. Koppel al deze artikelen aan elkaar. Topic clusters hebben een samenhangend geheel en scoren daarom beter in de zoekresultaten.

26. Sitemap tot 10.000 URL’s

Voorkom dat je al te grote sitemap’s aanmaakt. In principe zou je 50.000 URL’s per sitemap mogen plaatsen, maar dit is zeker niet aan te raden. Het zorgt namelijk voor problemen tijdens het indexeren. Beperk je daarom tot maximaal 10.000 URL’s per sitemap. Overigens deelt de YOAST plug-in van WordPress sitemaps automatisch kleiner in, dit hoef je dus niet zelf te doen.

27. Begrijpbaar menu

Het menu op een website is de bewegwijzering. Nog te vaak ziet het menu er onduidelijk uit. Deel alles logisch in en maak eventueel gebruik van submenu’s.

28. Veiligheidscertificaat

Vooral in 2022 moet je een veiligheidscertificaat op je website hebben. Hierdoor is de website bereikbaar via https. Dit betekent dat alle gegevens via een versleutelde verbinding worden verzonden. Je veiligheidscertificaat speelt mee in je SEO-score. Zorg dat dit certificaat actueel is.

29. Kleurgebruik op de website

De keuze van kleuren op de website kan bezoekers langer vasthouden of juist wegjagen. Sommige kleuren werken activerend, andere juist ontspannend of inspirerend. Gebruik zeker geen kleuren die niet met elkaar matchen zoals roze met oranje.

30. Niet teveel advertenties

Wanneer je gebruik maakt van Google Adsense en advertenties automatisch laat plaatsen dan zul je merken dat er per pagina tot wel vijf advertenties kunnen verschijnen. Hierdoor lijkt het verleidelijk om advertenties van andere netwerken overvloedig te plaatsen. Vreemd genoeg wil Google dit niet hebben (zal wel met concurrentie te maken hebben). Webpagina’s met een teveel aan advertenties scoren slechter in de zoekresultaten.

31. Dicht bij de homepage blijven

Zorg dat pagina’s niet te ver van de homepage verwijderd raken. Dit gebeurt wanneer je gebruik maakt van teveel subcategorieën. Bijvoorbeeld: bjanca.nl > blogs > tips > 2022 > beste-tips. Met

Betrekking tot URL zou je beter hiervoor kunnen kiezen: bjanca.nl/beste-tips. Natuurlijk kun je hem alsnog in een categorie plaatsen maar de URL blijft dicht bij de homepage.

32. Zoektermen in de URL

Plaats bij voorkeur de belangrijkste zoekterm in de URL. Gaat het over de beste SEO tips dan kies je dus: bjanca.nl/beste-seo-tips. Er wordt vaak gezegd dat de URL geen rankingfactor is maar dit speelt zeker mee.

33. Passieve links verzamelen

Er wordt binnen SEO heel veel gebruik gemaakt van linkbuilding, dat is het actief verzamelen van backlinks. Omdat je hiervoor betaalt of iemand anders benadert houdt Google hier niet van. Dit kan negatieve doorwerken op je ranking. Wanneer je passieve links verzamelt ontvang je een hogere beoordeling. Dit doe je door het creëren van waardevolle inhoud dat interessant is voor bezoekers. Wanneer ze je in Google vinden zullen ze je inhoud vanzelf gaan delen.

34. Wees de laatste website

Wanneer je ervoor zorgt dat bezoekers tevreden zijn (ze vinden wat ze zoeken) voorkom je dat ze naar een andere website gaan. Zorg dus dat jij de laatst bezochte website bent. Dit betekent dat je er alles aan doet om de gebruikstevredenheid te vergroten.

35. Maak gebruik van bronnen

Maak je tijdens het schrijven van teksten gebruik van één of meerdere bronnen? Vermeld deze altijd onderaan het artikel, bij voorkeur met een linkje naar de website. Dit geeft bezoekers de mogelijkheid om de inhoud van je tekst te checken. Ook laat je richting zoekmachines zien dat je het allemaal goed bedoelt. Hiermee bouw je meer vertrouwen op.

36. Over- ons pagina

Besteed voldoende aandacht aan de over ons pagina. Niet alleen bezoekers maar ook Google wil weten wie of wat er achter een website schuilgaat.

37. Een sterke homepage

Hoe sterker je homepage, hoe groter de kans dat mensen vanuit zoekmachines hier direct op terecht komen. Dit maakt de hele website krachtiger waardoor deze hoger zal scoren. Werk daarom aan een perfecte homepage en verwerk hier de belangrijkste zoektermen in.

38. Koppeling met social media

Al jarenlang wordt gezegd dat het gebruik van social media geen rankingfactor is. Toch blijkt dat het voor een betere zichtbaarheid zorgt. Wanneer mensen je inhoud op social media delen zorgt dit niet alleen voor meer websitebezoekers, ook zijn links een rankingfactor. Al beweert Google van niet, maar je moet niet alles geloven wat ze zeggen. Wees dus actief op social media en link van hieruit naar je website.

39. Afbeeldingen op de website

We zijn heel visueel ingesteld, daarom is het gebruik van afbeeldingen altijd goed. Overdrijf dit niet want een pagina moet voor het grootste gedeelte uit tekst bestaan. Gebruik bij voorkeur unieke afbeeldingen, dus niet overgenomen van een andere website of een stockfoto.

40. alt tekst aan afbeeldingen meegeven

Hoe intelligent ze ook zijn, zoekmachines kunnen geen afbeeldingen lezen. Daarom geef je een alt tekst aan de afbeelding mee. Deze alt tekst dient ook nog eens als alternatief voor wanneer de afbeelding niet wordt geladen. De bezoeker ziet dan de tekst en begrijpt wat er eigenlijk aan afbeelding had moeten staan.

41. Vervang video’s door tekst

Het is een tijdje heel populair geweest om allemaal video’s op een website te plaatsen, dit ter vervanging van tekst. Natuurlijk is het zo dat de bezoeker dan niet hoeft te lezen maar alleen maar de video hoeft te kijken. Voor je SEO is dit juist slecht, want zoekmachines kunnen de inhoud van een video niet beoordelen. Eén enkele video per pagina is prima, de rest vervang je door tekst. Bedenk ook dat niet iedereen zin heeft om een video te bekijken, want je kunt niet even snel doorscrollen.

42. Een FAQ schema

Wanneer je de webpagina voorziet van een FAQ-schema dan is de kans groot dat Google deze in de zoekresultaten toont. Dit heeft twee voordelen: je trekt meer websitebezoekers en je duwt je concurrenten omlaag. Het FAQ  schema neemt namelijk plaats in het beslag waardoor de onderliggende zoekresultaten wat lager worden geplaatst.

43. Veelgestelde vragen

Google toont bij het stellen van een vraag ook vragen van andere gebruikers in de zoekresultaten. Wanneer je naar deze veelgestelde vragen kijkt levert dit weer nieuwe ideeën voor content.        .

44. Raak na een Google update niet in paniek

Google voert meerdere keren per jaar een update uit. Vaak zie je dat webmasters na een update helemaal in paniek raken, vooral wanneer dit grote verschuivingen in de SERP’s met zich meebrengt. Wie gewoon normaal aan zijn website blijft werken zal zien dat de SERP’s na enige tijd weer verschuiven. Juist degene die in paniek raakt en zijn website helemaal aan gaat passen haalt hier alleen maar nadeel uit.

45. Check je linkprofiel

Door de jaren heen verkrijg je backlinks van andere websites. Soms ziet dit er heel onnatuurlijk uit. Enerzijds kan dit ontstaan door een slechte SEO linkbuilding strategie. Maar het kan ook dat je slachtoffer bent van spammy websites. Je kunt ongewenste backlinks eventueel bij Google doorgeven.

46. Opdringerige pop-ups

Vermijd het plaatsen van opdringerige pop-ups. Een pop-up zal feitelijk niet een hele pagina in beslag moeten nemen maar slechts een klein gedeelte. Daarnaast verschijnt deze pas na enkele seconden en niet al direct. De inhoud van een pop-up moet een relatie hebben met de website, dus het moet niet om reclame voor iemand anders gaan.

47. Geen affiliate links op een bedrijfswebsite

Natuurlijk kun je als ondernemer altijd wel wat extra geld gebruiken. Dit zorgt er dan ook voor dat veel zakelijke websites één of meerdere affiliate linkjes plaatsen. Niet doen, je komt hiermee wanhopig en misschien ook wat onbetrouwbaar over. Google zal aan je autoriteit gaan twijfelen, mogelijk heeft dit nadelige gevolgen voor je positie in de zoekmachine.

48. Loop met een boog om SEO specialisten heen

Er zijn nog steeds veel te veel SEO specialisten die zich bezighouden met black hat of grey hat SEO-technieken. Linkbuilding bijvoorbeeld, maar ook spammy doorverwijzingen. Loop met een boog om dit soort SEO specialisten heen. Een goede SEO specialist zal zich voornamelijk op technische optimalisatie en content richten.

49. Schakel een goede SEO tekstschrijver in

De betere SEO tekstschrijver creëert content die goed zichtbaar is in zoekmachines. Wees wel voorzichtig want er zijn inmiddels duizenden SEO tekstschrijvers actief. Een groot gedeelte roept maar wat. Kijk daarom altijd goed hoe de website van deze tekstschrijver in Google scoort, dit geeft je een beter beeld.

50. Geef niet te veel aan SEO uit

Veel bedrijven investeren maandelijks tot wel € 5000 aan SEO. In de praktijk blijkt dat al deze inspanningen niet altijd het gewenste resultaat oplevert. Geef daarom zeker niet teveel uit en investeer alleen in datgeen ook echt noodzakelijk is. SEO consultancy geeft je het nodige advies waarna je zelf aan de slag gaat of bepaalt aan wie je bepaalde diensten uitbesteedt.

Dat waren de 50 beste SEO tips 2022. Je hebt nog even de tijd om alles toe te passen. Houd rekening met toekomstige Google algoritme updates.

Bianca Walraven schreef voor honderden websites en webshops. Nu alleen nog beschikbaar als exclusief SEO tekstschrijver. Toelating op basis van project, omvang en slagingskansen.