Website controleren op fouten

Bijgewerkt: 17 augustus 2021

Je website controleren op fouten, dat is iets wat iedere webmaster regelmatig zou moeten doen. Helaas gebeurt dit minder vaak dan wenselijk is. Wanneer er veel technische fouten aanwezig zijn dan heeft het een negatieve invloed op je ranking. Dit betekent uiteindelijk een lagere positie in zoekmachines, iets dat je natuurlijk wil voorkomen. Ontdek hoe je de website regelmatig op fouten controleert.

Mogelijke fouten op een website

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je het over foutjes op een website hebt dan gaat het voornamelijk over technische fouten. Maar ook content (inhoud) kan natuurlijk fouten bevatten. Het is aan te raden om zeker vier keer per jaar de website te controleren op fouten. Dit doe je dus eenmaal per kwartaal. Voor grote websites is het zelfs verstandig om dit maandelijks te doen.

Website controleren op fouten met behulp van een tool

Er zijn verschillende tools beschikbaar waarmee je fouten op websites opspoort. Het is hierbij niet eens nodig dat het je eigen website betreft. Dankzij de tool kun je dus ook de website van klanten of concurrenten checken.

De website controleren op fouten gebeurt op verschillende gebieden:

  • Design
  • Toegankelijkheid
  • Veiligheid
  • SEO

Bij design wordt er gekeken naar de weergave van de website in verschillende browsers. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat het design zich automatisch aanpast naar het apparaat van de gebruiker (responsief). Ook moeten elementen goed staan, zodat niet alles door elkaar heen loopt.

Toegankelijkheid gaat voornamelijk over de gebruiksvriendelijkheid. HTML, CSS en PHP zijn programmeertalen of scripttalen die ervoor zorgen dat de website goed toegankelijk en prettig leesbaar is.

Veiligheid wordt steeds belangrijker, ook wanneer we websites bezoeken. Een beveiligingscertificaat is tegenwoordig noodzaak. Daarnaast wordt bij veiligheid gekeken naar de aanwezigheid van malware, virussen of andere schadelijke software.

Dan heb je nog SEO (zoekmachine optimalisatie). Een website controleren op fouten betekent ook kijken naar hoe goed deze voor zoekmachines geoptimaliseerd is.

Dit zijn de beste tools

Nu wil je natuurlijk weten hoe je de website kunt controleren op fouten. Hieronder vind je de meest gebruikte tools. Kom je er niet uit, kijk dan eens onderaan dit artikel. Het is namelijk mogelijk om je website geheel na te laten kijken, waarna je ook nog eens SEO advies ontvangt.

W3C validator

Een van de beste tools om de website op foutjes te controleren is de W3C validator. Deze tool controleert de geldigheid van verschillende webdocumenten. Er wordt ook gekeken naar specifieke inhoud waaronder CSS stylesheets of RSS-feeds.

Daarnaast ontdek je hoe het zit met de aanwezigheid van gebroken links en of de inhoud geschikt is voor mobiele apparaten.

Je ontvangt een complete rapportage met fouten op de website, maar ook onderdelen die aandacht verdienen. Houd er rekening mee dat het er allemaal technisch uitziet waardoor het niet altijd duidelijk is wat precies bedoeld wordt.

Pingdom

Je zou ook eens de Pingdom tool moeten proberen. Hierbij voer je niet alleen de URL in, ook moet je aangeven vanaf welke locatie de test plaats moet vinden. Kies hierbij voor de dichtstbijzijnde locatie. Deze test toont je alles over de snelheid van de website, hoe je de laadtijd kunt verbeteren en welke bestanden voor problemen zorgen. Het is dus helemaal gericht op de snelheid van websites.

PageSpeed Insights

Een van de meest gebruikte tools om de website controleren op fouten is de Google PageSpeed Insights. Deze tool is dus ontwikkeld door Google zelf. Het analyseert de content van een webpagina en bekijkt hoe goed deze presteert op het internet. Je geeft dus een specifieke webpagina URL op.

Google Search Console

Een echte aanrader is het webmasterprogramma van Google, dit heet ook wel Search Console. Van deze tool kan je alleen gebruikmaken wanneer je ook eigenaar van de website bent. Het kan echter ook dat je een specialist toegang geeft tot je website, waarna deze gebruik kan maken van Google Search Console.

Binnen deze tool ontvang je rapportages over het zoekverkeer en de prestaties van je website. Je ziet veel voorkomende problemen, de meest gebruikte zoektermen en hoe je content wordt weergegeven binnen de organische zoekresultaten. Het fijne aan Google Search Console is dat je een e-mail ontvangt wanneer Google problemen op de site tegenkomt. Vervolgens ontvang je advies voor het oplossen van deze problemen.

Website controleren op malware

Malware is software dat apparaten kan beschadigen. Denk hierbij aan de computer, laptop of smartphone. Er zijn verschillende soorten malware, maar vaak bestaan deze uit virussen, spyware of Trojaanse paarden. Vaak is het mogelijk om malware middels een goed antimalware programma tegen te houden.

Het is voor webmasters of bedrijven belangrijk dat de website geen malware bevat. Niet alleen jaagt dit bezoekers weg, ook zorgt dit voor een slechtere positie in Google. De zoekmachine blokkeert namelijk websites die voorzien zijn van malware. Slecht beveiligde websites zijn vaak het slachtoffer van malware. Hierbij wordt de broncode gemanipuleerd, is er sprake van phising of andere schadelijke activiteiten. De meeste hackers willen zo stiekem mogelijk de website beïnvloeden, vaak voor eigen gewin.

Juist daarom is het belangrijk om met regelmaat de website te controleren op malware. Het is in de praktijk heel lastig om malware te ontdekken, deze is vaak goed verborgen. Via het Google transpiratierapport kun je zien of de website veilig is. Houd er wel rekening mee dat Google niet alle malware tijdig kan identificeren. Je kunt ook een check uitvoeren via Sucuti. Wanneer alle vinkjes op groen staan dan zit het wel goed met je website.

Naast bovenstaande tools zijn er nog een aantal andere manieren om de website op malware te controleren. Elke tool heeft zo zijn voor- en nadelen, maar bovenstaande twee zijn zeker een aanrader.

Website laten controleren op fouten

Vind je het lastig om gebruik te maken van verschillende tools en heb je moeite met het interpreteren van de rapportage? Dan kun je natuurlijk ook de website laten controleren op fouten. Doe dit bijvoorbeeld twee keer per jaar, dan kost het niet al te veel en weet je waar de verbeterpunten liggen.

Je kunt ook voor SEO consultancy gaan. Hierbij wordt je website in zijn geheel gescand. Vervolgens ontvang je SEO advies. Je hoort bijvoorbeeld op welke punten je aandacht moet besteden: technische optimalisatie, linkbuilding of content. In veel gevallen zul je op twee of drie onderdelen nog wel wat werkzaamheden moeten verrichten. Stiekem zijn aardig wat websites namelijk helemaal niet SEO vriendelijk.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven