Zoekwoorden met een laag zoekvolume zijn geniaal bedacht

Bijgewerkt: 29 september 2022

Er was een tijd dat ik een artikel met het onderwerp ‘beste SEO tekstschrijver’ schreef. Dit leverde (logisch) kritiek van concurrenten op. Eén van die uitingen was dat de zoekterm ‘beste SEO tekstschrijver’ een heel laag zoekvolume had en dat het dom van mij was om hierop te willen scoren. Degene die dat zei was misschien wel dommer, want het artikel staat inmiddels op positie 3 op de zoekterm ‘SEO-tekstschrijver’. En dat is een zoekterm met een hoog zoekvolume.

Vandaag laat ik je zien hoe slim het is om zoekwoorden met een laag zoekvolume in te zetten. Het helpt je om steeds hoger in Google te komen.

Het laaghangend fruit

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je een nieuwe website bouwt, of het bestaat al een tijdje, dan merk je hoe moeilijk het is om hoog in Google te scoren. Ik heb heel veel ‘SEO-ers’ voorbij zien komen die het maar niet lukt om op de eerste pagina van de zoekresultaten te staan. En dat is omdat ze naar het bovenste fruit grijpen. Dat zijn de meest populaire zoektermen met een hoog zoekvolume.

Niemand wil het laaghangend fruit hebben. Zoektermen met lage zoekvolumes zijn verre van populair. Het kost je veel inspanning en waarschijnlijk ook veel geld om een blog rondom een zoekterm met een laag zoekvolume te (laten) schrijven. Dus kijkt niemand naar dat laaghangend fruit.

Maar jij wel. Want dat laaghangend fruit kost je misschien tijd of geld om een blog te creëren, maar je scoort er vrij snel mee in de organische zoekresultaten.

Waarom zoekwoorden met een laag zoekvolume juist goed zijn

Door te scoren op lage zoekvolume-termen, bouw je langzaam een naam op. Mensen komen je misschien niet zo snel in Google tegen, maar wanneer je veel blogs rondom lage zoekvolumes creëert dan komt je website steeds vaker onder hun ogen.

Daarnaast zoeken gebruikers steeds specifieker in Google. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld op zoek is naar een nieuwe smartphone, dan zal hij niet simpelweg ‘smartphone’ intoetsen maar zoekt in veel gevallen specifieker. Denk hierbij aan ‘Samsung smartphone’ of nog gedetailleerder: ‘goedkope Samsung smartphone’.

Hoe langer de zoekterm, hoe lager het zoekvolume zal zijn. Kijk maar eens wat de Google zoekwoordenplanner over de volgende zoektermen zegt:

  • Smartphone: 10k – 100k
  • Samsung smartphone: 1k – 10K
  • Goedkope Samsung smartphone: 100 – 1K

De zoekterm smartphone heeft het hoogste zoekvolume en dus ook de meeste concurrentie. De zoekterm goedkope Samsung smartphone heeft een laag zoekvolume en weinig concurrentie. Het is met die laatste veel makkelijker om hoog in de organische zoekresultaten te staan.

Verspreiden met verschillende zoektermen

Rond het jaar 2010 was het heel makkelijk om met zoektermen als ‘internet marketing’ bovenaan te staan. Dit kon je binnen 2-4 maanden realiseren. IMU (van imu.nl) was hier ook de eerste in, maar het bedrijf staat inmiddels niet meer bovenaan op deze zoekterm. Dit komt omdat er concurrentie bij is gekomen, en Google heeft daarom meer om uit te kiezen. Uiteindelijk zal de beste inhoud het winnen en dat is niet de inhoud van IMU.

Dit betekent dat je nooit gegarandeerd bent van een eerste positie in de organische zoekresultaten. Wanneer een concurrent het beter doet dan jou dan moet je de positie afstaan.

Door verschillende zoektermen met een laag zoekvolume te nemen, breng je spreiding aan. Zo is het mogelijk om op meerdere zoektermen bovenaan te staan. Kijk maar eens naar de verschillen:

  • 10 zoektermen met laag zoekvolume en achtmaal op positie één. Resultaat: 94 bezoekers per maand
  • 10 zoektermen met hoog zoekvolume en tienmaal op positie 13 of verder. Resultaat: 12 bezoekers per maand.

Scoren op zoektermen met een hoog zoekvolume

Aan het begin van deze blog heb ik je laten zien dat ik op positie 1 voor de zoekterm ‘beste SEO tekstschrijver’ wou scoren. Dat is gelukt en ik sta nog steeds op deze positie. Omdat het artikel af en toe werd bekeken, gaf Google er een betere SEO-score aan. Uiteindelijk kwam het artikel op de zoekterm ‘SEO schrijver’ ook naar boven.

Niet direct want het stond eerst op positie 8 en het duurde ruim drie maanden voordat het naar positie 7 ging. Vervolgens nog een half jaar om positie 4 en daarna positie 3 te bereiken. Met lage zoekvolume-woorden duurt het dus veel langer om resultaat te bereiken. Maar het behaalde resultaat neemt niemand je meer af. Voorlopig dan niet.

Long-tail zoekwoorden hebben vaak een laag zoekvolume

Wanneer je gebruik maakt van de Google zoekwoordenplaner, zal het je opvallen dat veel lage zoekvolume-termen uit meerdere woorden bestaan. Vaak uit drie of meer woorden, en soms hele zinnen. Bijvoorbeeld de zin ‘wat doet chloor met je lichaam’. Dat is een zoekterm met meerdere woorden, zoiets noem je long-tail zoekwoorden.

Vaak gaan die twee hand in hand: long-tail zoekwoorden hebben een laag zoekvolume. Dit is in meer dan 95% van de gevallen echt zo. Het is goed om hier rekening mee te houden want long-tail zoekwoorden zijn wat lastiger in teksten te verwerken. Je moet hier goed over nadenken, want de inhoud moet zo natuurlijk mogelijk ogen.

Behandel niche-onderwerpen

Er valt veel geld te verdienen met niche-onderwerpen. Dit komt omdat bezoekers bereid zijn om een aankoop te doen of een dienst af te nemen. Denk maar eens aan bezoekers die op zoek zijn naar een vogelkooi, een nieuwe koelkast of misschien wel een auto.

Door je website zoveel mogelijk rondom een niche te bouwen, legt Google meer nadruk op dit onderwerp. Niche-websites worden dan ook beter beoordeeld en ontvangen een beloning in de vorm van een hogere ranking.

Zoektermen met een laag zoekvolume passen uitstekend bij niche-onderwerpen. Ze maken je website compleet, simpelweg omdat je diep op een onderwerp ingaat. Pas dit soort zoektermen dan ook zeker toe, ze gaan je aan een betere toekomst helpen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven