Internet marketing voor beginners
Wanneer je in Google op ‘internet marketing’ zoekt dan kom je vooral heel veel advertenties tegen. Gevolgd door bedrijven die je van alles willen verkopen. Van een zelfcursus-boek tot duurbetaalde SEO-diensten, voordat je het weet vliegt het geld uit je beurs.
Is dat het idee achter internet marketing: geld uitgeven maar je weet niet waaraan? Nee, digitale marketing is bedoeld om je website, merknaam, product of dienst te promoten. Daar zijn veel verschillende methoden voor, en ze passen niet allemaal bij jou.
Het kan maar een naam hebben
De een noemt het internet marketing, de ander online marketing. Dan heb je ook nog digitale marketing. Deze drie betekenen allen hetzelfde. Laat je dus niet misleiden.
Elke keer als ik online marketing zeg, of digitale marketing, dan kun je dit ook zien als internet marketing. Ik gebruik verschillende benamingen omdat dit meer duidelijkheid schept. Iedereen heeft namelijk een andere benaming in zijn hoofd en ik probeer op deze manier bij iedereen binnen te komen.
Gids internet marketing voor beginners
Wanneer je een nieuwe website bouwt of je bestaande onder handen neemt, dan denk je er misschien over na om iets aan je online zichtbaarheid te doen. In mijn gids ‘internet marketing voor beginners’ leg ik je uit wat het is, de geschiedenis en de toekomst, welke digitale kanalen er zijn en wat het uiteindelijk oplevert.

Het ontstaan van online marketing
Online marketing kan nooit ouder zijn dan de allereerste website. Pas toen de tweede website online kwam, was er sprake van concurrentie. Uiteindelijk kwamen er steeds meer websites bij, ook in dezelfde branches en niches. De concurrentie werd groter waardoor websites via e-mail klanten probeerden te werven. Dat was het begin van e-mail marketing.
Toen zoekmachines erbij kwamen was het voor websites belangrijk om bovenaan in de zoekresultaten te staan. Met weinig concurrentie was dit nog makkelijk, maar uiteindelijk werd het vechten om de beste plek. Dus ontstond SEO oftewel zoekmachine optimalisatie.
Later was het mogelijk om in zoekmachines te adverteren. Wou je bovenaan in de advertentie staan, dan moest je SEA toepassen.
Social media werd steeds populairder. Hoe kon je de doelgroep het beste via social media bereiken? Kijk eens aan: daar was social mediamarketing geboren. Dit zijn allemaal marketingvormen die onder internetmarketing of online marketing vallen. Ze hebben allen één ding gemeen: ze richten zich op doelgroepen die zich op het internet begeven.
De toekomst van internetmarketing
Uiteindelijk zal internetmarketing doorgroeien, en ook andere vormen aannemen. Zo heb je al Virtual Reality marketing, AI marketing en app marketing. Het is een feit dat marketing altijd zal blijven bestaan, nu en in de hele verre toekomst. Omdat digitalisering zich verder uitbreidt kun je ook verwachten dat internetmarketing een mooie toekomst staat te wachten.
Het verschil tussen internet marketing en inbound marketing

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Vaak worden de begrippen internet marketing en inbound marketing door elkaar gehaald. Dit komt omdat ze beide gebruik maken van dezelfde tools. Toch is er een duidelijk verschil tussen deze twee:
- Internet marketing = gericht op een hoge conversie
- Inbound marketing= zoeken naar de juiste marketingtools
Bij inbound marketing kijk je eerst naar het doel, en met welke tools je het beste de doelgroep kunt bereiken. Feitelijk gaat het erom om zo goed mogelijk door de doelgroep gevonden te worden, zonder dat je opdringerig overkomt. Internet marketing is gebruik maken van de beste tools en voor een zo hoog mogelijke conversie gaan.
Waarom online marketing gebruiken?
Het is belangrijk dat je weet wanneer en waarom je online marketing gebruikt. Feitelijk is deze marketingvorm een krachtig middel om bezoekers aan te trekken en de loyaliteit. Ook verhoogt dit de loyaliteit van bestaande klanten.
Maar wanneer maak je gebruik van online marketing? Dit doe je wanneer je een website of webshop hebt, en hiermee afhankelijk bent van je inkomen of omzet. Dus de bedrijfswebsite, de kledingwebshop, de slotenmaker met een eigen website, maar ook de affiliatie site.
Is je inkomen niet afhankelijk van de website? Dan is het nog steeds leuk om veel verkeer naar je website te trekken. Maar wanneer je site geen verdienmodel is, dan heeft het ook geen zin om hier tijd en geld in te steken. Tenzij je de site gebruikt om een belangrijke boodschap naar buiten te brengen waarvan je wil dat heel Nederland of misschien wel de hele wereld dit ziet.
De verschillende soorten internet marketing
Voor beginners kan internet marketing overweldigend zijn. Het is vaak lastig om een keuze te maken tussen de verschillende marketingtactieken. Hieronder vind je verschillende soorten internet marketing, en welke voor- en nadelen ze hebben.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Een van de meest krachtige tools van internet marketing is SEO of zoekmachineoptimalisatie. Hierbij optimaliseer je website waardoor ze aantrekkelijker worden voor zoekmachines. Tegenwoordig moet je hier voorzichtig mee zijn want het gaat vooral om een goede gebruikservaring voor je bezoekers. Wanneer dat in orde is, dan geeft Google een beloning aan je site in de vorm van een hogere ranking.
SEO is onder te verdelen in content, technische optimalisatie en linkbuilding. Dat laatste (linkbuilding) wordt vaak kunstmatig toegepast waardoor dit de website schade toe kan brengen.
Adverteren in zoekmachines (SEA)
Door te adverteren in zoekmachines sta je boven de organische zoekresultaten. Dit leidt direct tot meer websitebezoekers, maar het effect verdwijnt wanneer je de advertentiecampagne stopzet. SEA is gericht op het vinden van de juiste zoektermen om zo hoog en goed mogelijk met je advertentie te scoren.
Social media marketing
Met de komst van social media kanalen is er veel veranderd. We communiceren veel makkelijker, niet alleen met vrienden en familie maar ook met bedrijven. Wanneer je via social media naamsbekendheid opbouwt of verkeer naar je website doorstuurt, dan spreek je van social media marketing.
Contentmarketing
Een van de belangrijkste onderdelen van SEO is content, daar maakt contentmarketing ook onderdeel van uit. Nu is het wel zo dat contentmarketing zowel op als buiten de website plaats kan vinden. Denk maar eens aan gastbloggen of posten op social media.
Onder content marketing valt ook het delen van video’s, afbeeldingen en podcasts. Soms wordt dit als aparte marketingvorm gezien.
E-mail marketing
Wanneer je via de e-mail nieuwsbrieven of promotieberichten stuurt dan doe je aan e-mail marketing. Tegenwoordig is de uitvoering hiervan gebonden aan een aantal strenge regels. Je moet altijd met een opt-in lijst werken: mensen moeten zich vrijwillig inschrijven voor het ontvangen van je e-mails of nieuwsbrieven. Ook moet er altijd een opt-out optie aanwezig zijn.
Realtime met klanten communiceren
Het grootste voordeel van internet marketing is dat je realtime met klanten communiceert. Ze komen op een laagdrempelige manier in contact met je bedrijf of merk. Daarnaast ga je voor interactiviteit, bijvoorbeeld door reactiemogelijkheden onder blogs weer te geven, aanwezig zijn op social media of door het versturen van nieuwsbrieven.
Internet marketing kost nauwelijks iets. Wanneer je voor televisiereclame gaat ben je duizenden euro’s per dag kwijt. Een blogpost laten schrijven en weken- tot maandenlang van extra bezoekers koffieteren kost nauwelijks € 100. Daarnaast zijn er veel zaken die jezelf uit kunt voeren, iets dat natuurlijk ook kostenbesparend werkt.
Wil je beter zichtbaar én vindbaar zijn op het internet? Kijk hoe we kunnen helpen. Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet en hielp meer dan 500 bedrijven aan een betere online zichtbaarheid. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.
We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?