5 methoden om meer nieuwsbrief abonnees te krijgen

Bijgewerkt: 29 september 2022

Eigenlijk heb je alles voor elkaar: je website staat online en mensen hebben de mogelijkheid om zich in te schrijven voor de nieuwsbrief. Het enige dat nog ontbreekt is echte nieuwsbrief abonnees. Of misschien vind je het aantal te weinig, en kan dit flink omhoog.

Het is best lastig om meer nieuwsbrief abonnees te krijgen. Terwijl een e-mail lijst wel een van de meest waardevolle zaken van je onderneming is.

Waardevolle en waardeloze e-mail lijsten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Veel websites verzamelen honderden nieuwsbrief abonnees. Meestal komen die mensen af op een gratis download of iets anders dat ze gratis kunnen krijgen. Zodra ze iets moeten kopen schrijven ze zich weer uit. Het resultaat: een waardeloze e-mail lijst.

Het geheim zit hem in het opstellen van een waardevolle e-maillijst. Hierbij verzamel je abonnees die echt geïnteresseerd zijn in je bedrijf, dienst of product. Door het slim aan pakken houd je de betrokkenheid van je abonnees hoog. Hoe je dat doet? Ik heb 5 methoden opgesteld om meer en waardevolle nieuwsbriefabonnees te krijgen.

1. Bied iets aan waar anderen geen ‘nee’ tegen kunnen zeggen

Ik zie zoveel fouten op websites tegenkomen. Zoals de ondernemer die wat simpele blogs deelde en vervolgens tegen zijn bezoekers zei ‘schrijf je in voor mijn nieuwsbrief’. Eh… en dan? Zijn blogs waren waardeloos, dus je kunt niet verwachten dat die nieuwsbrief wél geweldig is.

Als je website slecht in elkaar zit dan hoef je niet te denken dat mensen zich vrijwillig inschrijven voor je nieuwsbrief.

Je moet iets aanbieden waar ze geen nee tegen kunnen zeggen. Allereerst moet de inhoud van je website kloppen. Dit betekent dat je veel organisch zoekverkeer krijgt. Ten tweede moet je iets aanbieden dat de ander zeker wil hebben. Bijvoorbeeld exclusieve tips, een gratis e-book of een ander weggevertje.

Soms moet je hier creatief mee omgaan. Waarschijnlijk heb je een idee in je hoofd waarvan je zeker weet dat het geen kans van slagen heeft. Heb je het al eens uitgeprobeerd? Door te testen kom je erachter dat de meest gekke ideeën soms geweldig aan kunnen slaan.

 2. Zo min mogelijk klikken om in te schrijven

Je moet het bezoekers niet moeilijker maken dan het is, je bent tenslotte niet de belastingdienst. Zorg dat het inschrijven voor een nieuwsbrief met zo min mogelijk klikken gepaard gaat.

Feitelijk moet het aanmeldingsformulier op de voorpagina van de website staan, of als pop-up op elke pagina. Misschien kun je het halverwege de blogs plaatsen. Hoe dan ook, de bezoeker moet vanaf elke willekeurige pagina kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief.

Voorkom dus dat de bezoeker eerst naar een speciale pagina moet gaan, van hieruit door moet klikken en dan nog eens verder moet klikken naar het aanmeldformulier.

3. Zet de abonnee direct aan tot actie

Maak van nieuwe abonnees direct klanten. Dit doe je door ze te bedanken voor hun inschrijving, vergezeld gaande van een speciale korting. Bijvoorbeeld eenmalig 25% of misschien wel 50% korting op je product of dienst. De abonnee zal blij verrast zijn en graag gebruik maken van dit eenmalig aanbod. Dit is een zeer goede manier om nieuwe abonnees betrokken te houden bij je bedrijf of merk.

Denk ook eens aan een verwijzingscampagne. Wanneer de abonnee andere mensen weet over te halen om zich ook in te schrijven voor jouw nieuwsbrief, dan krijgt hij nog eens extra korting. Zo verzamel je gratis extra nieuwsbrief abonnees.

Lees ook: 5 e-mails om naar leads te verzenden

4. Maak gebruik van social media

Vaak wordt gedacht dat e-mail marketing niet meer zo effectief is als vroeger. Dit heeft te maken met de groeiende interesse voor social media. Het is heel eenvoudig om hierin mee te gaan. Zorg dat je een zakelijk account op Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn aanmaakt. Bouw hier een netwerk op, zodat je veel trouwe en geïnteresseerde volgers krijgt.

Via je social media-account kunnen volgers zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Maar het is zelfs mogelijk om een post omtrent je nieuwsbrief te promoten, zodat je boodschap bij een grotere doelgroep aankomt. Zo bereik je ook mensen die nog nooit met je bedrijf of merk in aanraking zijn geweest.

5. Voorkom dat abonnees zich weer uitschrijven

Het belangrijkste onderdeel van je e-maillijst is zorgen dat deze groeit, en niet afneemt omdat abonnees zich weer uitschrijven. Merk je dat het aantal uitschrijving en toeneemt? Mogelijk verstuur je te vaak een nieuwsbrief, is deze niet interessant of gewoonweg saai.

Probeer maximaal eenmaal per week een nieuwsbrief te versturen. Geef abonnees de mogelijkheid om te kiezen voor een ‘light versie’, waarbij ze minder vaak een nieuwsbrief krijgen toegestuurd. Je zou dan kunnen denken aan eenmaal per maand, met een samenvatting van de laatste nieuwsbrieven.

Zorg ook dat elke nieuwsbrief weer anders is dan de vorige. Betrek je abonnees bij de inhoud. Zorg dat ze relevante informatie via de nieuwsbrief op je website kunnen vinden, geef af en toe korting op je product of dienst en vergeet de feestdagen niet.

Mocht de abonnee zich toch uitschrijven, geef dan aan dat je dit jammer vindt en probeer twijfel te zaaien met een laatste aanbieding. Wie weet blijft hij of zij toch nog abonnee. Mocht het echt de finale zijn, dan is het niet de bedoeling dat je de ex-abonnee hierna nog lastig valt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven