Long-tail keywords: de zin en onzin hiervan

Als webmaster, SEO tekstschrijver of SEO specialist kom je er vroeg of laat mee in aanmerking: de long-tail keywords. Dit zijn langere en meer specifieke zoektermen die mensen gebruiken. Sinds 2013 richt ik mij al op long-tail keywords. Pas sinds 2020 zie ik dat andere websites dit voorbeeld volgen. Vaak worden deze zoektermen wel verkeerd gebruikt. Lees meer over de zin en onzin van dit soort zoektermen.

Het verschil tussen long tail en short tail

Je hebt long-tail keywords maar ook short-tail keywords. Wat is het verschil tussen beide? short-tail keywords was vooral in het begintijdperk van internet razend populair. Nog steeds proberen websites hierop te scoren. Het gaat om een zoekterm die uit slechts één of twee woorden bestaat. Bijvoorbeeld “smartphone” of “bruine hondenbank”.

Dan het verschil met longtail keywords. Deze zoekterm bestaat uit drie maar vaak nog veel meer woorden. Denk maar aan “goedkope Samsung smartphone” of “grote bruine hondenbank kopen”.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zoektermen worden steeds langer

Waarom richt ik mij al vanaf 2013 op longtail keywords? Omdat ik toen al in de gaten had dat spraakgestuurde zoekopdrachten de toekomst zijn. Inmiddels is dit geen toekomst meer maar werkelijkheid. Dankzij spraakgestuurde zoekopdrachten voeren we steeds langere zoektermen in. Soms wel hele zinnen. Zo kom ik de volgende zoektermen, gerelateerd aan mijn website, regelmatig tegen:

  • Voorstellen aan collega’s voorbeeld
  • Hoeveel procent plagiaat
  • Google Maps toont route niet

Op dit soort long-tail keywords komen bezoekers op mijn website terecht. Maar soms komen er ook hele zinnen voorbij, deze bestaan uit vijf woorden of meer.

Zijn short-tail keywords verleden tijd?

Dat websites nog steeds proberen te scoren op short-tail keywords, dat is eigenlijk wel logisch. Dit soort zoektermen is nog lang geen verleden tijd. Ten eerste maakt niet iedereen gebruik van spraakbesturing. Vooral mensen die via laptop of desktop PC op het internet zoeken zullen hun zoekopdracht intypen.

Daarnaast zijn er voldoende mensen die, zelfs bij spraakgestuurde opdrachten, gebruik maken van short-tail zoektermen. Een man (of vrouw) van weinig woorden zullen we maar zeggen.

De zin van long-tail keywords (voordelen)

Het gebruik van long-tail keywords op je website is zeker aan te raden. Voordeel hiervan is dat je veel concreter bent. Een langere zoekopdracht gaat met minder concurrentie gepaard. Dit betekent in de praktijk ook lagere kosten.

Doordat je specifieker bent trek je ook meer bezoekers aan die écht geïnteresseerd zijn in dit onderwerp. Stel dat je over Italië en dan specifiek het Gardameer als vakantiebestemming blogt. Het is natuurlijk leuk wanneer je gevonden wordt op “Italië reizen” maar het is nóg beter wanneer mensen je vinden op “bezienswaardigheden rondom het Gardameer”.

De onzin van lange zoekwoorden

Dan ook iets over de onzin van longtail keywords. Het is een feit dat langere zoektermen onder webmasters aan populariteit wint. Dit betekent ook dat SEO-specialisten en SEO tekstschrijvers zich hier steeds meer mee bezighouden. Helaas maar waar, velen hiervan zetten long-tail keywords op de verkeerde manier in.

Er worden bijvoorbeeld teveel zoektermen in een en dezelfde tekst gepropt. Juist met long-tail keywords moet je opletten, want Google moet wel begrijpen waar de tekst over gaat. Gebruik je teveel zoektermen, iets dat al snel met longtail keywords gebeurt, dan schiet je alle kanten op. Het gevolg: Google heeft geen flauw idee wat het onderwerp is. Hierdoor scoor je slecht in Google of misschien wel op de verkeerde zoektermen. Dit resulteert in het aantrekken van een onjuiste doelgroep.

Link altijd naar het hoofdonderwerp

Het gebruik van longtail keywords betekent minder concurrentie maar mogelijk ook minder bezoekers. Dat is nu eenmaal een feit. Mensen hebben met betrekking tot het gebruik van lange zoektermen namelijk veel meer keuze. Kijk maar eens hoe een en dezelfde zoekterm op verschillende wijzen wordt ingezet:

  • Smartphone kapot wat moet ik doen
  • Waar kan ik een smartphone laten repareren
  • Smartphone start niet meer op
  • Samsung telefoon reageert niet

Allemaal zoektermen die leiden naar één en hetzelfde zoekresultaat: een smartphone reparatieservice. Voor de reparateur is het dus interessant om dit soort longtail keywords in te zetten. Maar hierbij wel vanuit iedere tekst of blog door te leiden naar het hoofdonderwerp: smartphonereparatie.

Longtail zoekwoorden vinden

Je wil teksten laten schrijven of je doet het zelf. Hoe dan ook, je moet en zal longtail zoekwoorden vinden. Hoe doe je dat? Ten eerste via zoekmachine Google zelf. Wanneer je een zoekopdracht invoert dan vult Google het zoekveld automatisch aan. Zo zie je de meest populaire zoektermen, waarbij ook heel wat longtail zoekwoorden tussenzitten.

Daarnaast kun je gebruik maken van een zoekwoordentool. Een gratis en populaire tool is Ubersuggest. Maar ook Semrush en Ahrefs zijn erg goed. Sommige van deze tools zijn gratis in gebruik, voor anderen moet je betalen. Bij de meeste tools kun je wel gebruik maken van een gratis proefperiode.

Aan de slag met longtail

Wil je meer bezoekers op je website? Dan moet je slimmer dan de concurrent zijn. Waarschijnlijk gebruikt de concurrent veel shorttail zoektermen om hiermee hoog te scoren. Voor nieuwe websites is het hartstikke lastig om die concurrentie te verslaan. Toch is dit zeker mogelijk: ga aan de slag met longtail zoektermen.

Hierin heb je twee keuzes, zelf teksten schrijven of dit laten doen. Schakel een ervaren SEO tekstschrijver in, dan krijg je er gratis zoekwoordenonderzoek bij. Zo ontvang je best geschreven teksten of blogs waarop je zeker gevonden wordt.

Wat moet dat kosten? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan. Geen lastige offertes met kosten die er achteraf nog bijkomen: alles is vooraf voor 100% duidelijk.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.