Zo werkt online marketing

Vroeger bestond marketing uit promotie via offline kanalen waaronder televisie, radio, krant, tijdschriften en buitenreclame. Tegenwoordig richten we ons volledig op online marketing. Het is de perfecte manier om je online zichtbaarheid te vergroten. Hoe werkt online marketing? Ontdek alle ins & out’s over het aantrekken en aanmoedigen van klanten.

Online marketing en de vier aspecten

Wanneer je het over online marketing hebt kom je vaak bij SEO uit. Dit is zoekmachine optimalisatie. Maar wacht, online marketing gaat veel verder. Het is namelijk het online zichtbaar maken van een website, product of dienst. Hier zijn verschillende middelen voor. Feitelijk bestaat online marketing uit vier aspecten.

  • SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Dit is het optimaliseren van de website waardoor deze beter scoort in de organische zoekresultaten.
  • SEA is adverteren in zoekmachines. Effectief zolang je de campagne draaiende houdt.
  • E-mail marketing is het benaderen van potentiële en huidige klanten. Dit doe je, en de naam verraadt het al, via de e-mail.
  • Social media marketing is het zichtbaar zijn op verschillende soorten social media platformen.

Alles heeft zo zijn voor- en nadelen. Laten we eens gaan kijken welke aspecten van online marketing effectief zijn en waar je beter geen energie in kunt steken.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

SEO (zoekmachine optimalisatie)

Een van de belangrijkste onderdelen van online marketing is SEO. Zoekmachineoptimalisatie bestaat uit een verzameling technieken waaronder content, techniek en linkbuilden. Dit wil echter niet zeggen dat alle technieken ook goed zijn. Linkbuilding is het actief verzamelen van backlinks, vaak tegen betaling. Zoekmachine Google geeft zelf aan dat ze dit niet willen. Wanneer je linkbuilding toch op een verkeerde manier toepast kan dit een afstraffing voor je website opleveren. Je zakt dan verder in de zoekresultaten weg.

Content is ontzettend belangrijk. Het is het delen van inhoud. Omdat het hele internet van content leeft kun je hier zeer goed mee scoren. SEO teksten overtuigen niet alleen je bezoekers maar ook de zoekmachines. Dit wordt beloond met een hogere ranking in de organische zoekresultaten.

Dan heb je nog het onderdeel techniek. Dit noem je ook wel technische optimalisatie van de website. Denk hierbij aan het toepassen van scripts, een responsief design maar ook het verkorten van de laadtijd.

SEA (adverteren in zoekmachines)

Wanneer je adverteert via zoekmachines ben je direct zichtbaar. Advertenties staan boven de organische zoekresultaten. Het lijkt heel eenvoudig om een advertentie via Google of Bing te plaatsen, maar dat is het niet. Je advertentie moet namelijk aansluiten bij relevante zoektermen. Ben je bijvoorbeeld een slagerij dan heeft het geen zin om te adverteren rondom zoektermen als broodjes of taarten. Het gebruik van zoektermen kan je advertentiecampagne maken of breken.

E-mail marketing

Vroeger was e-mail marketing razend populair, maar toen had je ook nog geen social media. Sinds 2018 moet je binnen e-mail marketing ook nog eens voldoen aan de GDPR regelgeving. Je mag mensen dus niet zomaar een e-mail sturen. Voordeel van e-mail marketing is dat je e-mails eenvoudig en snel verstuurt. Je blijft in beeld en bouwt een band met klanten op. Bovendien levert het je ook meer bezoekers naar je website op.

Nadeel is dat je moet opletten wie je een e-mail verstuurt. Tegenwoordig heb je vooraf toestemming van de ontvanger nodig. Er geldt wel een uitzondering: wanneer de ontvanger al een klant is. Dan nog moet de ontvanger altijd de mogelijkheid hebben om zich uit te schrijven voor verkoopmails of nieuwsbrieven. E-mail marketing kan je ook een slechte reputatie opleveren.

Social media marketing

Het vierde hoofdaspect van online marketing is social media. Voordeel van social media is dat een post of campagne zich heel snel kan verspreiden. Binnen een aantal uur creëer je een groot bereik. Daarnaast is de interactie met de doelgroep heel eenvoudig. Dit maakt jou als onderneming ook makkelijk bereikbaar.

Omdat ruim 88% van de Nederlanders zich op social media bevindt is dit de ideale methode om je boodschap over te brengen. Ook nog eens tegen lage kosten, want het gebruik van social media is gratis. Wil je adverteren op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of Twitter, dan betaal je hier amper iets voor.

Online marketing als aanvulling

Je moet online marketing niet als een doel op zich zien. Het is een aanvulling voor je bedrijf. Het zorgt voor een goede online positionering, zowel in zoekmachines, op social media of op andere websites. Net als bij offline marketing geldt ook bij online marketing: herhaling werkt. Wanneer je de boodschap via meerdere platformen voorbij laat komen dan is de overtuiging groter. In dat opzicht werkt reclame zonder dat de doelgroep het in de gaten heeft.

Op het juiste moment onder de aandacht komen

De kunst van online marketing is op het juiste moment onder de aandacht van je doelgroep komen. Hiermee win je aan vertrouwen. Daarom moet je vooraf bepalen welke stappen ze zetten voordat ze een product kopen of een dienst afnemen.

Vaak begint dit met een zoektocht via Google of een andere zoekmachine. Hierbij is het belangrijk dat je op bepaalde zoektermen bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Je zet SEO oftewel zoekmachine optimalisatie in. Adverteren in zoekmachines werkt ook, maar dit heeft wel wat haken en ogen. Zo is een SEA campagne alleen effectief zolang je betaalt. Zet je de geldstroom stop dan ben je ook niet meer zichtbaar. Bovendien blijkt dat steeds meer mensen advertentiemoe zijn. We worden een beetje blind voor de betaalde zoekresultaten en scrollen liever door naar de organische zoekresultaten.

Richt je ook op social media, dat is waar de doelgroep zich bevindt. Kies hierbij wel het juiste social media kanaal. Door het delen van interessante content vestig je de aandacht op je bedrijf of merk. E-mailmarketing is een latere stap binnen de online marketing. Je verzamelt e-mailadressen via je website of campagne’s, je hebt dan al de aandacht van de doelgroep.

Fouten die je kunt maken

Online marketing betekent werken aan je online zichtbaarheid. Indien goed ingezet is dit hartstikke effectief. Vooral zoekmachine optimalisatie werkt op de lange termijn door.

Let wel op dat je de doelgroep niet irriteert. Wanneer iemand je post op social media leuk vindt ga je degene niet direct een DM sturen: “bedankt voor je like, wil je ons product kopen?” Je gaat ook niet bellen of op een andere manier contact opnemen. Ten eerste ben je dan ontzettend opdringerig en irritant, ten tweede kom je hiermee wanhopig over. Niet doen dus.

Ditzelfde geldt voor e-mail marketing. Prima wanneer je iemand een verkoopmailtje stuurt maar wanneer deze persoon aangeeft dit niet te willen, stop er dan ook mee. Geef je hier geen gehoor aan dan kan het je bedrijf aardig schaden. Ook financieel want je kunt zelfs officieel een boete krijgen voor het spammen via de e-mail.

Fouten binnen SEO

Ook binnen SEO (zoekmachine optimalisatie) kan het flink misgaan. Verkeerde zoektermen gebruiken op met zoekwoorden, verborgen tekst op de website of clickbait, slechts enkele voorbeelden die je website flinke schade kunnen opleveren. Laat dit soort zaken aan professionals over of vraag SEO advies, dan weet je tenminste zeker wat wel en niet mag.

Gebruik een mix van verschillende online marketing technieken. Met een goede marketingstrategie groeit je bedrijf niet in één keer maar volgens een stijgende lijn: dan doe je het goed.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.