Effect van SEO (zoekmachine optimalisatie)

Bijgewerkt: 14 augustus 2021

Ken je het effect van SEO al? Uit praktijk blijkt dat dit ontzettend effectief is, mits goed toegepast. Dat toepassen, dat is precies waar de schoen wringt. Niet alle technieken bereiken hetzelfde resultaat. Er zijn zelfs een aantal technieken die je website schade toe kunnen brengen. Het effect van SEO is dus heel wisselend.

SEO betekenis

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. In het Nederlands noem je dit zoekmachine optimalisatie. SEO bestaat uit allerlei handelingen om de website te optimaliseren. Dat optimaliseren doe je eigenlijk voor bezoekers, maar SEO richt zich op zoekmachines.

Zoekmachine Google heeft een aantal SEO richtlijnen opgesteld. Die richtlijnen omschrijft hoe Google wil dat websites eruit zien. Zo vindt Google het belangrijk dat elke website mobielvriendelijk is. Dat is ook belangrijk want steeds meer mensen surfen via hun smartphone.

Aan alle richtlijnen voldoen

Websites die aan alle SEO richtlijnen voldoen scoren hoog in de organische zoekresultaten. Natuurlijk is het nooit mogelijk om echt alle richtlijnen te volgen. Soms moet je je eigen weg inslaan. Wat niet direct wil zeggen dat je dan ook slechter in Google scoort.

Zo zijn er websites die niet mobielvriendelijk zijn maar toch bovenaan in Google staan. Dit komt omdat dit soort websites hele goede content deelt. Aan de andere kant heb je websites die technisch helemaal perfect zijn maar toch zeer laag scoren. De content op de website is dat niet van een goede kwaliteit. Hieraan zie je dat Google de meeste waarde aan content hecht.

Dan nog blijft het continu een afweging maken. Stel dat twee websites hoge kwaliteit content delen. Een website is moet doen vriendelijk, de ander niet. Dan is de keus voor Google makkelijk gelged: de mobielvriendelijke website wint. Daarom is het dus belangrijk om aan zoveel mogelijk SEO-richtlijnen te voldoen.

Effect van SEO

Je kunt je afvragen wat het echte effect van SEO is. Het is niet zo moeilijk om dit effect te meten. Dit doe je bijvoorbeeld via Google Analytics waarbij je het aantal websitebezoekers bijhoudt. Maar er zijn ook diverse tools waarbij je nog veel meer inzicht in data krijgt.

Zo heb je bijvoorbeeld Ahrefs, Ubersuggest of SEMrush. Met dit soort tools bekijk je niet alleen het aantal organische bezoekers maar ook zoektermen die goed scoren, betaald verkeer, backlinks en nog veel meer. Aan de hand hiervan kun je het effect van SEO meten.

Moet je SEO wel of niet toepassen?

SEO is ontstaan toen er steeds meer websites bijkwamen. Die websites gingen sterk met elkaar concurreren. Ze vochten om een hogere plek in de organische zoekresultaten. Toen gingen mensen technieken bedenken om zoekmachines te beïnvloeden. Dit noemden ze ook wel SEO.

Google is natuurlijk niet dom en heeft ook wel in de gaten dat webmasters zoekmachines proberen te beïnvloeden. Daarom heeft het zelf wat SEO richtlijnen gesteld. Hierin staan de zogenaamde white hat SEO technieken: alles wat is toegestaan. Daarnaast heb je nog de black hat oftewel de verboden technieken. Wanneer je een van deze technieken toepast kun je er vroeg of laat op rekenen dat je in ranking wegzakt.

De vraag is of je SEO wel of niet moet toepassen. Het antwoord is niet zo eenvoudig. Heb je namelijk een website met zeer weinig concurrentie, dan zul je ook zonder SEO hoog scoren. Maar wanneer de concurrentie zeer groot is dan is SEO echt wel aan te raden.

Effect van SEO versus de kosten

Duik eens in de wereld van SEO. Je zult merken dat hier hoge kosten mee gepaard gaan. Grote bedrijven betalen maandelijks € 5000 of meer aan zoekmachine optimalisatie. Ook kleine webmasters of bedrijven laten zich hiertoe verleiden en betalen gemiddeld € 1000 per maand.

Kijk je naar het effect van SEO versus de kosten, dan is dit eigenlijk weggegooid geld. Het is namelijk mogelijk om tegen veel lagere kosten hoog in zoekmachines te scoren. Zo heb ik voor veel opdrachtgevers hoge posities in Google gerealiseerd. Ze waren tussen de € 250 en € 1000 per maand kwijt. Gedurende ongeveer een half jaar, hierna kun je de kosten verder omlaag brengen.

Het kan eigenlijk nóg goedkoper

Heb je het budget niet om maandelijks € 250 aan SEO te besteden? Denk dan eens aan een eenmalige investering van minder dan € 350. Je ontvangt dan een uitgebreide scan en rapportage van je website. Van hieruit ontvang je zeer goed SEO advies. Je krijgt dus heel veel tips, handvatten aan adviezen over hoe je de website het beste optimaliseert.

Dit alles noem je ook wel SEO consultancy. Uit praktijk blijkt dat dit voor veel bedrijven, ondernemers of webmasters perfect werkt. Wel is het belangrijk dat je enige kennis hebt van je website. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een CMS zoals Joomla of WordPress dan is het vrij eenvoudig om je website aan te passen.

Je kunt ook een of twee artikelen of blogs per maand laten schrijven. Je bent onvoordelig uit en werkt toch aan zoekmachine optimalisatie. Je ziet, ook met een beperkt budget zijn er voldoende mogelijkheden.

SEO teksten scoren als beste

Er zijn drie pijlers van SEO. Dit zijn content, linkbuilding en techniek. Het onderdeel linkbuilding valt een beetje onder een grijs gebied. Sommige linkbuilders of kopen backlinks in. Dat is precies wat met linkbuilding bedoeld wordt: betalen voor backlinks. Google heeft al diverse malen aangegeven dat dit niet is toegestaan. Wees dus voorzichtig met het toepassen van linkbuilding.

Een website die technisch in orde is, daar worden zowel bezoekers als zoekmachines blij van. Maar wat het allerbeste scoort zijn SEO teksten. Dat merk je aan het effect van SEO. Websites met de juiste teksten staan helemaal bovenaan in Google.

Aan de slag met SEO

Je hebt nu kunnen zien wat het effect van SEO is en hoe je dit toepast. Ook is het mogelijk om vooraf voor SEO consultancy te gaan. Heb je vragen over het laten schrijven van SEO teksten of wil je advies ontvangen? Vraag gerust de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven