Huis te koop: Facebook tekst (verkopen via social media)

Huis te koop? Met een Facebook tekst vergroot je de kans op een snelle verkoop. Het is tegenwoordig heel normaal om de woning via Facebook aan te bieden. Dit is ook nog eens volledig gratis, want voor adverteren op Facebook Marketplace betaal je helemaal niets.

Het is belangrijk om goed op te vallen. Dit doe je met de zogenaamde ‘huis te koop Facebook tekst’. Deze tekst ziet er misschien iets anders uit dan de makelaar doet, maar het zorgt er wel voor dat je de woning, het pand of de grond sneller verkoopt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Huis verkopen via Facebook

Je kunt je afvragen of je huis verkopen via Facebook wel zo verstandig is. Natuurlijk, waarom niet? Je kunt hier gratis adverteren, en alles wat gratis is dat bespaart je geld. Wanneer je de woning via de makelaar verkoopt ben je enkele duizenden euro’s kwijt. Je betaalt namelijk een commissie van 1% tot 1,5% van de verkoopprijs. Bespaar je dit geld en verkoop je huis via Facebook.

Maar wacht, het is natuurlijk niet de bedoeling dat je de woning alleen via Facebook te koop zet. Het is namelijk altijd verstandig om de woning ook op een huizensite aan te bieden. Dit kan bijvoorbeeld via huizenzoeker.nl of jaap.nl. Wil je de verkooptekst ook op Funda plaatsen? Dit kan helaas alleen via de makelaar.

Huis te koop – Facebook tekst

Goed, je huis staat te koop en je gaat voor een Facebook tekst. Bedenk dat er een groot verschil is tussen Facebook (social media) en een huizensite of makelaarsite. Woningzoekenden gaan vaak bewust naar een website als Funda, hier heb je de meeste kans om de woning goed en snel te verkopen.

Op social media zitten voornamelijk mensen die vluchtig kijken. Ze komen toevallig bij je Facebook tekst uit en moeten daarom meer geprikkeld worden. Er is met betrekking tot je Facebook tekst dus veel werk aan de winkel.

Tip 1: maak een Facebookpagina aan

Huis te koop middels een Facebook tekst, dit start met het aanmaken van een Facebookpagina. Iedereen met een Facebookaccount kan een aparte pagina aanmaken. Deze pagina gaat helemaal over de woning, het pand of het stuk grond dat je de koop hebt staan. Waarom zou je een aparte Facebookpagina aanmaken wanneer je ook al je advertentie op Facebook plaatst? Nou, omdat mensen vaak meer over de woning willen weten.

In een advertentie heb je maar beperkte ruimte beschikbaar, hierdoor kun je niet alle ins en out’s over de woning kwijt. Bijvoorbeeld filmpjes en foto’s, dit zegt vaak meer dan een hoop woorden. Daarom is het goed om door te verwijzen naar een specifieke Facebookpagina. Start hier dus mee, je moet potentiële kopers namelijk door kunnen sturen.

Facebook tekst (advertentietekst) aanmaken

Nu start je met het schrijven van een Facebook tekst. Een goede titel is onmisbaar, gevolgd door een korte inleiding. Hierna volgt een omschrijving van de woning waaronder de woonomgeving, indeling en specifieke of unieke kenmerken.

Voor de titel zijn er 100 tekens beschikbaar. Dit komt overheen met 15 tot 20 woorden. Een goede makelaarstekst bevat een titel die varieert van 7 tot 15 woorden, dus er is voldoende ruimte voor de titel beschikbaar.

In de omschrijving zelf is er ruimte voor ongeveer 60.000 tekens. Dit zijn al snel 10.000 woorden, dat is best veel. Toch is het niet verstandig om die 10.000 woorden ook te benutten. Een goed geschreven Facebook tekst voor verkoop van de woning bestaat uit 400 tot 500 woorden. Hiermee ben je zeker niet te langdradig en weet je de aandacht van de lezer vast te houden.

Huis te koop? Facebook tekst met goede titel

Het start dus allemaal met een goede titel. In de titel zet je wat je te koop hebt. Bijvoorbeeld: “moderne eengezinswoning met twee slaapkamers, ideaal voor starters”. Hiermee trek je al een specifieke doelgroep aan, in dit geval starters of jonge gezinnen. Dit voorkomt dat mensen reageren die helemaal niet tot je doelgroep behoren.

Voorkom een te lange titel. Ook al heb je in de titel ruimte voor tot wel 20 woorden, Facebook zal een te lange titel afkappen. Hierdoor is niet alles zichtbaar. Zet het belangrijkste kenmerk van de woning dan ook vooraan in de titel.

Een korte inleiding (introductie)

Binnen je Facebook tekst staat er ook altijd een korte inleiding oftewel introductie. In ongeveer 100 woorden spreek je de belangrijkste kenmerken van de woning. Bijvoorbeeld de woonomgeving (kindvriendelijk, midden in het centrum of landelijk gelegen). Maar ook positieve kenmerken van de woning (6 slaapkamers, waterput in de tuin of dubbele garage). De inleiding is je verkooppraatje. Wanneer de inleiding niet goed is dan vergooi je de kans op verkoop van de woning.

Tip 2: schrijf voor je doelgroep

De meeste mensen die een ‘huis te koop Facebook tekst’ aanmaken schrijven op een manier die ze zelf willen zien. Vraag je af voor wie de tekst bedoeld is: voor jezelf of voor potentiële verkopers? Schrijf daarom altijd voor de doelgroep. Gebruik zeker geen moeilijke woorden, ook al ben je zelf hbo of universitair opgeleid. Bedenk dat ook anders-opgeleide mensen potentiële kopers kunnen zijn.

De uiteindelijke verkooptekst

Na de titel en de inleiding volgt de uiteindelijke verkooptekst. In dit stukje tekst, dat tussen de 200 en 350 woorden lang is, ga je wat dieper in op de kenmerken van de woning. Schrijf alsof je een rondleiding zou geven. Benoem de belangrijkste kenmerken en waarom het hier zo prettig wonen is. Ga niet in op zaken die er niet toe doen. Dat jullie zoon in die woning is geboren dat is totaal niet relevant.

Facebook tekst laten schrijven

Heb je een huis te koop en wil je een Facebook tekst laten schrijven? Wanneer je een professionele tekstschrijver inschakelt dan ontvang je een uitstekende verkooptekst. Voordeel van deze tekst is dat je hem niet alleen op Facebook kunt gebruiken maar ook voor huizensites. Daarnaast kun je deze eventueel aan de makelaar aanleveren, dit scheelt waarschijnlijk weer in de makelaarskosten. Het is dus altijd een goed idee om eens te informeren wat het laten schrijven van een verkopende Facebook tekst kost.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.