WordPress SEO tips

Bijgewerkt: 21 augustus 2023

Een van de beste contentmanagementsystemen is WordPress. Het is ontwikkeld om websites gebruiksvriendelijk te maken. Of je nu een gratis of betaald thema kiest, het design ziet (bijna) altijd professioneel uit.

Je rankings in de organische zoekresultaten zijn afhankelijk van verschillende factoren. Bijvoorbeeld kwaliteit van de inhoud. Een seo-vriendelijke website bevat geoptimaliseerde inhoud en voldoet aan alle SEO-richtlijnen.

WordPress SEO verbetert de positie in zoekmachines. Dit resulteert in meer organisch verkeer. Deze gids toont je de beste WordPress SEO tips.

Waarom zoekmachine optimalisatie zo belangrijk is

Zoekmachine optimalisatie (SEO) richt zich op het optimaliseren van webpagina’s. Het doel is hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te scoren.

Vroeger waren er veel wilde technieken om hoger in zoekmachines te ranken. Sommige technieken deden afbreuk aan de gebruiksvriendelijkheid van websites. Bijvoorbeeld verborgen stukken tekst, of het spammen met zoekwoorden. Ook het massaal inkopen of ruilen van backlinks behoort tot een van deze slechte technieken.

SEO richt zich tegenwoordig op een goede gebruiksvriendelijkheid. Wanneer de website is geoptimaliseerd voor bezoekers, zal deze hoger in zoekmachines ranken. En dat is waarom SEO zo belangrijk is: het zorgt voor betere posities, meer organisch verkeer en dus ook een hogere omzet.

De beste WordPress SEO tips

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Ik heb maar liefst 25 WordPress SEO tips voor jou. Lees deze door en kijk wat je ermee kunt. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Neem gerust contact met mij op, samen met mijn team sta ik klaar met betaalbare SEO-diensten.

1. Kies een SEO-vriendelijk thema

 Kies een thema dat goed gestructureerde HTML-code en goede snelheidsprestaties biedt. Dit is van invloed op de algehele bruikbaarheid, SEO en laadtijd van je website. Kies alleen thema’s van betrouwbare bronnen. Dat hoeven geen betaalde thema’s te zijn, veel gratis themes zijn net zo betrouwbaar.

Gebruik een tool zoals Pingdom of GTmetrix om de snelheid van de demopagina van een thema te testen. Dan weet je ook of dit thema wel SEO-vriendelijk is.

2. Gebruik een responsief ontwerp

 Zorg ervoor dat je website goed wordt weergegeven op alle apparaten, inclusief mobiele apparaten.

3. Installeer een SEO-plug-in

Een SEO-plug-in helpt met het optimaliseren van je inhoud. Dit zijn de vijf meest populaire SEO-plug-ins voor WordPress:

Yoast SEO

Biedt uitgebreide functionaliteit voor het optimaliseren van je inhoud. Bijvoorbeeld het instellen van focuszoekwoorden, aanpassen van metabeschrijvingen, genereren van XML-sitemaps en nog veel meer.

Rank Math

focuszoekwoorden, metabeschrijvingen, schema Markup, XML-sitemaps en nog veel meer. Rank Math heeft ingebouwde 404-monitoring en een SEO-analyse.

All in One SEO Pack

XML-sitemaps, metabeschrijvingen, titeloptimalisatie, sociale media-integratie en nog veel meer.

SEOPress

Een alles-in-één SEO-plugin die zich richt op gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide functies. Het biedt functies. SEOPress heeft zowel een gratis versie als een betaalde premium-versie.

The SEO Framework

Een lichtgewicht en snelle SEO-plugin die zich richt op goed gestructureerde code. Met basisfuncties zoals titeloptimalisatie, metabeschrijvingen, en schema Markup.

4. Gebruik een SSL-certificaat

Zorg voor een veilige website door een SSL-certificaat te installeren. Bij veel hostingproviders krijg je dit er gratis bij.

Mijn tip

Waarom gebruik maken van WordPress SEO

  • Eenvoudig toe te passen
  • Zorgt voor een uitstekende gebruikservaring
  • Effect op de lange termijn
  • Het is goedkoop

5. Minimaliseer de laadtijd

Optimaliseer afbeeldingen, gebruik caching en verminder onnodige plug-ins. Dit verbetert je laadtijden.

6. Gebruik schone permalinks

Kies permalinks die de titel van je bericht bevatten. Vermijd complexe URL-structuren. Dit helpt zoekmachines om de inhoud van je pagina beter te begrijpen.

  • Standaard WordPress-permalink: http://voorbeeld.com/?p=123
  • Schone permalink met postnaam: http://voorbeeld.com/mijn-geweldige-blogpost/
  • Schone permalink met categorie en postnaam: http://voorbeeld.com/blog/technologie/mijn-geweldige-blogpost/

7. Doe Keyword onderzoek

 Doe grondig onderzoek naar zoekwoorden en gebruik ze strategisch in je inhoud. Dit helpt om beter te scoren op bepaalde zoektermen.

7. Bied kwalitatieve inhoud

Bied waardevolle, goed geschreven en unieke inhoud die nuttig is voor je doelgroep. Hiermee trek je het juiste publiek aan, en houd je ze betrokken. Maak inhoud die uniek is en niet l ergens op het internet staat. Bied oplossingen, geef antwoord op vragen en informeer het publiek.

Ontdek wie je doelgroep is, wat hun behoeften, interesses en pijnpunten zijn. Schrijf inhoud die aansluit bij hun verwachtingen en vragen. Gebruik een aantrekkelijke schrijfstijl om de aandacht van je lezers vast te houden.

8. Gebruik interne koppelingen

Gebruik interne koppeling om relevante pagina’s aan elkaar te koppelen. Dit is erg prettig voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines.

9. Externe koppelingen

Verwijs naar betrouwbare externe bronnen om je geloofwaardigheid te vergroten. Wees niet bang dat je hiermee concurrenten een voordeel geeft.

10. Gebruik koppen en subkoppen

Gebruik H1, H2, H3-tags om je inhoud hiërarchisch te structureren en zoekmachines te helpen begrijpen waar je inhoud over gaat.

11. Afbeeldingsoptimalisatie

 Geef afbeeldingen beschrijvende bestandsnamen en alt-teksten. Zo laat je zoekmachines weten waar ze over gaan.

11. XML-sitemap

Een XML-sitemap is een gestructureerd bestand. Het bevat alle belangrijke pagina’s van je website. Wanneer een zoekmachine je website crawlt, gaat deze op zoek naar een XML Sitemap. Op die manier kan de zoekmachine pagina’s ontdekken en begrijpen.

De sitemap bevat verschillende informatie zoals de verwachte updatefrequentie en de prioriteit. Met een SEO-plug-in zoals Yoast maak je eenvoudig een XML-sitemap aan. Dien de sitemap in bij Google Search Console.

12. Robot.txt-bestand

Het robots.txt-bestand is een tekstbestand op je website. Het helpt zoekmachines begrijpen welke delen van je site ze mogen indexeren en welke delen ze moeten overslaan. Het is als een “navigatiekaart” voor zoekmachines.

Het robots.txt-bestand bevindt zich meestal in de hoofdmap van je website. Je bewerkt het robots.txt-bestand met een teksteditor zoals Kladblok (Windows) of TextEdit (Mac).

13. Canonical URLs

Gebruik de canonical tag om zoekmachines te laten weten welke versie van een pagina de voorkeursversie is. Dit is belangrijk wanneer er sprake is van duplicaatinhoud.

14. Schema Markup

Schema Markup (gestructureerde gegevens) is een speciale code die je aan je website toevoegt. Dit helpt zoekmachines begrijpen wat voor soort inhoud je aanbiedt.

Schema Markup bestaat uit kleine labels die je toevoegt aan je inhoud, zoals een recept, evenement, product, beoordeling of artikel. Deze labels vertellen zoekmachines specifieke details over wat er op die pagina staat. Als zoekmachines begrijpen wat er op je pagina staat, tonen ze relevantere zoekresultaten aan mensen die op zoek zijn naar dat specifieke soort inhoud.

Je voert Schema Markup handmatig toe door specifieke stukken code in de HTML van je pagina’s in te sluiten. Ben je niet zo bekend met code, dan zijn er ook tools en plug-ins beschikbaar.

15. Sociale integratie

Maak het bezoekers makkelijk om je inhoud te delen. Dit doe je door het insluiten van sociale mediakoppelingen en knoppen. Zorg dat er sociale deelknoppen bij je blogs aanwezig zijn. Verder kun je sociale media icoontjes toevoegen, bijvoorbeeld in de header, de voettekst of de zijbalk van je website.

16. Open Graph-tags

Open Graph-tags zijn stukjes metagegevens die je aan je website toevoegt. Zo laat je sociale mediaplatforms zoals Facebook, Twitter of LinkedIn weten hoe je inhoud moet worden weergegeven wanneer anderen dit delen. De tags zorgen ervoor dat je inhoud op een aantrekkelijke manier wordt weergegeven.

  • Title (og:title): Hiermee geef je de titel van je inhoud op zoals je wilt dat deze wordt weergegeven op sociale media.
  • Description (og:description): Gebruik deze tag om een korte beschrijving van je inhoud toe te voegen.
  • Image (og:image): Specificeer de URL van een afbeelding die moet worden weergegeven wanneer je inhoud wordt gedeeld.
  • URL (og:url): Voeg de URL van de pagina toe waarop de gedeelde inhoud zich bevindt.
  • Site Name (og:site_name): Dit is de naam van je website of merk.
  • Type (og:type): Gebruik deze tag om het type inhoud aan te geven, bijvoorbeeld “article”, “website”, “video”, enz.

17. Caching

Caching is een techniek om de prestaties en laadtijd van je website te verbeteren. Er worden tijdelijke kopieën van webpagina’s, afbeeldingen en andere bronnen op een server of apparaat opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat toekomstige verzoeken naar die pagina’s sneller worden uitgevoerd.

Caching zorgt voor een lagere belasting van de server. Ook verbetert dit de algehele gebruikerservaring. Gebruik een caching-plug-in om je website sneller te maken.

18. Minify CSS en JavaScript

Het is belangrijk dat de laadtijd van je website snel is. Dit doe je door CSS- en JavaScript-bestanden te verkleinen. Verschillende ontwikkelaarstools en online tools helpen je hierbij. Bijvoorbeeld Autoptimize, een veelgebruikte WordPress plug-in om CSS- en JavaScript-bestanden te minificeren. W3 Total Cache is een caching plug-in maar biedt ook opties om CSS- en JavaScript-bestanden te verkleinen.

Verder kun je gebruik maken van online tools zoals UglifyJS of CSS Minifier.

19. Mobile-Friendly Design

Zorg dat je website goed wordt weergegeven op mobiele apparaten. Zoiets noem je ook wel een mobielvriendelijk design. Vrijwel alle WordPress thema’s zijn mobielvriendelijk, maar het is aan te raden om dit nog even zelf te testen.

20. Google Search Console

Meld je aan bij Google Search Console. Het is gratis en je krijgt inzicht in de prestaties en zoekresultaten van je website. Hierdoor kun je de inhoud nog beter afstemmen op de doelgroep. Bovendien kun je met Google Search Console sitemaps en nieuwe URL’s toevoegen, maar ook oude URL’s uit de zoekresultaten halen.

21. Google Analytics

 Gebruik Google Analytics om het verkeer en het gedrag van je bezoekers te volgen. Omdat Google Analytics met betrekking tot privacy van gebruikers onder vuur ligt, zijn er wat goede alternatieven. Bijvoorbeeld Matomo of Clicky.

22. Controleer dode links

Het kan gebeuren dat er dode links op je website staan. Bijvoorbeeld omdat je webpagina’s verplaatst hebt. Interne dode links los je eenvoudig op met een plug-in zoals Redirection. Deze plug-in houdt bij wanneer je URL’s aanpast en stelt automatisch een 301-redirect in.

Externe dode links zijn lastig op te sporen, maar gelukkig zijn er diverse tools die je hierbij kunnen helpen. Door regelmatig op dode links te controleren blijft je website goed presteren.

23. Regelmatige updates

Houd je WordPress-kern, thema’s en plug-ins up-to-date. Laat updates automatisch uitvoeren of doe dit handmatig, maar wel op tijd. Maak vóór elke update een back-up van je website.

24. Beveiligingsplug-ins

Gebruik beveiligingsplug-ins om je site te beschermen tegen aanvallen. Wordfence Security beschermt je website tegen malware, aanvallen en verdachte activiteiten. Sucuri Security is gericht is op het beschermen van websites tegen hackpogingen, malware-infecties en DDoS-aanvallen.

iThemes Security bevat functies zoals inbraakdetectie, brute force-bescherming, verbergen van gevoelige bestanden en tweestapsverificatie.

25. Lokale zoekwoorden

Als laatste nog lokale zoekwoorden. Dit is vooral belangrijk wanneer je een lokaal bedrijf hebt. Bij lokale zoekwoorden kun je denken aan ‘marketingbureau Venlo’ of ‘sushirestaurant in Amsterdam’. Wanneer je lokaal actief bent is het aan te raden om je inhoud te optimaliseren met lokale zoekwoorden. Gebruik een SEO-tool om te achterhalen welke zoekopdrachten het publiek in zoekmachines invoert.

Probeer unieke lokale zoekopdrachten te vinden. Zorg dat je kwalitatieve inhoud deelt met hierin de belangrijkste lokale zoekwoorden verwerkt. Wees beter dan je lokale concurrenten, dan val je meer op.

Conclusie

Ik hoop dat mijn WordPress SEO tips je helpen om hoger te ranken. Heb je hulp nodig bij een of meerdere onderdelen? Neem dan zeker contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven