Sitemap.xml, een SEO onderdeel dat je nooit mag missen

Bijgewerkt: 12 november 2022

Een goede sitemap deelt belangrijke informatie met Google en andere zoekmachines. Het geeft zoekmachines een idee van de gepubliceerde webpagina’s. De sitemap.xml is belangrijk voor SEO, want het zorgt ervoor dat de website beter indexeerbaar is.

.XML is een bestandsextensie dat toegepast wordt voor schema’s. Een sitemap is een schema dus het is logisch dat hij ook deze bestandsextensie krijgt. Toch heb je ook de HTML sitemap, deze heeft weer een andere doelstelling.

Raak je al een beetje in de war? Ontdek alles over de sitemap.xml en waarom je hier wel of juist niet voor moet kiezen.

De zichtbare en onzichtbare sitemap

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je kunt een sitemap zichtbaar maken voor bezoekers, of alleen voor zoekmachines. De zichtbare sitemap heeft een HTML-opmaak. De HTML sitemap toont een overzicht van alle pagina’s op de site. Dit overzicht is bedoeld voor bezoekers, waardoor ze makkelijker door je site navigeren.

Vroeger werd vaak gebruik gemaakt van een HTML Sitemap. Tegenwoordig is dit niet meer zo gebruikelijk, dit overzicht ziet er vrij rommelig uit. Bij grote websites kan de bezoeker zelfs het complete overzicht kwijtraken.

Een light-versie van de HTML Sitemap kom je soms nog wel in de footer van een website tegen. In het overzicht zijn de belangrijkste webpagina’s opgenomen.

De sitemap.xml is de onzichtbare versie. Hij is voor bezoekers onzichtbaar, maar wel toegankelijk voor zoekmachines. Overigens kunnen ook bezoekers de xml-versie bekijken, maar vergt dit enige kennis.

Zo herken je een XML-sitemap

Kleine websites zijn door Google vaak makkelijk te begrijpen. De zoekmachine hoeft niet veel webpagina’s te crawlen en vaak is er wel een duidelijk verband te leggen tussen de afzonderlijke pagina’s.

Hoe groter de website wordt, hoe moeilijker de structuur voor Google te begrijpen is. Google of andere zoekmachines hebben moeite om te bepalen welke webpagina’s of onderdelen bij elkaar horen.

Je kunt Google helpen middels intern linken. Helaas is het zelfs met een goede linkstructuur niet mogelijk om een compleet overzicht van alle webpagina’s te geven. Daarom is de sitemap.xml bedacht. Deze geeft zoekmachines inzicht in:

  • Gepubliceerde webpagina’s
  • Datum van publicatie
  • Datum laatste aanpassing

De sitemap wordt ingedeeld in verschillende mappen waaronder:

  • Post-sitemap (blogs)
  • Page-sitemap (pagina’s)
  • Author-sitemap (auteurs)
  • Product-sitemap (productpagina’s)
  • Landing-sitemap (landingspagina’s)
  • TY-sitemap (bedankpagina’s)
  • Tag-sitemap (tags)
  • Categorie-sitemap (categorieën op een site)

Er kan ook sprake zijn van andere mappen, afhankelijk van de instellingen van de site en plug-ins.

Voordelen van een sitemap.xml

Een sitemap brengt je website goed in kaart. Hierdoor worden webpagina’s beter door zoekmachines gevonden. Wanneer je veranderingen doorvoert worden deze ook sneller opgepikt. Nog een voordeel van een sitemap is dat je prioriteit kunt geven aan bepaalde pagina’s.

Voor deze websites is dit van groot belang

Voornamelijk nieuwswebsites hebben behoefte aan een sitemap. Je kunt namelijk in de sitemap aangeven dat de content onder de categorie nieuws valt. Hierdoor indexeert Google de nieuwsberichten en toont deze in het gedeelte ‘Google News’. Het is dan wel nodig om vooraf een nieuws-sitemap via Google te valideren. Hierbij neem je extra headers in het XML-bestand op.

Wanneer je website meer dan 100 pagina’s bevat dan is het ook verstandig om gebruik te maken van een XML-sitemap. Dit geldt tevens voor sites die hun content regelmatig aanpassen of frequent nieuwe content toevoegen.

Het maximaal aantal URL’s in een sitemap

Het is niet aan te raden om niet meer dan 1000 URL’s aan een sitemap toe te voegen. Wanneer je gebruik maakt van de Yoast plug-in voor WordPress dan stopt deze nooit meer dan 1000 URL’s in de map. Komen er meer webpagina’s bij, dan wordt een volgende map aangemaakt.

Maak je middels een tool een XML-sitemap? Met een gratis tool is het vaak niet mogelijk om meer dan 500 URL’s toe te voegen. Maar wanneer je een betaalde tool hebt, dan kun je zelf de grootte van de map bepalen. Ook dan kies je voor maximaal 1000 URL’s.

Bij het handmatig aanmaken van een XML-sitemap moet je het aantal URL’s goed in de gaten houden. Overigens zijn er maar weinig webmasters die hun sitemap handmatig creëren: het kost veel tijd en er sluipen makkelijk foutjes in.

De nadelen van een XML-sitemap

Een van de nadelen van een XML-sitemap is dat deze pagina’s aan Google toont waarvan je eigenlijk niet wil dat ze in de zoekresultaten staan. Daarom moet je deze pagina’s handmatig uit de sitemap verwijderen (of niet toelaten).

Ik heb dit bijvoorbeeld gedaan met de bedankpagina, die verschijnt nadat een bezoeker de tarievenkaart heeft aangevraagd. Ik wil niet dat deze pagina door Google wordt geïndexeerd, dat zou een beetje raar zijn. Daarom heb ik hem van de xml-sitemap uitgesloten. Zoals je op de afbeelding ziet staat deze pagina niet in de sitemap dus zal door Google ook niet zo snel meegenomen worden.

Tip: bezoek zeker eens mijn bedankpagina, sommige klanten vertellen dat ze hier verslaafd aan zijn geraakt. Je zal zelf ontdekken waarom. Vraag de tarievenkaart of informatie via het contactformulier aan en je wordt vanzelf naar de bedankpagina doorgeleid.

Heb je een meertalige website? Dan moet je per taal een aparte sitemap aanmaken. Tevens moet je die sitemaps afzonderlijk bij Google indienen. Met een meertalige website heb je er dus meer werk aan.

De sitemap bij Google indienen

Maak Google duidelijk dat je site over een XML-sitemap beschikt. Gebruik hiervoor Google Search Console. Ga naar het gedeelde Sitemap en bied hier de map aan.

Maak je gebruik van een CMS of een plug-in dat de sitemap heeft aangemaakt, dan zal dit systeem hem ook automatisch updaten. Maar wanneer je hem middels een andere tool of handmatig hebt aangemaakt dan zul je hem regelmatig moeten aanpassen. Vergeet dit niet te doen!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven