Content creator: wat is het en hoe werkt dit?

Is een content creator misschien iets voor jouw bedrijf of website? Je bent in ieder geval verzekerd van de beste content. De vraag is of het ook wat oplevert. Er wordt namelijk te vaak een content creator ingezet en achteraf blijkt dat die investering het helemaal niet waard is. Daarom vertel ik je meer over dit specialisme, wat het precies inhoudt en hoe dit werkt.

Om je een hoop geld te besparen leg ik je ook uit wat je zelf kunt doen. Ondernemen betekent immers een zo hoog mogelijke omzet behalen tegen zo laag mogelijke kosten.

Wat is een content creator?

Het beroep content creator krijgt de laatste jaren meer aandacht. Dit heeft alles met de enorme groei van het internet te maken. Eerst had je de tekstschrijver, toen de SEO tekstschrijver. Nu heb je dus de content creator.

Wat is een content creator? Dit is een specialist die inhoud creëert. Denk hierbij aan inhoud voor een website, social media of advertentie. Een content creator is dus heel veelzijdig.

Voorbeelden van content creaties

De website die je nu leest is een voorbeeld van content creatie. Deze blogpost bijvoorbeeld, het maakt onderdeel uit van alle content (inhoud) op deze website. Ben je van plan om op het internet te adverteren? Dit kan in zoekmachines, op een andere website of social media. In dit geval zul je een banner of een advertentietekst moeten maken. Dat is ook content creatie.

Eigenlijk zijn we allemaal content creators. Telkens wanneer je iets op social media plaatst dan ben je content aan het maken (en delen). Enig verschil is dat een content creator echt gespecialiseerd is in de beste content.

Verschil tussen een content creator en (SEO) tekstschrijver

Is er nog verschil tussen een content creator en een (SEO) tekstschrijver? Ja, in zekere zin wel. Maar beide beroepen hebben ook veel overlappingen.

Een tekstschrijver creëert teksten voor het internet of printmedia (bijvoorbeeld brochures of kranten). Een SEO tekstschrijver is gespecialiseerd in webteksten die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Met een SEO tekstschrijver ben je veel beter vindbaar in de organische zoekresultaten. Tenminste, wanneer je ook voor de juiste SEO tekstschrijver gaat want de kwaliteit holt de laatste jaren wel achteruit.

Dan heb je nog de content creator. Feitelijk is dit toch wel een tekstschrijver, advertentiemaker maar ook een foto- en videomaker/bewerker. Het gaat hier dus om iemand die verschillende soorten content creëert.

Zoals je al hebt kunnen zien hebben de tekstschrijver en content creator overlappende taken. Feitelijk zal de content creator grotendeels teksten schrijven. Het is namelijk heel eenvoudig om aan foto’s te komen, hier heb je geen content creator voor nodig. Video’s laat je beter door een videomaker creëren, een content creator is hier niet zo gespecialiseerd in.

Zo werkt het brein van een content creator

Zelf je content creëren, natuurlijk kan dat. Feitelijk ben je dan een maker van inhoud. Je maakt dingen die anderen bezighouden, amuseren of overtuigen.

Het brein van een content creator werk toch wat anders. Dit is namelijk iemand die de ontvanger (de lezer of het publiek) positief weet te beïnvloeden. Hierdoor komt je merk, product of dienst veel sterker naar voren.

Een content creator denkt continu vanuit je doelgroep. Maar houdt ook rekening met je doelstellingen. Dat is waarom je een content creator nodig hebt.

Content op websites

De belangrijkste content is de inhoud van websites. Dat is tenslotte waar het hele internet op gebouwd is en waar ook de toekomst van afhangt. Zonder content zou het hele internet doodbloeden.

Je hebt gewone content en SEO content. Dit laatste is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Zo begrijpen zoekmachines beter waar de content over gaat. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van belangrijke zoektermen. Maar ook door een beschrijving aan een afbeelding mee te geven. Het resultaat: je wordt beter beoordeeld door zoekmachines. Wanneer de content goed aansluit bij een bepaalde zoekopdracht dan verschijn je ook hoger en de organische zoekresultaten.

Heb je SEO content nodig dan ga je voor de gespecialiseerde SEO tekstschrijver.

Inhoud voor social media

Steeds meer bedrijven zijn actief op social media. Het is namelijk een laagdrempelige en goedkope methode om in contact te komen met je doelgroep. Het gebruik van social media is gratis. Doordat er steeds meer social media account bijkomen groeit de concurrentie. Je zult merken dat het lastig is om op social media op te vallen.

Het maakt niet uit of je gebruik maakt van LinkedIn, Twitter, Instagram, Facebook of een ander social media platform: anderen lijken het altijd beter te doen. Daarom moet je heel goed je best doen om met goede content te komen. In ieder geval content die je doelgroep aanspreekt. Maar ook door gebruik te maken van de juiste hashtags.

Een content creator helpt je met inhoud voor social media. Dit levert niet alleen meer interactie op, ook vergroot je hiermee het aantal volgers. De content creator maakte boeiende berichten maar kijkt ook naar de mogelijkheid voor foto’s en video’s. We zijn vooral op social media heel visueel ingesteld.

Deel via social media links naar je blogs, website, webwinkel of video’s. Hiermee leid je de volgers of geïnteresseerden naar de oorspronkelijke webpagina.

Bloggen is heel populair

Jarenlang was bloggen een manier om je persoonlijke interesses of ervaringen met anderen te delen. Nu is een blog een goede methode om je merk, product of dienst in de markt te zetten. Het helpt mensen die je nog niet kennen om ze aan boord te krijgen.

Hierbij is het belangrijk dat je regelmatig een nieuwe blog publiceert. Zo bouw je een breed publiek op. De SEO blog is ook nog eens goed vindbaar in zoekmachines. Je hoeft blogs niet met elkaar in verband te brengen. Dit betekent dat het geen boekwerk hoeft te worden waarbij de lezer zich min of meer verplicht voelt om ook de volgende blog te lezen. Het is veel belangrijker dat een blog ook aansluit op de inhoud van je website.

Een content creator schrijft ook blogs. Overigens is bloggen en dan met name SEO bloggen wel een specialisme op zich. Niet alle content creators zijn hierin gespecialiseerd.

Adverteren op het internet

Het is veel goedkoper om te adverteren op het internet dan dat je dit in een krant, op televisie of radio doet. Bovendien bereik je met adverteren op het internet ook een veel grotere doelgroep. Daarnaast kun je de doelgroep specificeren. Bijvoorbeeld alleen vrouwen in een bepaalde leeftijdsgroep en met interesses die bij je product of dienst aansluiten.

Door je doelgroep te specificeren voorkom je onnodig hoge kosten. Nog een voordeel van adverteren op internet is dat alles meetbaar is. Je ziet direct hoeveel mensen je advertentie hebben bekeken. Maar ook welke acties hieruit volgen. Zo kun je de advertentiecampagne goed bijsturen.

Adverteren in zoekmachines is een goede manier om op bepaalde zoektermen gevonden te worden. Dit is niet echt werk van een content creator maar meer van een SEA specialist. Tenzij de content creator zich hier ook in gespecialiseerd heeft.

Zelf je groei en tegenslagen bijhouden

Wanneer je een content creator inschakelt is het heel belangrijk dat je zelf de groei en tegenslagen bijhoudt. Welke inhoud (content) scoort goed en trekt veel verkeer? Dit is content waar je de focus op blijft leggen. Mogelijk kun je dit nog verder uitbreiden.

Leer ook van mislukkingen of tegenslagen. Wanneer bepaalde content totaal niet aanslaat dan ligt dit niet altijd aan de content creator. Het kan ook dat je een verkeerde doelgroep of onjuist onderwerp hebt gekozen.

Een content creator inschakelen

Heb je behoefte aan een content creator? Voor de volgende zaken kun je mij inschakelen:

  • (SEO) blogs
  • Algemene webteksten
  • Homepage, over-ons pagina, dienstenpagina
  • Productomschrijvingen
  • Social media berichten (teksten)
  • Nieuwsartikelen en persberichten
  • Nieuwsbrieven

Maar ook voor het aanpassen van bestaande teksten ben je hier op het juiste adres. Denk aan webteksten die niet goed scoren in zoekmachines. Of social media berichten die vol taalfouten staan. Maar ook nieuwsartikelen die niet meer actueel zijn. Dit moet je laten aanpassen. Je ziet, met de content creator is veel mogelijk.

Bianca Walraven schreef voor honderden websites en webshops. Nu alleen nog beschikbaar als exclusief SEO tekstschrijver. Toelating op basis van project, omvang en slagingskansen.