Lokale zoekresultaten en hoe je ze voor je website gebruikt

Bijgewerkt: 29 augustus 2022

Wanneer je regelmatig gebruik maakt van Google dan zijn de lokale zoekresultaten je vast wel opgevallen. Je ziet websites, producten of diensten die zeggen dat ze in jouw woonplaats actief of verkrijgbaar zijn. Zelfs wanneer je bent uitgelogd op je Google account, krijg je toch andere resultaten te zien dan iemand die aan de andere kant van het land woont.

De zoekresultaten zijn afhankelijk van het land waarin je woont, maar ook van de regio of de stad. Het algoritme van Google werkt heel precies en weet aan de hand van je IP-adres je locatie. Voor webmasters is dit een interessant gegeven, want het helpt om gerichter tot de doelgroep te komen.

Dit is hoe het algoritme van Google werkt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het is belangrijk om je te verdiepen in de werking van het Google algoritme. Veel van de werking is geheim, maar met behulp van onderzoek zijn er wel een aantal dingen die je kunt achterhalen. Zo viel het me op dat, wanneer je een bepaalde plaatsnaam in Google invoert, al snel resultaten krijgt met de plaatsnaam in de URL verwerkt. Een logische keuze van Google, want wanneer de plaatsnaam in de URL zit is de kans groot dat de gebruiker vindt wat hij zoekt.

Wanneer ik naar de plaatsnaam Zwarte Haan zoek (een gemeente in Friesland) is het eerste zoekresultaat restaurant de Zwarte Haan. Deze heeft ‘Zwarte Haan’ volledig in de URL staan. Google wist niet zo goed of ik naar de plaatsnaam of het restaurant zocht, en heeft ervoor gekozen om de URL met hierin de naam als eerste te tonen.

Wanneer je een product in de zoekbalk van Google invoert, bijvoorbeeld een smartphone, zie je vooral grote webshops als eerste naar boven komen. Google gaat er immers vanuit dat je iets wil kopen, en hiervoor moet je bij een webshop zijn. Maar wanneer ik de zoekopdracht ‘smartphone opstarten zonder simkaart’ invoer, dan laat ik Google weten dat ik een heel specifiek probleem heb. Er komen dan websites naar boven die de beste hulp bij dit probleem bieden, in dit geval een goede uitleg of handleiding. Het kan om een website maar ook op een forum gaan.

Google kijkt dus wat je nodig hebt. Dit kan locatiegebonden zijn, zoals een restaurant of hotel. Maar het kan ook dat mijn zoekvraag niks met locatie te maken heeft. Op dat moment kijkt Google niet meer naar de locatie van de gebruiker maar naar het beste resultaat dat op de zoekvraag antwoord geeft.

Het beste uit lokale zoekopdrachten halen

Wanneer je specifiek in een bepaalde regio of stad actief bent, is het niet verkeerd om de plaatsnaam in de URL op te nemen. Domeinen met een locatienaam scoren hoger bij dit soort lokale zoekopdrachten.

Maar je kunt het ook verkeerd aanpakken, bijvoorbeeld door een te grote regio of de hele provincie in de URL te vermelden. Iemand die een restaurant in een bepaalde stad zoekt zal echt niet de provincie in de zoekopdracht invoeren. Je hebt dus niks aan ‘restaurantNoordHolland’ want de kans is klein dat mensen hierop gaan zoeken. Je kunt het beter bij ‘restaurantHaarlem’ houden. Of waar je dan ook gevestigd bent.

Een redirect naar je website maken

Misschien wil je de plaatsnaam niet in de URL opnemen. Dat kan diverse redenen hebben, maar meestal is dit omdat het niet bij je bedrijfsnaam aansluit. Of omdat je niet afhankelijk wil zijn van een bepaald werkgebied. Een slotenmaker in Nieuwegein wil ook klanten uit Utrecht, IJsselstein of Bilthoven aantrekken. ‘SlotenmakerNieuwegein’ maakt het werkgebied te klein.

Het is dan een idee om verschillende domeinnamen te registreren. Bijvoorbeeld slotenmakerUtrecht, slotenmakerBilthoven en slotenmakerNieuwegein. Stel voor elke domeinnaam een redirect naar je website in. Wanneer mensen deze URL’s in de adresbalk invoeren, dan worden ze doorgestuurd naar je website.

Wil je dat deze domeinen ook in Google vindbaar zijn? Richt voor elke domeinnaam een website in. Dat hoeft niet groots te zijn, enkele pagina’s is vaak al voldoende om in de zoekresultaten te verschijnen. Zorg dat elke website naar de eigenlijke website wordt doorgestuurd.

Zorg dat je opgemerkt wordt

Voor lokaal actieve bedrijven is het goed om zich op de markt te begeven. Bezoek beurzen of neem hier deel aan, zorg dat je op evenementen zichtbaar bent en adverteer lokaal. Voor kleine lokale bedrijven is het op deze manier mogelijk om grotere concurrenten of merken voor te blijven. Het is namelijk zo dat grote bedrijven lokaal niet aanwezig zijn, die zoeken hun klanten heel algemeen.

Laat anderen het werk voor je doen

Bij lokale zoekopdrachten valt het op dat niet alleen de plaatsnaam in de URL belangrijk is, grote websites staan ook altijd bovenaan. Bijvoorbeeld Wikipedia, die verschijnt bij nagenoeg elke plaatsnaam op een van de eerste drie zoekresultaten. Probeer een vermelding op Wikipedia te krijgen, maar misschien ook op een startpagina of een andere belangrijke website.

Creëer goede content

Met behulp van goede content is het mogelijk om op specifieke zoektermen bovenaan in Google te staan. Gaat het je om locatiegebonden informatie of het aanbieden van producten/diensten, verwerk de plaatsnaam in dan in de teksten. Dit vergroot de kans dat je een betere positie in de organische zoekresultaten krijgt.

Ik weet nog dat het zo rond het jaar 2017 heel makkelijk was om op de zoekterm ‘tekstschrijver Utrecht’ bovenaan in Google te verschijnen, terwijl ik helemaal niet in Utrecht werkzaam was, maar aan de onderkant van het land. Steeds meer mensen gingen dat doen en uiteindelijk heeft Google dit gestopt. Het is nog steeds mogelijk om plaatsnamen in teksten te verwerken en zo hoog te scoren. Maar Google zal een bedrijf uit Utrecht eerder naar voren schuiven dan een bedrijf uit Limburg, dat alleen gebruik maakt van de zoekterm ‘Utrecht’.

Om dit tegen te gaan creëer je goede en informatieve content. Wanneer je behulpzamer bent dan je concurrent, heb je meer kans om hoger te scoren. Zelfs wanneer je niet op deze locatie actief bent.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven