Werkwijze van een copywriter

Bijgewerkt: 30 september 2022

De copywriter is onmisbaar voor je online zichtbaar. Of je nu een merk, dienst of product aanbiedt, de schrijver vertaalt dit naar een duidelijk verhaal. Waarschijnlijk is je zoektocht naar een professional gestart bij een zoekmachine. Van hieruit bezoek je de website, neem je contact op en ontvang je meer informatie over de tarieven.

Tot zover allemaal duidelijk, maar wat is de werkwijze van een copywriter? Moet je onderwerpen aanleveren, zelf zoekwoordenonderzoek doen of taalfouten eruit halen? Als trouwe bezoeker van deze website ontvang je een kijkje in de werkwijze van Bianca: de copywriter van Nederland.

De tarievenkaart aanvragen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bij sommige copywriters maak je vooraf kennis, spreek je verwachtingen uit en ben je makkelijk 3 uur verder. Dan weet je niet eens wat het allemaal gaat kosten. Doen we niet, allemaal verspilde tijd. Via de website vraag je vrijblijvend de tarievenkaart aan. Op die kaart vind je niet alleen de verschillende tarieven (prijzen), maar ook wat de mogelijkheden zijn.

Het eerste e-mail contact

Nu je de tarieven weet, kun je beter beslissen of je wel of geen zaken met Bianca en team wil doen. Vergelijk de prijzen gerust met andere aanbieders, je wilt tenslotte weten waar je het goedkoopst of het beste uit bent.

Vind je de tarieven interessant genoeg om een samenwerking aan te gaan? Heb je gezien hoe hoog mijn website scoort en ben je overtuigd van de SEO-ervaring die we je kunnen bieden? Velen zijn direct overtuigd en nemen daarom via de e-mail contact op. Bellen mag ook, laat dan even je telefoonnummer achter. Je wordt op een geschikt moment teruggebeld.

Wat bespreken we tijdens het eerste e-mail contact of je telefoontje? We bekijken je website, het achterliggend probleem (want daarom neem je contact op) en hoe we je zo goed mogelijk kunnen helpen.

Ben ik, of een van mijn teamleden, van mening dat we je geen hulp kunnen bieden? Dan hoor je dat en geven we advies over wat je wel kunt doen. We zijn er niet om het geld uit je zakken te kloppen, maar om een prettige samenwerking aan te gaan.

De uiteindelijke prijsopgave

Als copywriter ligt mijn hoofdtaak in het schrijven van teksten, blogs, nieuwsberichten, landingspagina’s, advertentieteksten en nog veel meer. Sommige van deze diensten vraagt om maatwerk. Past het standaardtarief vanuit de tarievenkaart hier niet bij, dan ontvang je een aangepaste prijsopgave.

Blijkt achteraf dat er meer werk nodig is dan voorzien? Bij het laten schrijven van teksten komt het zelden voor dat er een meerprijs aan vastzit. Extra werk neem ik voor eigen rekening, tenzij je de opdracht zelf aanpast. Dus die 500 extra woorden die ineens in je tekst staan? Die krijg je gratis, cadeautje van dé copywriter van Nederland.

Een onderwerp opgeven? Dat mag, maar is niet verplicht. Moet je een zoekwoordenonderzoek doen? Nee, dat doe ik. Iets dat altijd bij de prijs zit inbegrepen.

Geen starttarief of vooruitbetaling vereist

Ik probeer me continu te onderscheiden van andere copywriters. Bijvoorbeeld door lagere tarieven, een hoge kwaliteit en een andere aanpak. Een van die onderscheidende punten is het ontbreken van een starttarief of vooruitbetaling. Meer dan 95% van de klanten betaalt achteraf.

Gaat het om een groot project dat lange tijd in beslag neemt? Geen probleem, ook dan is het niet nodig om vooruit te betalen. In sommige gevallen is dit wel noodzakelijk, dit komt echter zelden voor.

Wil je niet het risico lopen dat je vooruitbetaalt en misschien niet geleverd krijgt? Daarom doe ik het andersom: je krijgt eerst geleverd en dan pas betaal je. We baseren onze samenwerking op vertrouwen.

Je briefing sturen

Een briefing bestaat uit een opdrachtomschrijving. Daar waar beginnende tekstschrijvers veel aansturing nodig hebben, en sommige ervaren tekstschrijvers een uitgebreide briefing, heb ik aan een half woord genoeg. Je vertelt voor welke website het is, hoeveel teksten je nodig hebt en eventueel de lengte van de tekst.

Een zoektermenonderzoek (indien nodig)

Na ontvangst van je briefing, of in het kort je wensen of ideeën, gaat het echt beginnen. Indien nodig voer ik eerst een zoektermenonderzoek uit. Dit geeft meer inzicht in belangrijke zoektermen en hoe concurrenten hiermee omgaan. Een zoektermenonderzoek helpt ook bij het bereiken van de juiste doelgroep.

Schrijven en schrappen

Nu volgt de meest belangrijke stap: de tekst, het artikel of blogpost schrijven. Hoe lang dit duurt is afhankelijk van het type tekst en de lengte. Een productomschrijving is klaar in 15 tot 20 minuten, een blogpost van 600 woorden in 30 tot 45 minuten en een landingspagina in 45 tot 60 minuten.

Verwacht echter niet dat je binnen een uurtje je tekst ontvangt. Het zoektermenonderzoek gaat hieraan vooraf, en hierna volgt nog de nacontrole. Dit betekent het verwijderen van taal- of typefouten en het schrappen van woorden. Het lijkt misschien vreemd om woorden te schrappen, maar soms gebruiken we teveel woorden om iets duidelijk te maken.

Je ontvangt de tekst(en)

Vol verwachting klopt je hart: wanneer ontvang je de tekst? Van tevoren hebben we besproken wanneer je de tekst(en) kunt verwachten. Vaak binnen enkele dagen, maar grote projecten worden in fragmenten opgeleverd. Dan kan het wat langer duren voordat je één fragment ontvangt.

In de Algemene Voorwaarden staat dat je binnen 72 uur na ontvangst op de tekst moet reageren. Je bent niet verplicht om te reageren, maar wanneer je na deze periode aangeeft dat je niet tevreden bent dan is aanpassing in principe niet meer mogelijk.

Gelukkig ben ik hier geen moeilijke in, dus wanneer je tussendoor ziek was, de mail niet hebt gezien of op Mallorca van je vakantie genoot, mag je best later reageren. En dat mag ook wanneer je wat langer tijd nodig had om na te denken.

Maar wacht zeker geen twee weken, de kans dat ik de tekst dan nog aan kan passen is vrij klein. Hoe sneller je erbij bent, hoe verser de tekst in het geheugen zit en deze dus nog goed kan worden aangepast. Het is dus voor je eigen bestwil om direct je (opbouwende) kritiek door te geven.

Het aantal correctierondes

Veel copywriters hanteren één tot twee correctierondes, die bij de prijs zijn inbegrepen. Dit is vrij standaard en iets waar ik ook naar streef. Maar wanneer en drie correctierondes nodig zijn, dan gaan we hier niet moeilijk over lopen doen.

Soms ontvang je een tegenovergesteld advies. Bijvoorbeeld omdat ik keuzes maak die gericht zijn op een betere positie in zoekmachines, of een hogere conversie. Als klant zie je dat niet altijd zo, maar na mijn uitleg vaak wel.

Wil je de tekst toch aangepast hebben zoals je hem voor ogen hebt, dan doen we dat. De klant is tenslotte koning,. Denk wel nog even over mijn advies na. Ik ben er om jou te helpen, niet om te pesten.

Laatste onderdeel werkwijze copywriter: de facturering

Is de opdracht afgerond, of zitten we in een nieuwe maand? Dan ontvang je de maandfactuur. Je leest het goed: je ontvangt slechts eenmaal per maand een factuur. Deze wordt tussen de 1e en de 14e van de eerstvolgende maand verstuurd. Je ontvangt hem vanaf de afdeling administratie, waarbij je voor vragen bij de administrateur terecht kunt.

Nog meer leuke blogs

Vond je het leuk om een kijkje in de werkwijze van een copywriter te nemen? Dan heb ik nog meer (persoonlijke) blogs voor je. Bijvoorbeeld: 10 dingen die je nooit meer tegen mij als tekstschrijver mag zeggen (hilarisch).


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven