Briefing schrijven: zo doe je dat!

Bijgewerkt: 13 augustus 2021

Een briefing schrijven voor de tekstschrijver, het marketingbureau of reclamebureau. Hoe leg je uit wat jij bedoelt? Een goede briefing schrijven is niet zo eenvoudig. Als tekstschrijver weet ik natuurlijk als geen ander hoe de juiste briefing eruit moet zien. Daarom help ik je met het schrijven hiervan.

Briefing betekenis – duidelijke uitleg

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De briefing betekenis is afkomstig van het Franse woord brief. Het is een methode om een opdracht, actie of missie tot in detail te bespreken. In een briefing hoorden taken verdeeld of staat er meer informatie over de opdracht.

De term briefing wordt voornamelijk binnen de online marketing en reclamewereld gebruikt. Hiermee geef je een  rechtsleiding aan de creatieveling (tekstschrijver, marketingbureau of reclamebureau). De inhoud van een briefing is heel belangrijk. De vraag is echter hoe  briefing schrijven in zijn werking gaat en of dit in alle gevallen wel nodig is.

Briefing schrijven? 5 tips!

Je wil een briefing schrijven. Let op: dit hoeft niet altijd uitgebreid. Als tekstschrijver hoef je mij namelijk geen uitgebreide briefing te sturen. Ik heb vaak aan een half woord genoeg. Maar dit is vrij uitzonderlijk want het meeste tekstschrijvers hebben wel een goede briefing nodig. Daarom laat ik je zien hoe een briefing schrijven werkt. Bekijk de vijf belangrijkste tips.

Tip 1: briefing schrijven: bespreek het doel

Als tekstschrijver begrijp ik heus wel dat je als doel hebt een hogere conversie en  beter zichtbaar in zoekmachines. Dat is tenslotte waarom opdrachtgevers bij mij uitkomen. Maar het doel kan ook zijn: informeren, amuseren, een betoog of een beschouwing. Of je wil middels reclame je merkbekendheid vergroten of misschien meer verkopen realiseren. Start het briefing schrijven daarom altijd met het bespreken van het doel.

Tip 2: ken je doelgroep

Iedere onderneming heeft een bepaalde doelgroep. Bijvoorbeeld jongeren of ouderen, hoogopgeleiden, zorgmedewerkers of mensen met huisdieren. Sommige doelgroepen overlappen elkaar. Vermeld in je briefing altijd jouw doelgroep. Weet je niet wat jouw doelgroep is? Doe je dan eerst onderzoek naar. Start je een website dan kan de betere tekstschrijver ook meer over jouw doelgroep vertellen.

Tip 3: bespreek de inhoud

Of je nu voor een advertentie/commerciële boodschap, een blogpost of een homepage gaat: je hebt altijd een idee over de inhoud. Bijvoorbeeld dat er bepaalde woorden of zinnen in moeten staan. Maar je hebt ook een idee over de opmaak, de grootte van de advertentie of de aanspreek vorm. Bespreek dit soort inhoudelijke details  tijdens het briefing schrijven.

Tip 4: deadline of datum van aflevering

Niet vergeten bij een briefing schrijven: de deadline oftewel de datum van aflevering. Wanneer moet de opdracht klaar zijn? Houd er rekening mee dat veel marketingbureaus, reclamebureaus en tekstschrijvers het ontzettend druk hebben. Een korte deadline is dan vaak niet haalbaar. Laat in ieder geval weten wanneer je het wenst klaar te hebben. Dan bekijkt de opdrachtnemer of dit realistisch is.

Tip 5: maak het budget bespreekbaar

Natuurlijk heb je een bepaald budget. Een briefing schrijven doe je niet voordat je weet wat iets gaat kosten. Vraag daarom altijd een offerte aan. Maar je kunt je budget ook in de briefing opgeven. Zo kan de opdrachtnemer bekijken of deze jouw opdracht binnen dit budget aan kan nemen.

Briefing checklist: nog even controleren

Is de briefing klaar? Bekijk hieronder de briefing checklist en of jouw briefing compleet is.

  • Doel
  • Doelgroep
  • Opmaak
  • Inhoud
  • Deadline
  • Budget

Loop de briefing checklist altijd nog even door. Houd er rekening mee dat veel opdrachtnemers een uitgebreide briefing nodig hebben. Dit betekent geen hele lange briefing maar wel een waarin alle benodigde informatie staat. Er zijn maar weinig opdrachtnemers die aan een half woord genoeg hebben, dat zijn de opdrachtnemers met zakken vol ervaring.

Voorbeeld briefing uit de praktijk

Op zoek naar een briefing voorbeeld? Dankzij bovenstaande tips heb jij dat voorbeeld eigenlijk helemaal niet nodig. Houd je briefing kort en praktisch. Je hoeft er geen heel boekwerk van te maken, voor veel opdrachtnemers is het dan lastig om te bepalen waar jouw briefing over gaat.

Daarnaast hangt het van de opdrachtnemer af of en in hoeverre deze jouw briefing begrijpt. Daarom geef ik je een briefing voorbeeld zoals ik die altijd ontvang. Maar schrik niet want een briefing schrijven hoeft voor mij helemaal niet uitgebreid. Ik heb aan een half woord genoeg.

“Hoi Bianca, kun je voor mij vijf teksten voor mijn webshop over ledverlichting schrijven? Ik heb twee blogs nodig en drie productomschrijvingen. De url’s voor deze productomschrijvingen vind je in de bijlage. Kun je dit binnen twee weken af hebben?”

Natuurlijk is dit geen officiële briefing. Toch kan ik hier alles uithalen wat ik nodig heb.  Kijk maar eens welke informatie ik uit deze briefing haal:

  • Doel: meer websitebezoekers (blogs) en een hogere conversie (productomschrijvingen)
  • Doelgroep: iedereen die geïnteresseerd is in ledverlichting
  • Opmaak: zoals gebruikelijk bij een blog en productomschrijving
  • Inhoud: overtuigend
  • Deadline: twee weken

Het budget bespreken we altijd middels een offerte. Dit hoeft bij mij dus niet in de briefing te staan. Maar ik heb ook wel eens een hele korte briefing gehad: “Hi Bianca, ik heb 10 blogs over insecten nodig”. En dat was het. Geloof het of niet maar ook hier kan ik écht wat mee. Mocht ik meer informatie nodig hebben dan neem ik zelf altijd contact op. Zo eenvoudig is het eigenlijk. Tekst laten schrijven? Neem contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven