Welke teksten heb je nodig voor een website?

Bijgewerkt: 29 september 2022

Je kunt een geweldige lay-out voor je website ontwerpen en er wat afbeeldingen of video’s opgooien. Mensen kijken graag naar beelden, toch? Dat zou je denken, maar zonder teksten voelt de site als een kale biljartbal.

Teksten helpen bezoekers bij het vinden van de juiste informatie. Zoekmachines scannen teksten en kunnen op die manier bepalen of de inhoud aansluit bij een of meerdere zoekopdrachten. Dus hoe je het ook wendt of keert, je website heeft teksten nodig.

Het is de vraag welke teksten je exact nodig hebt. In ieder geval een homepage, dat is de voorpagina van de website. Afhankelijk van het type website heb je nog minstens drie tot misschien wel duizenden extra teksten nodig.

Het belangrijkste: de homepage

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een website kun je geen website noemen wanneer er geen homepage aanwezig is. De homepage bevindt zich op het hoofddomein, zonder url-slug. Bijvoorbeeld biancawalraven.nl. Of wikipedia.org. De homepage is de voorkant van de site en toont de belangrijkste én eerste informatie aan bezoekers.

Feitelijk zou je de homepage ook als de etalage van je website of webshop kunnen zien. Niet iedereen komt op de homepage uit, want veel bezoekers komen via een zijdeur binnen. Bijvoorbeeld een blogpost uit de zoekresultaten van Google, of een linkje die ze op social media zijn tegengekomen. Maar dan nog moet je een homepage hebben, want nieuwsgierige bezoekers kijken hierop om meer informatie over de website of webshop te vinden.

Hoe de homepage eruitziet is moeilijk te zeggen, dit hangt weer van de doelstelling, doel, het bedrijf of het aanbod af. Een samenvatting van wie, wat of waarom zou altijd op de voorpagina moeten staan.

De over-ons pagina

Of het nu een bedrijfswebsite of webshop betreft: potentiële klanten willen weten met wie ze zaken doen. Of bij wie of waar ze hun geld uitgeven. De over-ons pagina vormt een belangrijk onderdeel van de zakelijke website of webshop. Laat bezoekers of potentiële klanten kennismaken met jou of je bedrijf.

Een over-ons pagina is wettelijk niet verplicht. Toch is dit wel aan te raden, want Google laat dit als rankingfactor meewegen. Het zegt namelijk iets over je professionaliteit en expertise.

Bedrijven zijn overigens wél verplicht om hun contactgegevens of bedrijfsgegevens (waaronder KvK-nummer) op de website plaatsen.

De contactpagina

Het maakt niet uit of je een blog bijhoudt of eigenaar bent van de grootste webwinkel van Europa. Bezoekers willen weten of en op welke manier ze contact met je op kunnen nemen. Plaats op zijn minst een contactformulier. Voor webshops en bedrijven is het ook belangrijk om een vestigingsadres of telefoonnummer op de website te tonen.

Er is mij wel eens gevraagd om de contactpagina voor zoekmachines te optimaliseren. Op zich een vreemde vraag want niemand maar dan ook niemand wil met zijn contactpagina bovenaan in Google staan. Het kleine stukje tekst op je contactpagina hoeft dus geen SEO-tekst te zijn.

Een dienstenpagina

Wanneer je diensten aanbiedt dan ontkom je er niet aan om een dienstenpagina te plaatsen. Op deze pagina staat een overzicht van alle diensten. Vanuit de dienstenpagina kun je doorlinken naar afzonderlijke pagina’s, die dieper ingaan op de dienst, wat dit precies inhoudt en eventueel de tarieven.

Productpagina’s (voor webshops)

Daar waar een (online) dienstaanbieder één of meerdere dienstenpagina’s nodig heeft, zal een webshop voor productpagina’s gaan. Elke productpagina toont een product uit het assortiment. Dit is inclusief foto van het product, specificaties, prijs en informatie over de levertijd of verzendwijze.

Het is gebruikelijk om productomschrijvingen op de productpagina’s weer te geven. Dit soort teksten moet de bezoeker verleiden om een aankoop te doen. Schrijf unieke teksten, dit vergroot de kans op een goede positie in de organische zoekresultaten. Vraag ons gerust om hulp.

Categoriepagina’s

Vergeet nooit de teksten op categoriepagina’s. Wat zeg ik, vergeet nooit de categoriepagina’s zelf aan te maken! De categoriepagina’s zijn de hoofdpagina’s binnen het menu. Binnen elke categorie vindt de bezoeker de juiste artikelen, diensten of producten.

Met categoriepagina’s is het goed mogelijk om hoog in Google te staan. Wel is het belangrijk dat het SEO teksten betreft, die voorzien zijn van de belangrijkste trefwoorden.

Denk ook eens aan blogs

Bloggen is tegenwoordig zeer populair. Je vertelt je bezoekers op een leuke manier over je bedrijf, je diensten of producten. Vaak bevatten blogs onmisbaarder tips of leuke weetjes. Blogposts zijn ook de ideale manier om hoog in Google en andere zoekmachines te scoren. Ze bevatten voldoende informatie voor de bezoeker, en zoekmachines kunnen bepalen wat het onderwerp is. Aan de hand hiervan matchen ze de blog aan een of meerdere zoekopdrachten.

Blogs moeten voorzien zijn van een uitmuntende gebruikservaring. Wanneer de bezoeker écht iets aan de inhoud heeft, dan ben je behulpzaam geweest. Hiermee maak je bezoekers blij en komen ze graag nog een keer terug. Misschien kopen ze wel een of meerdere producten, nemen een dienst af of klikken op één van de advertenties. Behulpzame blogs verhogen je omzet.

Je maakt met behulpzame blogs niet alleen je bezoekers blij, maar ook zoekmachines. Die vinden het belangrijk dat blogs meerwaarde toevoegen. Besteed daarom veel aandacht aan het creëren van meerdere blogposts.

Misschien ook nog artikelen voor een kennisbank

Wanneer je in een branche werkzaam bent dat voor veel vragen zorgt, dan zou je wat Wikipedia-achtige artikelen op kunnen stellen. Of een kennisbank, het is maar hoe je het wil noemen. Via de kennisbank vinden bezoekers meer informatie omtrent moeilijke categorieën of bewoordingen. Hier zie je hoe ik mijn SEO-kennisbank heb samengesteld.

Natuurlijk is een kennisbank niet voor elke website geschikt. Bijvoorbeeld een webshop, die heeft weinig aan een kennisbank. Een website in kookworkshops zou hier wel aan kunnen doen, want er zijn voldoende dingen om uit te leggen. Bijvoorbeeld wat blancheren is, of het kookpunt van wijn.

Conclusie welke teksten je voor je website nodig hebt

Er zijn best veel verschillende teksten voor websites en webshops. Denk vooraf goed na welke pagina’s het meest belangrijk zijn. Het is niet nodig om alles in één keer te maken, sommige pagina’s kun je ook op een later moment publiceren. Bijvoorbeeld blogs, teksten voor de kennisbank of een tekst voor een dienst die pas in de toekomst beschikbaar is.

Mogen we je helpen bij het creëren van teksten voor je website of webshop? Of kunnen we je op een andere manier van dienst zijn? Neem contact op en vraag naar de mogelijkheden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven