Wat wordt er bedoeld met content

Bijgewerkt: 13 september 2023

Op het internet staat content gelijk aan inhoud. Maar je kunt ook ‘content’ met je reis naar Barcelona zijn, waarbij je dus tevreden bent. Toch wordt content meer gebruikt om inhoud op websites aan te duiden.

Inhoud neemt verschillende vormen aan. Webpagina’s bevatten tekst, afbeeldingen, video’s, audio, documenten en andere inhoud.

Dit bedoelen we met content

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Content oftewel inhoud is iets dat ergens inzit. Bijvoorbeeld de inhoud van een doos. Nu zul je niet snel van content in een doos spreken, maar feitelijk is het dat wel.

Onderwerpen die in een boek of document behandeld, noem je ook content. Daarnaast is alles wat op een website staat, content (inhoud).

De betekenis van de inhoud van de tekst

Meestal wordt met content de tekst op een webpagina bedoeld. Laat je content schrijven, dan krijg je webteksten. Inhoud verwijst vaak naar het onderwerp in een tekst. Bijvoorbeeld wanneer een tekst over duurzaamheid gaat.

De verschillende componenten in een tekst verwijzen allemaal naar dit onderwerp. Denk maar aan de titel, de inleiding, het hoofdgedeelte en de conclusie. Dit alles is inhoud.

Verschil tussen context en content

Hoewel deze twee woorden op elkaar lijken, is er wel degelijk een verschil tussen context en content.

  • Context: de omgeving waarin iets betekenis krijgt (achtergrond, idee of gebeurtenis)
  • Content: de inhoud van iets, bijvoorbeeld een webpagina (een stuk tekst, afbeelding etc.)

Context gaat ook wel over de omstandigheid, de sfeer of de situatie. Als je zegt “ga fietsen”, kun je hiermee bedoelen dat iemand beter de fiets in plaats van de auto kan pakken. Maar ‘ga fietsen’ kan in een andere situatie betekenen dat diegene uit jouw ogen moet verdwijnen, omdat hij jou irriteert. De context is in het tweede geval anders.

Context en content gaan op het internet hand in hand. Afhankelijk van de situatie wordt content oftewel inhoud op een bepaalde manier opgevat.

Content op social media

Binnen de wereld van online marketing is content belangrijk. De juiste inhoud op webpagina’s zorgt voor een hogere ranking in de organische zoekresultaten. Hierbij moet content goed aansluiten bij relevante zoekopdrachten.

Maar je hebt ook content op social media. Dit is alle inhoud die je op een social mediaplatform tegenkomt. Denk hierbij aan foto’s of afbeeldingen, video’s, audio maar ook stukken tekst. Zelfs een profiel zoals een bio of een profielfoto valt onder content.

Op social media heb je keuze uit verschillende soorten content om te delen. Waar je voor kiest is weer van invloed op de betrokkenheid. Ze hebt bijvoorbeeld:

  • Merkafbeeldingen
  • Video’s
  • Infographics
  • Audio & muziek
  • GIF’s
  • Bloginhoud
  • Presentaties
  • Citaten
  • Recensies
  • Webinars

Al deze content is perfect om met het publiek te delen. Welk effect het heeft aan hoe hoog de betrokkenheid is, hangt van de kwaliteit van de content af. Maar ook wat de doelgroep is.

Opvallend is dat video’s de meest populaire type-inhoud op social media is. Ruim 78% van de internetgebruikers kijkt wekelijks naar video’s. 55% doet dit zelfs dagelijks. Met video content van grootje de betrokkenheid met je fans en klanten.

Hoe maak ik inhoud?

Het is niet zo moeilijk om inhoud oftewel content te maken. Wel is het belangrijk om te weten voor welk platform je dit doet. Op een website plaats je andere inhoud dan op social media of op een forum.

Daarnaast moet je rekening houden met de doelgroep. Je communiceert anders met jongeren dan met senioren. Ook is er een verschil tussen zakelijke- of particuliere gebruikers. Of mannen en vrouwen.

Het is vooral belangrijk om geweldige inhoud te maken. Of dit nu voor je website of voor social media is, je wil opvallen en een nieuw publiek aantrekken. Daarom vind je hieronder een kort stappenplan om de beste inhoud te creëren.

  1. Definieer je doelen
  2. Breng je doelgroep in kaart
  3. Begrijp waar je publiek naar op zoek is of naar verlangt
  4. Maak content die interessant is voor je publiek
  5. Deel regelmatig content, minimaal drie keer per week
  6. Maak gebruik van verschillende platforms om content te delen

Afhankelijk van het platform voer je ook nog een zoektermenonderzoek uit. Bijvoorbeeld wanneer je blogs of artikelen voor je website schrijft. Wanneer je de juiste zoektermen gebruikt, scoor je hoger voor bepaalde zoekopdrachten. Een hoge positie in zoekmachines levert meer verkeer op. Bovendien bouw je op deze manier autoriteit op, iets dat voor bedrijven zeer goed is.

De betekenis van SEO content

Hierboven heb ik al iets uitgelegd over een zoektermenonderzoek, en waarom dit belangrijk is. Hiermee creëer je namelijk SEO content. Dit soort content is geschikt voor websites, maar minder interessant voor gebruik op social media.

SEO content is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Hoewel zoekmachines niet je doelstelling moeten zijn, is het wel belangrijk om aan hun richtlijnen te voldoen. Dit betekent het volgende:

  • Correcte paginatitels
  • Gebruik van heading tags (o.a. h1)
  • Juiste informatie delen
  • Expertise tonen
  • Relevante zoektermen gebruiken
  • Actuele content
  • Langere pagina’s

Over dit laatste worden veel discussies gevoerd. Google geeft aan dat het geen voorkeur heeft voor langere pagina’s. Toch scoren pagina’s met duizend woorden of meer vaak wat beter. Waarschijnlijk omdat deze pagina’s meer zoektermen bevatten, waardoor het bezoekers aantrekt die een andere zoekopdracht hebben ingevoerd.

Verder is het zo dat bezoekers meer tijd op een langere pagina doorbrengen. Voor Google is dit een indicatie van kwalitatieve content.

SEO content en afbeeldingen en video’s

Vaak wordt gedacht dat zeer content alleen betrekking heeft op teksten. Toch kunnen ook afbeeldingen en video’s geoptimaliseerd worden. Dit doe je door een beschrijvende naam aan media mee te geven. Bijvoorbeeld labrador.jpg in plaats van 4582-23.jpg. In het eerste geval ziet Google aan de beschrijvende naam waar het onderwerp van de foto is, waardoor het deze foto beter kan indexeren.

Verder kun je de alt-tekst voor afbeeldingen invullen. Dit is een alternatieve tekst die de browser toont wanneer de afbeelding niet kan worden geladen. Zoekmachines gebruiken de alt-tekst om de inhoud van de foto beter te begrijpen.

Ook is het belangrijk om de grootte en het bestand van afbeeldingen en video’s te optimaliseren. Ze mogen niet voor vertraagde webpagina’s zorgen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven