Power SEO copywriting, omdat het werkt!

Bijgewerkt: 13 september 2023

In dit digitale tijdperk is een goede online aanwezigheid voor elk bedrijf belangrijk. Een van de meest effectieve manieren om dit te bereiken, is zoekmachine optimalisatie (SEO). Bij SEO speelt vooral kwaliteit en het gebruik van trefwoorden een belangrijke rol.

We krijgen ook steeds meer toegang tot kunstmatige intelligentie (AI). Dit is geschikt voor het maken en publiceren van inhoud, maar is het ook waardevol voor SEO?

Power SEO copywriting is het beste van alles. Het is gebruik maken van slimme tools om de juiste trefwoorden te vinden. Maar ook om aantrekkelijke en converterende teksten te maken.

Power words

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Power SEO copywriting draait in eerste instantie om Power words. Dit zijn krachtige woorden om mensen te overtuigen. Het lokt psychologische of emotionele reacties uit. Power words zijn niet alleen bedoeld om je conversies te verhogen. Het is ook de bedoeling om hiermee meer zoekverkeer aan te trekken. Hiervoor zet je trefwoorden in.

Power Words + trefwoorden = meer bezoekers + hogere conversie

Power SEO copywriting is dus een mix van Power Words en trefwoorden. Nu je dit weet, lijkt het makkelijk om aantrekkelijke blogs en teksten te schrijven. Maar dat is het nog steeds niet! Je hebt namelijk veel expertise nodig om de juiste teksten te schrijven. Bovendien moet je weten welke tools je helpen, want de meeste tools zijn eigenlijk nutteloos.

Teksten met ChatGPT schrijven? Liever niet

Af en toe kom je de term ‘Power SEO AI’ tegen. Dat is een verwijzing naar het gebruik van AI (kunstmatige intelligentie) om je SEO een boost te geven.

In hoeverre kan AI goede SEO-technieken uitvoeren? Veel marketeers zijn bang dat kunstmatige intelligentie SEO gaat vervangen. Maar dat gaat niet gebeuren. Ondanks dat AI afgelopen jaren flink wat vooruitgang heeft geboekt, is het niet in staat om menselijke verfijningen aan te brengen. SEO is namelijk het begrijpen van menselijk gedrag, spelen op emoties en het optimaliseren van inhoud. Dat kan AI niet.

Het is dan ook niet aan te raden om teksten met ChatGPT schrijven. Een goede copywriter zal nooit gebruikmaken van ChatGPT of een vergelijkbare AI-schrijver. Maar een dergelijke tool kan wel helpen bij blogideeën. That’s it.

Welke tools behulpzaam zijn

Voor power SEO heb je drie dingen nodig:

  • Kennis en ervaring omtrent zoekmachine optimalisatie
  • Een creatieve en unieke schrijfstijl
  • SEO-tools

De eerste twee moet jezelf ontwikkelen, of je schakelt hier een professional voor in. Maar SEO-tools staan tot ieders beschikking. Dit soort tools helpen je bij het optimaliseren van je website en content. Dit zijn een aantal goede SEO-tools:

  • Google Analytics en Google Search Console, om de prestaties en statistieken van je website bij te houden.
  • Semrush, voor het optimaliseren van je inhoud maar ook om prestaties van je eigen website en die van concurrenten te analyseren.
  • Ahrefs, verschillende functies zoals off-page SEO, zoekwoordenonderzoek, backlinkanalyse.
  • Moz: gebruiksvriendelijke SEO tool voor statistieken.
  • Surfer SEO, software die zoekgegevens combineert met AI.

Er bestaan veel vergelijkbare SEO-tools, maar bovenstaande zijn de beste. Een professionele SEO copywriter of marketeer maakt hier gebruik van. Zelf vind ik het belangrijk om ook op expertise en creativiteit te vertrouwen. Dan pas krijg je de beste SEO-technieken.

Hoe werkt Power SEO copywriting?

Zoekwoorden zijn belangrijk voor SEO. Mensen die online naar informatie zoeken, maken gebruik van woorden of zinsdelen die ze in zoekmachines invoeren. Zoekmachines gebruiken de zoekopdracht van de gebruiker om te bepalen welke webpagina het meest relevant is. Het zoekresultaat is afhankelijk van het trefwoordgebruik en de inhoud van de webpagina. Deze twee moeten een goede match vormen.

Door de juiste zoekwoorden in je teksten te gebruiken, sluit je goed bij bepaalde zoekopdrachten aan. Krachtige woorden (Power Words) zijn wat anders dan zoektermen. Die laatste zijn bedoeld om bezoekers de verleider om actie te ondernemen. Krachtige woorden zijn onder andere gratis, gegarandeerd, resultaten en uitverkoop.

Uit onderzoek blijkt dat het woordje ‘uitverkoop’ het meest krachtig is. Het heeft een klikfrequentie van ruim 37%. Maar in Power Word zorgt er niet voor dat je hoger in zoekmachines gaat ranken.

Het is dus belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen:

  • Zoektermen: woorden waarop je in zoekmachines gevonden wordt
  • Power Words: woorden die gebruikers aanzetten om actie te ondernemen

Informatieve SEO copywriting

Elke webpagina moet waardevol zijn. De pagina moet bepaalde informatie weergeven of antwoord geven op een of meerdere vragen. Websites die goed vindbaar zijn in zoekmachines, bieden altijd duidelijke en waardevolle inhoud. Het is dus belangrijk om je op informatieve SEO copywriting te richten.

Dit begint met het bedenken van een onderwerp. Natuurlijk moet het onderwerp bij je website passen, maar ook relevant zijn voor de doelgroep. Wanneer je senioren als doelgroep hebt, heeft het weinig zin om het over skateboards te hebben. Tenzij je tips geeft om een skateboard om te bouwen tot rollator. Maar ik denk niet dat dit jouw intentie was.

Het onderwerp bespreek je uitvoerig en je ligt een en ander nader toe. Dit doe je aan de hand van een gedegen onderzoek, waarbij je extra informatie geeft.

De lengte van de tekst is een punt van discussie. Google zegt dat de lengte niet van invloed is op SEO. Maar dat is het wel, want korte teksten scoren doorgaans slecht in de organische zoekresultaten. Alle webpagina’s die de op vijf van Google domineren, bestaan uit minimaal 500 woorden. Maar vaak loopt het woorden aantal op tot 1000 en soms nog wel meer.

Hoe dit kan? Stel dat je een artikel wil schrijven rondom de vraag ‘wie is de koning?’ Je zou direct antwoord kunnen geven op deze vraag, waarbij je in enkele woorden klaar bent. Maar dit zou ook betekenen dat je blogpost niet langer dan 50 woorden wordt.

Door dieper op het in ontwerp in te gaan, scoor je hoger in de organische zoekresultaten. Google houdt namelijk van uitgebreide informatie. Denk hierbij aan de geschiedenis van de koning, wat hij momenteel doet, de toekomstverwachtingen en nog veel meer.

Andere onderdelen van Power SEO copywriting

Ik heb je al een paar waardevolle tips gegeven omtrent Power SEO copywriting:

  1. De juiste zoektermen gebruiken
  2. Krachtige woorden om bezoekers te verleiden
  3. Waardevolle inhoud creëren

Ook is het belangrijk dat je een aantrekkelijke en krachtige titel maakt. Ik merk dat veel webmasters en copywriters hier moeite mee hebben. Maar dat ze het ook moeilijk vinden om opvallende en waardevolle SEO teksten te schrijven. Dat is ook waarom ik al meer dan 500 bedrijven heb geholpen met Power SEO copywriting.

Een SEO titel is niet verplicht, maar kan de klikfrequentie vanuit zoekmachines wel verhogen. Dit geldt ook voor een beschrijvende en opvallende meta description. Hij had na te schrijven van blogs of webteksten krijg je de metabeschrijving er gratis bij!

Wil je opvallen in zoekmachines én bij het publiek? Neem contact op, ik vertel je alles over SEO copywriting, het gebruik van Power Words en wat de voordelige kosten zijn.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven