Een social media contentplan maken

Bijgewerkt: 17 juni 2023

Hoe hoog is jouw betrokkenheid op social media? Waarschijnlijk veel te laag. Het is tijd om je volgers te laten groeien en meer omzet voor je bedrijf te genereren. Een social media contentplan maken is je eerste stap. Hoe je dit precies doet lees je in dit artikel.

Wat is een social media contentkalender?

Meer dan 90% van de ondernemers is op social media actief. Het merendeel hiervan plaatst content in een opwelling. Er komt iets bij ze op en dit wordt op social media gepubliceerd. Dat kan heel goed werken, maar niet altijd.

Merk je dat je niet consistent bent in het posten en dat er geen resultaten uitkomen? Dan is een contentkalender een handig hulpmiddel. Deze kalender helpt je bij het maken van boeiende content en effectieve posts.

Dit heb je aan een social media contentplan

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een contentkalender, ook wel inhoudskalender of contentplan, is om verschillende redenen aan te raden. Je plant van tevoren je onderwerpen. Hierbij denk je goed na over onderwerpen die jouw publiek aanspreken. Vervolgens plan je deze berichten in. Zo weet je zeker dat er consistent op de verschillende kanalen een bericht verschijnt.

Het voordeel hiervan is dat je niet continu met social media bezig bent. Jouw content duikt vaker in de algoritmen van social media op. Het publiek gaat jou meer vertrouwen.

Met een social media contantplan kun je de prestaties van je berichten bijhouden. Wanneer je gebruik maakt van in-app-analyses brengt dit je op ideeën voor nieuwe content. Bovendien ontdek je welke hashtags voor jouw berichten werken.

Wat in je sociale contentplan moet staan

Wanneer je de juiste inhoud op social media plaatst, maakt dit van jouw merk een begrip. Het leidt tot meer volgers en fans. Het is dus belangrijk dat je een goede indruk maakt.

Wil je op social media opvallen, dan moet je eerst specifieke doelen identificeren. Vervolgens creëer je posts die hierop aansluiten. Zoiets verspreid je op de juiste platforms.

Helaas is er niet één standaard social mediastrategie die voor alle bedrijven werkt. Daarom ga ik samen met jouw en social media contentplan maken.

Onderstaande tips helpen je bij het opstellen van een social media contentplan. Houd er wel rekening mee dat het plan mogelijk niet is afgestemd op jouw bedrijf. Wil je dat het contentplan effectief voor jou werkt? Neem dan even contact op of boek direct een coachingsessie. Dan gaan we samen aan de slag met het opstellen van het juiste content plan.

1. Doelen identificeren

Ruim 70% van de ondernemers en marketeers gaat voor het vergroten van de naamsbekendheid. Wanneer dit tot jouw doel behoort, dan weet je ook welke inhoud je moet maken.

59% van de ondernemers gebruikt social media om de bedrijfsomzet te verhogen. Hierbij wordt social media ingezet om meer verkopen te realiseren, of om leads aan te trekken.

47% van de ondernemers vindt het belangrijk dat het publiek hun bedrijf ondersteunt. Ook hiervoor is social media inzetbaar. Het is wel zo dat je met dit doel weer andere inhoud gemaakt.

Wist je dat social media prima werkt om meer verkeer op je website te krijgen? 45% van de ondernemers probeert dit via social mediakanalen te realiseren.

Er valt ook nog wat zeggen over je volgers. Van alle consumenten dat een merk volgt zegt 87% dat ze de website of er van dat merk of het bedrijf zullen bezoeken. Voordat je doel enthousiast wordt: dit geldt vooral voor grote merken of bekende bedrijven. Wanneer jouw merk of bedrijf nog geen jaar bestaat, is de kans dat jouw volgers ook echt iets bij jou gaan kopen, betrekkelijk klein. Dit komt omdat je nog niet zoveel vertrouwen hebt opgebouwd.

Goed, je moet dus eerst je doelen identificeren. Laat ik ze nog eens op een rij zetten, zodat je weet wat jouw doel is:

  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Verkopen/ leads genereren
  • Betrokkenheid van de gemeenschap vergroten
  • Je merk laten groeien
  • Meer bezoekers op je website

2. Analyseer je social media-accounts

Misschien ben je al een tijd actief via enkele sociale kanalen. Analyseer al je accounts. Het volgende breng je in kaart en blijf je bijhouden:

  • Gebruikersnaam en wachtwoord van elk account
  • Check of het om zakelijke profielen gaat
  • Doelgroep voor elk account
  • Aantal volgers

Verwijder oude accounts die je niet meer gebruikt. Of werk verouderde informatie bij. Het kan zelfs nodig zijn om nieuwe profielen aan te maken.

3. Analyseer je concurrenten

Het is net zo belangrijk om naar je concurrenten op social media te kijken. Dan begrijp je waarom ze het beter of juist slechter doen. Bovendien geven concurrenten je ideeën om inhoud voor je eigen account te maken. Kijk vooral waar concurrenten goed mee scoren, wat hun betrokkenheid en groeipercentage is.

4. Een social media contentplan maken

Deze stap kun je het beste uitvoeren middels een spreadsheet, bijvoorbeeld via Google of Microsoft. Hiermee verspil je geen geld. Het leuke is dat je via Google Spreadsheets kant-en-klare contentkalenders vindt. Deze content kalender is een aanrader. Maar je kunt er natuurlijk ook zelf een maken.

Daarnaast heb je de optie om gebruik te maken van een planningstool voor social media. Bekende planningtools zijn:

Eén ding moet je goed begrijpen: een contentplan of een planningtool creëert geen content voor jou, dat moet je zelf doen. Maar het helpt je wel om consistent te zijn in het publiceren van content. Veel tools voor het plannen van social media kunnen de content automatisch posten. Maar dan moet je het wel van tevoren klaarzetten.

5. Je huidige posts analyseren

Met alleen een social media contentplan ben je er nog niet. Je moet nu content voor de verschillende kanalen maken. Controleer eerst je huidige sociale inhoud. Analyseer welke posts goed presteerden en op welke platforms dit was.

Het is niet altijd logisch om voor de best presterende posts te kiezen. De inhoud moet namelijk aansluiten bij jouw doelen. Wil je meer naamsbekendheid opbouwen, kijk dan vooral naar het aantal volgers en aantal vertoningen dat je met een post hebt gerealiseerd.

Wil je meer verkeer naar je website trekken? Zoek dan naar jouw goed presterende posts waarbij je veel klikken naar je website genereerde.

Al dit soort data zie je terug in je zakelijk social media-accounts (bij statistieken). Wanneer je gebruik maakt met een beheerplatform voor social media dan bekijk je alle gegevens en analyses vanaf één plek.

6. Social media content maken

Heb je al jouw posts geanalyseerd? Dan ga je nu content voor social media maken. Het kan dat je content maakt waarvan je denkt dat dit goed is. Maar het publiek vindt van niet, waardoor de betrokkenheid afneemt.

Eerst moet je weten wat stramien contentformaten zijn. In volgorde van populariteit:

  • Korte video’s
  • Afbeeldingen
  • Live video’s
  • GIF’s
  • Tekst
  • User generated content

Je zou ongeveer 20% aan commerciële posts moeten maken en de overige 80% is ter vermaak.  Hieronder zie je de verschillende type content waar consumenten van houden. Ook weer in volgorde van populariteit:

  • Een highlight van je product of dienst
  • Een klantenreview
  • Een highlight van je merkidentiteit
  • Een productvideo
  • Een promotionele post
  • Een samenwerking met een beroemdheid of influencer
  • Een kijkje achter de schermen van jouw bedrijf

Je ziet dat een highlight van je product of dienst bovenaan staat. Een highlight op Instagram, oftewel hoogtepunt, verdwijnt automatisch na 24 uur. Hierdoor komt hij minder commercieel over. Consumenten vinden het leuk om dit soort hoogtepunten te bekijken. Hoewel de betrokkenheid hierop wel lager is, tenzij je interactie uitloopt. Bijvoorbeeld middels peilingen of quizzen.

Hulp bij het maken van social media content

Lukt het niet om een social media contentplan te maken? Neem contact op, ik help je graag bij. We kennen dit tijdens 1-op-1 coachingssessie doen waardoor je ook in de toekomst je eigen contentplan maakt.

Soms is het moeilijk om nieuwe content voor social media te bedenken. Of heb je je geen tijd om dit te maken. Ik ondersteun ondernemers bij het maken van social media content. Neem voor alle mogelijkheden contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven