Doelgroep bepalen: stappen om je ideale klant te vinden

Bijgewerkt: 3 juli 2023

Het koopproces is in handen van je klanten. Voor jou als ondernemer is het belangrijk om een goede ervaring aan je websitebezoekers te bieden. Je moet een aandacht trekken, zodat ze bij jou kopen en niet bij je concurrenten. Voordat je content op je website plaatst, adverteert of actief bent op social media, moet je eerst weten wie of wat je doelgroep is.

De doelgroep bepalen kan soms erg lastig zijn. Toch is dit nodig, want je moet begrip hebben van de wensen en behoeften van potentiële klanten. Laten we eens kijken hoe je de doelgroep bepaalt.

Wat is een doelgroep?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je doelgroep bestaat uit een specifieke groep mensen, die interesse hebben in jouw product of dienst. Het is belangrijk dat deze mensen jouw blogs of website, je social media posts en je advertenties zien.

De doelgroep definieer je aan de hand van bepaalde kenmerken. Dit zijn in ieder geval locatie, leeftijd en geslacht. Maar ook inkomen, interesses, hobby’s of eerder koopgedrag.

Dit gebeurt er wanneer je vooraf niet je doelgroep bepaalt

Elk jaar wordt er voor meer dan 25 miljard dollar (wereldwijd) aan advertentie uitgaven verspild. In Nederland gaat het om enkele miljoenen euro’s. Die verspilling ontstaat doordat je niet de juiste doelgroep aanspreekt.

Er wordt ook veel geld binnen SEO weggegooid. Er worden dan wel blogs en artikelen geschreven, maar niet afgestemd op een specifieke doelgroep.

Hieruit kun je concluderen dat de doelgroep bepalen ontzettend belangrijk is. Het bespaart veel geld en je gooit er geen tijd meer weg.

Niet iedereen willen bereiken

Je kunt niet met je blogs of content iedereen bereiken. Wanneer je de focus op iedereen hebt liggen, bereik je feitelijk niemand. Dit komt omdat je boodschap niemand aanspreekt. Je moet een specifiek publiek in gedachte hebben. Dit betekent dat je nadenkt over je doelgroep.

Het kan dat je als ondernemer meerdere doelgroepen hebt. Bijvoorbeeld omdat je verschillende producten of diensten aanbiedt. Het kan ook dat je verschillende websites hebt, elk met een eigen doelgroep.

Voor sommige ondernemers of bedrijven is hun doelgroep heel breed, terwijl het bij anderen om een nichedoelgroep gaat.

Doelgroep versus doelmarkt

De termen doelgroep en doelmarkt worden vaak door elkaar gebruikt. De doelmarkt is voor wie je producten of diensten bedoeld zijn. De doelgroep is een specifieke groep mensen die binnen de doelmarkt valt.

Mijn doelmarkt bestaat uit bedrijfseigenaren. Mijn doelgroep bestaat juist uit om aannemers met een beperkt budget. Je ziet dus dat er duidelijk verschil is tussen doelmarkt en doelgroep.

Veel bedrijven hebben meerdere doelgroepen binnen hun doelmarkt, iets dat je hierboven ook al hebt kunnen lezen. Hoeveel doelgroepen je hebt is afhankelijk van verschillende factoren waaronder de producten of diensten die je aanbiedt, het aantal websites en of je in de toekomst uit gaat breiden.

Waarom moet je jouw doelgroep bepalen?

Je produceert content en blogs. Dan moet je ook weten op wie dit gericht is. Stel dat je een blog over vogelkooien maakt. Wanneer je de doelgroep in je achterhoofd hebt, weet je dat deze blog bedoeld is voor mensen met een vogel als huisdier. Of voor mensen die overwegen om een vogel aan te schaffen.

Stel dat je de doelgroep niet hebt bepaald. Dan schrijf je de blog over vogelkooien veel te algemeen. Je gebruikt bijvoorbeeld een aanspreekvorm die niet bij de doelgroep past. Of je gaat voorbij aan de wensen en behoeften van de doelgroep, bijvoorbeeld doordat je zegt dat vogels helemaal geen leuke huisdieren zijn.

Welke vier soorten doelgroepen zijn er?

Soms wordt gezegd dat er vier verschillende soorten doelgroepen zijn. Dit klopt feitelijk niet want er zijn veel meer doelgroepen. Eigenlijk zou je van een oneindig aantal doelgroepen kunnen spreken.

Waar mensen en marketeers bedoelen is dat er vier pijlers van marktsegmentatie zijn:

  • Demografisch
  • Psychografisch
  • Geografisch
  • Gedragsmatig

Aan de hand hiervan is het mogelijk om specifieke doelgroepen vast te stellen. Om je een handje te helpen: je moet weten wie het algemene publiek is dat je wil bereiken. Maar ook wie geïnteresseerd is in hetgeen je te bieden hebt.

Doelgroep bepalen: vijf handige stappen

Vind je het lastig om de doelgroep te bepalen? Hieronder vind je twee stappen die je hierbij helpen. Door de doelgroep vast te stellen, weet je ook welke content je moet maken en hoe de inhoud eruit komt te zien.

Stap 1: Kijk naar je huidige klanten

De eerste en de makkelijkste stap is kijken naar je huidige klanten. Weet wat de interesses van je klanten zijn. Maar dat niet alleen, je moet ook weten waar ze vandaan komen, het geslacht, eventueel het inkomen en andere zaken die ertoe doen. Ontdek patronen die voor het belang zijn van jouw bedrijf.

Soms is het beter om met je klanten te praten. Hierbij krijg je een beter idee van wat hen bezighoudt en waarom ze voor je merk, product of dienst kiezen. Kijk ook waar ze hun tijd doorbrengen, bijvoorbeeld op bepaalde social mediakanalen. Of welke websites ze veel bezoeken.

Sommige ondernemers vinden het lastig om naar een huidige klanten te kijken. Al helemaal wanneer ze hun vragen moeten stellen. Bedenk echter dat tevreden klanten graag bereid zijn om mee te werken. Je zou hier eventueel wat tegenover kunnen stellen, bijvoorbeeld korting op je producten of diensten.

Stap 2: Kijk op social media

Als het goed is heb je als bedrijf een of meerdere social media accounts. Dit is altijd goed want het stelt je in staat om contact te leggen met je doelgroep. Kijk wie je volgers op social media zijn. Dit geeft je een idee van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in je bedrijf of merk.

Veel mensen volgen bedrijven om op de hoogte te blijven van belangrijk bedrijfsnieuws. Maar ook om te weten welke nieuwe producten of diensten op de markt komen. Verder vinden mensen het interessant om toegang te krijgen tot kortingen, ook weer een reden om bedrijven op social media te volgen.

Sommigen volgen jouw bedrijf om geamuseerd te worden, of om iets van jou te leren. Er zijn dus verschillende redenen waarom mensen jou op social media volgen. Door dit allemaal in kaart te brengen, krijg je een idee van je potentiële doelgroep.

Stap 3: Gebruik Google Analytics

Maak je gebruik van Google Analytics of een vergelijkbare tool? Dit geeft je goed inzicht van je websitebezoekers, wie ze zijn en welke pagina’s ze bezoeken. Zo ontdek je heel makkelijk wie jouw content leest of hij betrokken is bij je video’s.

Door regelmatig naar Google Analytics (of iets vergelijkbaars) te kijken, leer je wat de demografie (locatie/land) van gebruikers op je website zijn. Maar ook waar ze vandaan komen. Bijvoorbeeld via een organische zoekopdracht, een advertentie of social media. Het leuke is dat je dit helemaal kunt uitsplitsen. Bijvoorbeeld bezoekers vanaf Twitter of Instagram. Maar ook of bezoekers vanaf een andere website worden doorverwezen.

Verder is het goed om te kijken wat website bezoekers interessant vinden. En ook welke termen ze gebruiken voordat ze op je website terechtkomen. Dit soort data is heel belangrijk, omdat je dan weet hoe je de doelgroep aanspreekt.

Stap 4: Kijk naar je concurrenten

Iedereen heeft concurrenten, ook jij. Zodra je een website lanceert ben je al iemand anders zijn concurrent. Wees niet bevreesd voor concurrenten, want je kunt ze gebruiken en hier veel van leren.

Kijk bijvoorbeeld hoe concurrenten in zoekmachines scoren. Met welke zoektermen doen ze dit? Gebruik een SEO-tool om te achterhalen hoeveel bezoekers er op de website van je concurrenten komen. En ook welke zoektermen ze hiervoor gebruiken.

Verder moet je analyseren of ze adverteren, waar en hoe vaak. Maar ook wat de inhoud van hun advertenties is en op welke doelgroepen ze zich richten. De kans is groot dat je overlappende doelgroepen met je concurrenten hebt. Maar ook dat er verschillen zijn.

Stap 5: Weet wie niet jouw klanten zijn

Het is misschien vreemd om de onderzoeken wie niet tot jouw klanten behoren. Toch moet je dit doen, want zo kun je een bepaald publiek uitsluiten. Breng dus niet alleen je doelgroep in kaart maar ook wie niet tot je potentiële klantenkring behoort.

Stel dat je die blog over vogelkooien schrijft en op je website wil publiceren. Dit doe je natuurlijk omdat je een webshop in dierenartikelen hebt. Dan weet je ook dat dierenliefhebbers of diereigenaren tot de doelmarkt behoort. Je moet echter de doelgroep definiëren. Wanneer je bijvoorbeeld geen aquaria verkoopt, dan behoren eigenaren of liefhebbers van (tropische) vissen niet tot je doelgroep. Dan heeft het ook geen zin om hier iets over te schrijven of aquariums op social media te tonen.

Voor wie is dit bedoeld?

Misschien heb je ooit een advertentie gezien, waarbij jij je afvroeg voor wie deze advertentie bedoeld was. Dit is een duidelijk voorbeeld van een bedrijf dat zijn doelgroep niet heeft bepaald. De marketingcampagne is de algemeen en is gedoemd te mislukken. Dit komt omdat de adverteerder geen aansluiting bij de doelgroep vindt.

Het is dus heel belangrijk om te weten waaruit je doelgroep bestaat. Dit helpt je om de potentiële klant te begrijpen, en hoe deze een aankoopbeslissing maakt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven