Wat is waardevolle content?

Bijgewerkt: 13 december 2022

Veel SEO-goeroes vertellen je dat je waardevolle content moet delen. Maar ja, wat versta je onder content en wanneer is iets waardevol? Content is inhoud van een website of webpagina. Bij die inhoud kun je aan van alles denken, zoals teksten, video’s en afbeeldingen. Meestal worden hier teksten mee bedoeld, want dat is waar je hoog mee in Google kunt scoren.

Waardevolle content gaat over de actualiteit, relevantie en aantrekkelijkheid. De inhoud moet perfect zijn afgestemd op de behoefte van de lezer.

Waarom content zo belangrijk is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Iedereen met een website zou moeten weten dat content ontzettend belangrijk is. Het is de inhoud van je website of van afzonderlijke webpagina’s. Zonder content zou je website er maar saai uitzien. Sterker nog, zonder content zou het internet wel heel erg leeg zijn, en zou niemand er nog gebruik van maken.

Content zorgt dus voor opvulling van je website en vooral voor aanvulling van het internet. Wanneer je waardevolle content deelt dan worden bezoekers blij van je website. En zoekmachines natuurlijk ook.

Dit is waardevolle content

Je hoort veel over waardevolle content, maar wat is dit precies? Iets is waardevol wanneer het betekenis heeft. Dit houdt in dat dat content actueel, relevant of interessant is.

Denk eens aan de persoon die op zoek is naar informatie over de AOW bedragen van 2023. Wanneer een artikel over de bedragen van 2019 gaat, dan is dit niet actueel. Dit artikel zal dan ook niet hoog in de zoekresultaten scoren wanneer het om de zoekopdracht ‘AOW 2023’ gaat.

Stel nu dat iemand een lekkende kraan heeft. Hij komt op een blog uit die laat zien hoe je zelf een lekkende kraan repareert. Dit artikel is zowel relevant als interessant. Je kunt wel begrijpen dat dit artikel hoog in de organische zoekresultaten staat, gelinkt aan de juiste zoekterm.

Dus: waardevolle content gaat over actualiteit, relevantie en hoe interessant het artikel is. Of een blog of artikel daadwerkelijk waardevol is, hangt af van:

  • De intentie van de bezoeker
  • Zijn ideeën, wensen of eisen
  • De uitgevoerde zoekopdracht

Schrijven volgens een bepaalde formule

Er zijn tientallen verschillende schrijfformules. Helpen deze bij het creëren van waardevolle content? Dat is niet te zeggen, want een schrijfformule staat niet gelijk aan het succes van een website of een webpagina. Meestal is een schrijfformule bedoeld om de lezer ergens bewust van te maken en hem te activeren. Met als doel om meer te verkopen.

Schrijfformules helpen zelden om hoger in Google en andere zoekmachines te komen. Denk maar aan de veelgebruikte AIDA-formule waarbij je de bezoeker ergens op attendeert, interesseert, verlangen opwekt en uiteindelijk tot actie aanzet. Geweldig om je verkoopcijfers omhoog te jagen, maar Google kijkt niet naar dit soort formules.

3 tips voor het maken van waardevolle content

Wil je waardevolle content maken? Ik heb drie belangrijke tips voor jou.

Uniek

Content moet altijd uniek zijn. Dit betekent dat het niet elders op het internet voorkomt. Mag je ergens inspiratie uithalen? Ja dat mag, maar het moet duidelijk zijn dat het werk uniek is en niet te herleiden is naar je inspiratiebron. Het is ook niet aan te raden om gepubliceerde artikelen elders nog een keer online te zetten. Duplicate content is slecht voor je SEO-score.

Het doel van de content

Wees je altijd bewust van je doelstelling. De eerste doelstelling zal zijn dat je hoger in zoekmachines wil scoren. Vergeet niet dat een blog, artikel of tekst ook wat op moet leveren. Je hebt er namelijk niets aan wanneer er bezoekers op afkomen die vervolgens snel weer vertrekken.

Misschien wil je dat bezoekers zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Of dat ze een product kopen, een offerte aanvragen of het artikel op social media delen. Werk hier tijdens het schrijven naartoe.

Goed geschreven

Een tekst, artikel of blog schrijf je op het taalniveau van het publiek. Meestal kies je voor niveau B1, want dat is heel algemeen. Verder gebruik je de juiste aanspreek toon, zodat je de aandacht van de doelgroep trekt. Een fout die veel schrijvers maken is dat ze schrijven over hetgeen ze graag willen vertellen. Maar daar komt de bezoeker niet voor, die wil bepaalde informatie vinden.

Dan is het ook nog eens belangrijk dat je geen onzin uitkraamt. Dat is wel iets dat je op veel websites tegenkomt, er worden allerlei beweringen gedaan die helemaal niet kloppen.

Als laatste kijk je ook nog even naar de aanwezigheid van taalfouten. Het is de bedoeling dat er geen taalfouten in staan. Wees niet bedroefd wanneer dit af en toe toch gebeurt: teksten schrijven is nu eenmaal mensenwerk. Zolang de inhoud waardevol is, zal de lezer je die taalfout vergeven. Bedenk dat een taalfout minder erg is dan niet kloppende inhoud.

Een persoonlijk tintje geven

Het is altijd goed om content een persoonlijk tintje te geven. Spreek de bezoeker aan op een manier waarop je ook in het echte leven tegen hem zou praten. Doe alsof het je beste vriend is, dit is een goede ijsbreker.

Wees wel voorzichtig dat je het niet te persoonlijk maakt, want de bezoeker moet zich gerespecteerd voelen.

Wil je waardevolle content op je website en hier hoog mee scoren? Laten we hier samen aan werken. Neem voor informatie of de tarieven contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven