Waarom staat mijn website nog niet op Google?

Bijgewerkt: 13 september 2023

Alles is in orde. Je website staat online, hij werkt goed en je hebt aan zoekmachines doorgegeven dat je operationeel ga eens. Maar je website staat nog niet op Google. Zelfs niet na enkele weken. Waarom ontbreken je webpagina’s in Google Zoeken?

Als je website nieuw is, heeft Google tijd nodig om hem te crawlen of indexeren. Maar na twee weken zouden je eerste webpagina’s in de zoekresultaten moeten staan. Zo niet, dan zijn er andere redenen waarom je website niet op Google verschijnt.

Voorwaarden om in Google te verschijnen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je kunt er niet van uitgaan dat Google alle webpagina’s indexeert. Dit is een monstertaak die nooit afkomt. Er zijn wat voorwaarden waaraan je moet voldoen, wil je website op Google verschijnen:

  1. Google moet weten dat je website bestaat.
  2. Je webpagina’s worden niet geblokkeerd voor zoekbots.
  3. Je hebt aan Google laten zien dat je webpagina’s de moeite waard zijn om voor een zoekopdracht te rangschikken.

De meeste websites voldoen aan de eerste twee voorwaarden. Maar wil je hoog in de organische zoekresultaten verschijnen, dan is de derde voorwaarde ontzettend belangrijk.

5 redenen waarom je website niet op Google staat

Het slechte nieuws is dat er verschillende oorzaken zijn waarom je website nog niet op Google aanwezig is. Het goede nieuws is dat de meeste oorzaken makkelijk op te lossen zijn.

Laten we beginnen met de vijf belangrijkste redenen waarom je jouw website niet de zoekresultaten terugvindt.

1. Je website is hartstikke nieuw

Wanneer je gisteren je website hebt gelanceerd, moet je er niet van uitgaan dat deze vandaag in zoekmachines vindbaar is. Het kost niet alleen Google maar ook andere zoekmachines tijd om nieuwe websites te ontdekken. Wil je weten hoe ver Google met deze klus eerst? Ga naar Google en voer deze zoekopdracht uit:

site:mijnwebsite.nl

Je moet het gedeelte mijnwebsite.nl vervangen door de URL van je eigen website.

Je ziet hoeveel van jouw webpagina’s Google heeft geïndexeerd. Dit zie je bovenaan de zoekresultaten, bij het gedeelte ‘ongeveer {aantal} resultaten. In mijn geval zijn dit 1670 pagina’s. Maar wanneer je geen enkele geïndexeerde pagina ziet, of minder dan vijf, dan komt het omdat je website te nieuw is.

Wil je weten of Google kennis heeft van een bepaalde webpagina? Vroeger dan de volgende opdracht in Google in:

site:mijnwebsite.nl/de-pagina

Uiteraard vervang je bovenstaande URL voor de pagina die je in de zoekresultaten wil zien. Er moet minstens één resultaat zijn. Als er geen resultaten zijn, dan weet Google niet van het bestaan van je webpagina af.

Maak gebruik van Google Search Console. Dien afzonderlijke URL’s of een hele sitemap in. Dit laatste is sowieso aan te raden.

2. Je blokkeert het crawlen

Nagenoeg alle websites zijn voorzien van een robots.txt bestand. Dit bestand geeft instructies richting zoekmachines, bijvoorbeeld welke gedeeltes van de website ze moeten crawlen. Het crawlen komt overeen met het bekijken van je webpagina’s. Hierna worden ze geïndexeerd.

Wil je weten of je per ongeluk het crawlen blokkeert? Voer het volgende in de URL-balk in:

https://www.mijnwebsite/robots.txt

Zie je een 404-foutmelding, dan betekent dit dat je website geen robots.txt-bestand heeft. Wanneer je onderstaande code ziet is het goed:

User-agent: *
Disallow:

Eventueel aangevuld met ‘User-agent: Googlebot’. Maar wanneer je bijvoorbeeld ‘Disallow: /blog/’ ziet staan, dan betekent het dat alle blogs niet worden gecrawld. Je moet deze richtlijnen verwijderen. Weet je niet zo goed hoe dit moet, schakel dan een expert in. Wanneer je iets verkeerds doet zorgt dit voor onverwachte resultaten.

3. Je houdt zoekmachines tegen

Soms blokkeer je onbewust zoekmachines. Hierdoor kunnen ze je webpagina’s niet indexeren, en kun je ook niet in de organische zoekresultaten ranken. De volgende HTML-code verhindert dat je webpagina’s worden geïndexeerd:

<Meta name="robots" content="noindex"/>

Het beste is om naar de HTML-code van je webpagina te kijken. Bovenaan staan de meta-tags. Wanneer je bovenstaande code ziet, moet je hem verwijderen.

Maar hoe kan het dat deze meta-tag in je HTML terechtkomt? Meestal wordt dit door webdesigners gedaan. Hiermee voorkomen ze dat Google de website ïndexeert terwijl hij nog in ontwikkeling is. Sommige webdesigners vergeten om de code na afloop te verwijderen.

Het kan ook dat je de code zelf onbewust hebt toegevoegd. Bij WordPress websites heb je de mogelijkheid om zoekmachines te weren. Wanneer je deze optie aanvinkt, verschijnt de noindex-code in je HTML-document.

4. Je website sluit niet aan bij zoekopdrachten

Wanneer je wil ranken op de zoekterm ‘boormachine’, maar geen enkele webpagina gaat over boormachines, dan kun je hier gewoon niet op ranken. Misschien heb je wél een webpagina over boormachines gemaakt, maar is deze slecht op Google vindbaar.

Kijk eerst of de webpagina überhaupt wel in Google staat. Volg hiervoor de eerste stap. Is je webpagina vindbaar? Dat hij lagere rankt, komt omdat de inhoud niet aansluit bij de zoekopdracht.

Stel dat iemand op zoek is naar een Bosch boormachine. Jouw webpagina gaat over Makita boormachines dus je zal nooit op de zoekterm ‘Bosch boormachine’ ranken. Maar zelfs wanneer je pagina over Bosch boormachines gaat, kan het dat de inhoud niet kwalitatief genoeg is. Je concurrenten hebben betere inhoud gemaakt.

De oplossing is simpel, maar vraagt wel de nodige kennis en ervaring. Je moet namelijk je webpagina’s optimaliseren voor gebruikers en voor zoekmachines.

5. Je hebt een boete van Google gekregen

Als laatste staat je website niet op Google omdat je een boete hebt gekregen. Dit is een ernstige zaak, want je webpagina’s zijn gedeïndexeerd. Oftewel: Google heeft ze uit de zoekresultaten gehaald. Wanneer je eenmaal deze boete hebt gekregen, is het lastig om dit terug te draaien.

Laten we eerst eens gaan kijken waarom je een boete krijgt. Zo zijn Your Money or Your Life-websites (YMYL) in 2018 hard getroffen door een Google update. De zoekmachine vindt expertise, autoriteit en betrouwbaarheid voor dit soort websites zeer belangrijk. Voor veel andere websites geldt ook de ervaring, oftewel hoeveel ervaring heb je met het onderwerp waar je over schrijft?

Wanneer je deze vier dingen niet aan kunt tonen, rank je lager. Je website is gewoon slecht en je moet het in de toekomst anders en beter gaan doen.

Maar je kunt ook een boete krijgen omdat jij je niet aan de SEO-richtlijnen van Google hebt gehouden. Bijvoorbeeld omdat je backlinks hebt gekocht. Of omdat je technieken gebruikt om hiermee de zoekmachine te misleiden.

Je kunt bijvoorbeeld stukken tekst verbergen zodat bezoekers het niet zien, maar jij wil op deze zoektermen ranken. Of je kunt blogs of artikelen van andere websites stelen. Misschien toon je andere inhoud aan bezoekers dan aan zoekmachines. Allemaal dingen waarvoor je een boete kunt krijgen. Of eigenlijk zou je hier altijd een boete voor moeten krijgen.

De weg naar herstel

Wanneer je website niet in Google vindbaar is, doorloop dan zeker de eerste drie stappen. Die zijn belangrijk om je website bij Google bekend te maken. Het vierde punt, dat je website bij zoekopdrachten aansluit, kun je zelf oplossen. Maak betere inhoud voor je doelgroep. Weet waar je doelgroep naar op zoek is en welke zoektermen ze gebruiken.

Wanneer je een boete van Google hebt gekregen, is het belangrijk om alleen white hat SEO toe te passen. Richt je verder op het opbouwen van autoriteit en toon je expertise.

Ik ben bereid om jou hier tegen lage kosten mee te helpen. Laat mij weten of je hulp nodig hebt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven