Waardevolle SEO Quick Wins

Bijgewerkt: 13 september 2023

Quick Wins zijn verbeteringen die onmiddellijk voordeel bieden. Meestal gaat het om eenvoudige en goedkope verbeteringen met een hoog rendement. SEO Quick Wins zijn bedoeld om je website snel te optimaliseren voor zoekmachines. Zodat je hoger rankt en meer verkeer aantrekt.

Voor ondernemers is het belangrijk om online gevonden te worden. Misschien pas je al enige tijd zoekmachine op (SEO) toe. Wanneer je merkt dat je website geen groei laat zien, zijn onderstaande waardevolle SEO Quick Wins iets voor jou.

Optimaliseren op basis van de zoekresultaten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Neem eens een webpagina erbij die je graag hoger in de zoekresultaten wil krijgen. Onderzoek welke zoektermen je voor deze pagina hebt gebruikt. Of op welke zoektermen je wil ranken. Voor deze zoekterm in Google in en kijk naar de zoekresultaten pagina.

Noteer de eerste 10 zoekresultaten. Staat jouw website hier niet tussen, kijk dan welke webpagina’s wel goed scoren. Uit hoeveel woorden bestaan deze webpagina’s en welke zoektermen gebruiken ze? Wat is de autoriteit van de algehele website?

Aan de hand van deze vragen ontdek je wat de verbeterpunten voor je eigen webpagina zijn. Mogelijk gebruik je de verkeerde zoektermen of begrijp je zoekintentie niet goed.

Interne links controleren

Je moet het bezoekers gemakkelijk maken. Zorg dat ze relevante pagina’s op je website kunnen vinden. Dit doe je door gebruik te maken van interne links. Hiermee koppel je pagina’s intern aan elkaar. Dit is niet alleen goed voor de navigatie voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines. Dankzij interne links maken zoekmachines kennis met relevante of nieuwe pagina’s op je site.

Link nooit naar een pagina die niet relevant is. Wanneer je bijvoorbeeld een blog over auto’s wassen schrijft, moet je niet linken naar je webpagina over speelgoedautootjes. Hoewel beide onderwerpen over auto’s gaan, zijn ze niet relevant aan elkaar.

Oude inhoud opfrissen

Een van mijn beste SEO Quick Wins die ik zelf altijd toepas, is het opfrissen van oude inhoud. Kijk in Google Search Console welke webpagina’s over de afgelopen drie maanden slecht hebben gescoord.

Neem deze webpagina’s erbij en kijk naar de inhoud. Waarschijnlijk is de inhoud niet meer relevant voor de huidige tijd. Of sluit de inhoud niet meer bij de groep aan. Heb je bijvoorbeeld een artikel over AOW bedragen van 2022, dan wordt het tijd om dit van een update te voorzien.

Let vooral goed op zowel financiële- als medische artikelen. De onderwerpen zijn vaak gaan veranderingen onderhevig. Wanneer je website veel van dit soort onderwerpen behandeld, moet je er wekelijks tijd aan besteden om alles te updaten.

Vaak zie je dat een oude webpagina met opgefriste inhoud, weer beter gaat ranken. Dit is dus een makkelijke SEO Quick Win om je website te laten groeien.

Je webpagina’s snoeien

Je hebt hard gewerkt aan al die blogartikelen. Het heeft je bloed, zweet en tranen gekost om ze te schrijven. Misschien heb je wel een of meerdere tekstschrijvers ingehuurd en flinke bedragen voor de blogs of artikelen betaald.

Dat ik je vertel dat je deze artikelen weg voordoen, ga je mij niet in dank afnemen. Maar soms bevat je website te veel pagina’s. Het kan dat twee of meer pagina’s dezelfde inhoud hebben, of over hetzelfde onderwerp gaan. Hierdoor lijken ze te veel op elkaar. Het is dan beter om de best presterende webpagina te laten staan, en de ander te verwijderen.

Kijk vooral naar pagina’s die samen om dezelfde plaats in de zoekresultaten strijden. Wanneer je een zoekterm op twee verschillende pagina’s gebruikt, krijg je deze situatie.

Sommige webpagina’s zijn niet meer relevant voor je website. Bijvoorbeeld omdat je van niche bent veranderd. Of omdat het onderwerp zo achterhaald is, dat niemand deze informatie wil lezen. Ook dan is het goed om dit soort webpagina’s weg te halen. Dit noem je ook wel je website snoeien (of webpagina’s snoeien).

ProTip: je hoeft geen definitief afscheid van blogs of artikelen te nemen. Je kunt twee pagina’s samenvoegen, of een slecht presterende pagina naar een andere website verhuizen. Wanneer de inhoud beter op de andere website aansluit, is de kans groot dat de pagina ineens weer hoog gaat ranken.


Op een natuurlijke manier backlinks verzamelen

Linkbuilding is het verzamelen van backlinks, waarbij andere websites naar die van jou linken. Google ziet dit als aanbevelingen. Helaas wordt er ook veel misbruik gemaakt van linkbuilding. Diverse partijen verkopen backlinks, of doen aan linkruil. Dit kan zeer schadelijk voor je website zijn.

Wil je hoger scoren in zoekmachines? Bouw op een natuurlijke manier een linkprofiel op. Je verzamelt backlinks door goede blogs te schrijven en software of tools op je website te plaatsen. Wanneer de doelgroep dit allemaal interessant vindt, gaan ze na verloop van tijd naar jou linken.

Je kunt ook gastblogs op andere websites schrijven. Zorg dat er een linkje naar jouw website in de gastblog staat. Dit is ook een goede manier om backlinks te krijgen.

Google Search Console gebruiken voor SEO Quick Wins

In de wereld van zoekmachines is Google aan de macht. Het is de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Behalve in Rusland en China, daar zijn gecensureerde zoekmachines populairder.

De meeste marketeers en webmasters richten zich op Google. Een hoge positie in deze zoekmachine levert namelijk ontzettend veel zoekverkeer en naamsbekendheid op. Google deelt via zijn eigen masterprogramma (Search Console) waardevolle data voor webmasters.

Juist om die reden is het aan te raden om Search Console te gebruiken voor SEO Quick Wins. Maar hoe doe je dit precies? Hieronder enkele tips.

Interne links

Ga naar Google Search Console en open het rapport Zoekverkeer. Kijk bij Interne links. Google laat zien wat de interne linkstructuur van je website is. Mogelijk moet je nog verbeteringen aanbrengen.

Zoekanalyse

De Google webmastertool geeft je inzicht en het aantal klikken en vertoningen, de CTR en op welke zoektermen je gevonden wordt. Dit zie je via het rapport Zoekanalyse. Gebruik deze gegevens om je webpagina’s te optimaliseren. Bijvoorbeeld door oude pagina’s op te frissen en zoektermen voor nieuwe pagina’s te vinden.

Gestructureerde gegevens

Wanneer je stukjes data aan je webpagina’s toevoegt, herkent Google dit en toont het in de zoekresultaten. Bijvoorbeeld reviews van producten, je openingstijden of data voor evenementen. Je kunt via Zoekopmaak > Gegevens markeren delen op jouw website als belangrijk markeren.

Wil je nog meer waardevolle SEO Quick Wins ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief. Wil je jouw website laten optimaliseren, neem dan gerust contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven