SEO heeft invloed op je media budget

Bijgewerkt: 12 september 2023

Hoeveel te besteden aan SEO? Verschillende data geven bedrijven gemiddeld 70% van hun budget aan online marketing uit. Bijna 11% hiervan gaat naar SEO oftewel zoekmachine optimalisatie.

Eigenlijk is het schrikbarend om te zien hoe weinig er aan SEO besteed wordt. Zoekmachine optimalisatie is namelijk de beste manier om naamsbekendheid op te bouwen en nieuwe klanten aan te trekken.

Het klopt dat SEO invloed heeft op je media budget. Maar het is een investering voor de lange termijn. Niet alleen volgende week maar ook volgend jaar en zelfs over 10 jaar profiteer je van zoekmachine optimalisatie.

Geen beperkingen in het budget

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Eigenlijk zou je op het gebied van SEO geen beperkingen moeten kennen. Toch kun je niet je gehele budget door SEO op laten eten. Je moet je mediabudget verstandig spreiden.

Hoe je jouw media budget verdeelt, is afhankelijk van je branche, doelgroep en concurrentie. Maar ook bedrijfsdoelstellingen. Er is geen one-size-fits-all benadering voor de verdeling van het mediabudget. Toch kan ik hier een algemeen idee over delen.

Mediabudget verdelen

In veel landen wordt gemiddeld 15% dat 25% van de totale mediabudget aan SEO toegewezen. In Nederland bedraagt dit ongeveer 11%. Waarom is dit in Nederland veel lager? Omdat ons land een stuk kleiner is. Dit betekent dat er ook minder concurrentie, waardoor het vaak makkelijker is om hoog in de organische zoekresultaten te scoren.

Toch moet je er rekening mee houden dat de concurrentie steeds groter wordt. Kijk maar eens naar zoektermen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Grote kans dat de concurrentie de afgelopen jaren flink is gegroeid. Dit merk je doordat je niet meer zo makkelijk topposities behaalt. Of dat jouw goede posities verloren zijn gegaan.

Juist om die reden is het aan te raden om een groter deel van je media budget aan SEO toe te wijzen. Houd het op 15% of, wanneer je veel concurrentie ervaart, een groter aandeel. 25% van je budget is helemaal geen gek idee.

Betaalde advertenties (Google Ads, Facebook Ads, etc.)

Een aanzienlijk deel van het budget gaat naar betaalde advertenties. Afhankelijk van je bedrijf en de producten of diensten die je aanbiedt, bedraagt dit tussen de 30% tot 40%. Dit omvat zowel zoekmachine-advertenties als social media-advertenties. Adverteren wordt hiermee op één grote hoop gegooid.

Het is niet te zeggen of adverteren of zoekmachines op sociale media beter is. Dit hangt weer van je aanbod en de doelgroep af. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de ROI, dat is het rendement op investering, voor Facebook advertenties het hoogst is. Maar wanneer jongeren tot je doelgroep behoren heeft adverteren op Facebook niet veel zin.

Contentmarketing

Het is gebruikelijk om 15% tot 20% van het budget aan contentmarketing te besteden. Dit omvat het creëren van blogposts, infographics, video’s en andere waardevolle inhoud. Dit soort content moet de betrokkenheid van de doelgroep vergroten. Ook is dit een goede manier om autoriteit op te bouwen.

Je moet weten dat contentmarketing onderdeel uitmaakt van SEO, maar ook van sociale mediamarketing. En zelfs van e-mail marketing. Het is dus lastig om te zeggen waar contentmarketing precies onder valt, en of je dit wel als apart onderdeel moet zien. Maar: zonder content is elke marketingstrategie volkomen nutteloos.

Social media marketing

De kans dat jouw doelgroep op social media zit bedraagt 99,99%. Bij de verkoop van babyspeelgoed kun je denken dat baby’s niet op social media zitten, maar hun ouders behoren tot jouw doelgroep. Want baby’s kunnen nog geen aankoopbeslissing maken. Dit geldt ook dierenproducten: richt je op de huisdiereigenaren en kijk op welke sociale kanalen ze actief zijn.

Dus tenzij je aliens als doelgroep hebt, zonder social media, moet je aan social media marketing doen. Dit bestaat uit het aanmaken van verschillende sociale accounts en organische berichten delen. Maar ook betaalde promoties vallen hieronder, net als influencer marketing.

Besteed 10% tot 20% van je budget aan social media marketing. Houd er rekening mee dat je ook een gedeelte aan betaalde advertenties toewijst, waardoor je een overlapping krijgt.

E-mail marketing

Dan heb je nog e-mail marketing. Hoewel dit zeer effectief is, slokt het een kleiner gedeelte van het mediabudget op. Dit komt omdat er geen grote kosten mee gepaard gaan. Het is goed om 5% tot 10% van het budget aan e-mail marketing de besteden.

Waarom meer van je media budget naar SEO moet gaan

Ik adviseer iedereen om meer van het media budget in SEO te steken. Minimaal 25%, maar als het kan zelfs 50%. Dit komt omdat SEO een langetermijninvestering is. Het duurt enige tijd voordat je zichtbare resultaten ziet. Maar zodra je website goed is geoptimaliseerd, levert het langdurige voordelen op. Je hoeft hierdoor veel minder te adverteren.

SEO richt zich op het verbeteren van je organische zichtbaarheid in zoekmachines. Je genereert verkeer zonder voor advertenties te betalen. Hoge organische ranglijsten worden geassocieerd met betrouwbaarheid en autoriteit.

Wist je dat mensen de organische zoekresultaten vertrouwen? Ze gaan ervan uit dat Google en andere zoekmachines alleen betrouwbare zoekresultaten weergeven. Wanneer jouw bedrijf in de top vijf van Google staat, vergroot je het vertrouwen van potentiële klanten.

Met SEO trek je gericht verkeer aan. Mensen gebruiken relevante zoekwoorden en hebben een zoekintentie die bij jouw aanbod aansluit. Oftewel: je bereikt mensen die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.

Een voortdurende inspanning

Je kunt je afvragen waarom niet alle bedrijven zoveel aan SEO uitgeven. Dit komt omdat resultaten niet onmiddellijk optreden. Het duurt enkele weken en soms enkele maanden voordat je website in de zoekresultaten stijgt.

Daar komt nog bij dat SEO niet altijd op de juiste manier wordt uitgevoerd. Zo zijn er honderden copywriters die denken dat ze SEO teksten maken. Maar deze teksten zullen nooit hoog in de organische zoekresultaten scoren. Ook zijn er veel marketeers die zich alleen op linkbuilding richten, of foute SEO-technieken uitvoeren.

Dit soort zaken zorgt ervoor dat SEO nutteloos is, en hiermee weggegooid geld. Wanneer je beslist om jouw budget naar SEO te laten gaan, moet dit op basis van een grondige evaluatie en bedrijfsdoelstellingen. Bovendien is het belangrijk dat je de juiste SEO-technieken op de juiste manier uit laat voeren. Alleen zo besteed jij je mediabudget verstandig.

Ben je klaar om je online zichtbaarheid te vergroten? Ik help je met het versterken van je SEO-strategie. Neem vandaag nog contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven