Tekst schrijven? De beste schrijftips!

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Een tekst schrijven, begin er maar eens aan. Wanneer deze tekst bedoeld is voor een website dan moet je zeker met een aantal zaken rekening houden. Goed geschreven teksten zorgen namelijk voor meer zoekverkeer en een hogere conversie. Zelf een tekst schrijven? Bekijk de beste schrijftips.

Gratis tips van een SEO tekstschrijver

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een tekst schrijven kan best lastig zijn, vooral wanneer je hier weinig ervaring mee hebt. Met zoveel concurrenten is het ook lastig om met je website bovenaan in de zoekresultaten te staan. Als SEO tekstschrijver weet ik alles met betrekking tot zoekmachine optimalisatie. Maar ook hoe je een goede en overtuigende tekst schrijft. Om jou te helpen ontvang je van mij gratis 5 schrijftips.

Tekst schrijven: de doelstelling

Ga je een tekst schrijven denk dan heel goed over de doelstelling na. Wat wil je precies bereiken? Middels een tekst breng je een boodschap over, dat is duidelijk. De doelstelling is echter heel wat anders. Je wilt met een tekst:

  • Meer websitebezoekers trekken
  • Je mening delen
  • Overtuigen
  • Verkoopcijfers verhogen
  • Naamsbekendheid werven
  • Netwerken

Je ziet dat je middels een tekst verschillende doelen kunt bereiken. Bedenk dus vooraf wat jouw doel is, dan pas kun je een tekst schrijven.

De doelgroep achterhalen

De tweede schrijftip: achterhaal je doelgroep. Wil je een tekst schrijven voor jongeren, ouderen, ondernemers, uitkeringsgerechtigden, mannen of vrouwen? Er zijn veel doelgroepen, sommigen overlappen elkaar. Bijvoorbeeld wanneer jij je op mannelijke ondernemers van 40 jaar en ouder richt. Dan is je doelgroep ondernemers, mannen en veertigplussers.

Waarom moet je de doelgroep weten? Omdat je de tekst hierop af moet stemmen. Is de tekst voor jongeren bedoeld dan ziet de schrijfstijl er heel anders uit dan wanneer jij je op AOW-ers richt. In elke tekst moet de doelgroep zich herkennen. Juist daarom is het belangrijk dat je weet voor wie of wat je schrijft.

Het onderwerp bedenken

Net zo belangrijk is het verzinnen van een goed onderwerp. Voor zestigplussers zou je onderwerpen als “top 10 moderne rollators” of “de leukste senior vakanties” kunnen gebruiken. Jouw onderwerp moet niet alleen bij de doelgroep aansluiten, ook zit de boodschap al in het onderwerp verpakt.

Wil je bijvoorbeeld smartphonehoesjes aanprijzen dan is het onderwerp van jouw nieuwste blog “redenen om een smartphonehoesje te kiezen”. Hiermee prijs je direct het gebruik van smartphonehoesjes aan. Zonder dat de lezer dit in de gaten heeft, dat is ook de kunst van een tekst schrijven.

Een zoekwoordenonderzoek

Een tekst schrijven voor het internet kan alleen wanneer je ook een zoekwoordenonderzoek verricht. Hiermee vind je de belangrijkste zoektermen die bij jouw tekst passen.

Er zijn altijd een aantal populaire maar ook minder populaire zoektermen. Probeer in ieder geval één populaire zoekterm te vinden en combineer deze met een minder populaire zoekterm.  Dit geeft je meer munitie en verhoogt je kansen op een goede organische ranking.

Tekst schrijven: speel in op emoties

Jouw website staat altijd lager dan die van jouw concurrenten. Met deze zin speel ik in op jouw emoties. Hierdoor vergroot ik je behoefte aan het afnemen van mijn dienst.

Bij een tekst schrijven is het heel belangrijk dat je inspeelt op emoties of behoeftes van de websitebezoeker. Feitelijk heeft elke websitebezoeker een probleem of vraag, daarom komt hij ook op jouw website uit. Omschrijf dit probleem, toon begrip en laat zien hoe jij dit probleem kunt oplossen. In het geval van een vraag: zien dat jij de expertise hebt.

Wist je dat ook de reclamewereld heel handig inspeelt op emoties en behoeftes van de mens? Grote kans dat je na het zien van een reclame iets koopt terwijl je dit eigenlijk helemaal niet nodig hebt.

Bouw de spanning op

Je grootste geheim direct aan het begin van de tekst prijsgeven? Niet doen, je raakt de websitebezoeker namelijk snel kwijt. Bouw de spanning langzaam op. Een tekst schrijven begint met het omschrijven van het probleem. Vervolgens laat je zien wat dit met iemand of iets doet.

De bezoeker wordt steeds nieuwsgieriger: heb jij de oplossing van het probleem of het antwoord op de vraag? Save the best for last oftewel bewaar het beste voor het laatst. Pas tegen het einde van de tekst laat je zien wat je te bieden hebt. Natuurlijk direct gevolgd door een call-to-action.

Tip: zorg ervoor dat je de lezer blijft boeien, word dus niet langdradig. Maak gebruik van verschillende koppen/alinea’s in je tekst. Hiermee geef je de lezer de mogelijkheid om je tekst te scannen en eventueel wat alinea’s te skippen.

Tekst schrijven: zelf doen of uitbesteden?

Het probleem met zelf een tekst schrijven is dat hier veel werk in gaat zitten. Je moet niet alleen met bovenstaande zaken rekening houden, ook moet de tekst er perfect uitzien. Dit betekent in foutloos Nederlands.

Zodra jouw tekst rammelt van de kromme zinnen en taalfouten kom je niet meer overtuigend over. Bovendien worden zoekmachines steeds slimmer en herkennen dit soort rommelige teksten. Het gevolg: weglopende websitebezoekers en een lagere ranking in de zoekresultaten.

Ben je taalkundig niet zo sterk of weet je niet hoe je jouw boodschap over moet brengen? Dan kun je beter de tekst te laten schrijven. Maar dan wel door een ervaren SEO tekstschrijver.

Dit is waarom je een SEO tekstschrijver nodig hebt

Meer dan 2 miljoen Nederlandse websites, dat zijn jouw concurrenten. Zie binnen jouw branche maar eens bovenaan in de zoekresultaten te staan. Alleen lukt jou dit waarschijnlijk niet. Veel bedrijven vallen terug op een online marketingbureau, niet altijd met even groot succes. Het draait namelijk allemaal om content.

Je bent een ondernemer of webmaster in hart en nieren. Natuurlijk, je wil op de kosten besparen en je winst zo hoog mogelijk uit laten komen. Daarom ga je voor een betaalbare oplossing. Daarom ga je voor een goede SEO tekstschrijver. Vraag de tarievenkaart aan en laat je verrassen.

Ga je voor de beste positie en ontvang je graag meer websitebezoeker? Mag de conversie op je website best omhoog? Neem direct contact op. Wacht zeker niet te lang want jouw concurrent staat ook klaar om actie te ondernemen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven