Zoekwoorden onderzoek: een handleiding

Bijgewerkt: 13 augustus 2021

Een zoekwoordenonderzoek laten doen of zelf doen? Bespaar je de kosten: iedereen kan dit zelf. Gratis en voor niets, het kost je alleen wat tijd. In dit artikel een duidelijke handleiding met betrekking tot een zoekwoorden onderzoek voor Google.

Uitleg zoekwoorden onderzoek

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je hoort er veel over: een zoekwoordenonderzoek. Wat is een zoekwoorden onderzoek? Hierbij onderzoek je welke zoekwoorden potentiële bezoekers gebruiken om jouw product of dienst te vinden. Of je website, dat kan natuurlijk ook.

Een zoekwoorden onderzoek staat aan de basis van SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie. Van hieruit bouw je verder aan je website of webshop. Alles met één doel: een betere online vindbaarheid. Dit realiseer je door hoog in de zoekresultaten van Google en Bing te verschijnen.

Richt je op Google

Verreweg de meeste gebruikers zoeken via Google. Een klein percentage doet dit via zoekmachines als Bing of Yahoo!. Een zoekwoordenonderzoek richt zich altijd op Google zoekwoorden.

Een zoekwoorden onderzoek starten

Met een zoekwoorden onderzoek weet je welke zoektermen je op je website moet gebruiken. Je komt er ook achter welke zoektermen je concurrenten gebruiken.

Er is een duidelijk verschil tussen short tail keywords en long tail keywords. Een short tail zoekwoord bestaat uit één woord, bijvoorbeeld zoekwoorden. Een long tail keywordbestaat uit twee of meer zoekwoorden, bijvoorbeeld zoekwoorden onderzoek Google.

Vaak wordt gedacht dat een long tail keyword achterhaald is, maar niets is minder waar. Spraakgestuurde zoekopdrachten komen steeds dichterbij. Hierbij wordt op hele zinnen gezocht en niet langer op een enkel zoekwoord. Toch is het goed om short tail en long tail zoekwoorden met elkaar af te wisselen.

De Google zoekwoordplanner

Voor een zoekwoorden onderzoek maak je bij voorkeur gebruik van de Google zoekwoordplanner. Hiervoor heb je wel een Google account nodig. Let op: onderstaande zoekwoordenonderzoek handleiding geldt alleen wanneer je nieuw bent bij de Google zoekwoord planner.

Start een nieuwe campagne en voer eventueel een URL in. Hierna heb je de mogelijkheid om zoekwoorden te vinden. Let wel op met het gebruik van Google Ads: de lijst met zoektermen is niet zo nauwkeurig als velen denken. Pas wanneer je een betalende adverteerder bent krijg je toegang tot meer data.

Zelf in Google zoeken

De beste methode voor je zoekwoordenonderzoek (gratis) is door zelf in Google te zoeken. Je hebt zelf wel een idee waarop je gevonden wil worden. Laten we weer als voorbeeld de zoekterm zoekwoorden onderzoek nemen. Dit voeren we in Google in (zie afbeelding).

Je ziet zowel in de zoekbalk als onderaan zoekwoorden suggesties staan. Deze suggesties zijn veel actueler en hier heb je ook echt iets aan. Toch zijn niet alle suggesties bruikbaar. Zo zou ik voor deze website de termen zoekwoorden onderzoek gratis en zoekwoorden onderzoek kosten kunnen gebruiken. Maar zoekwoorden onderzoek frankwatching is weer niet relevant voor deze website (ik ben immers Frank niet).

Gebruik de suggesties maar houd het relevant. Het is hierdoor soms wel even uitzoeken welke zoekwoorden het beste bij jouw website of webshop aansluiten. Wijk niet teveel van het hoofdonderwerp af, dit doet de website niet altijd goed.

Gebruik je gezond verstand

Er zijn heel wat betaalde tools beschikbaar voor een zoekwoorden onderzoek. Ook SEO tekstschrijvers en online marketingbureaus bieden je een zoekwoordenonderzoek aan. Moet je dit laten doen? Dit is natuurlijk je eigen keuze, maar met een beetje gezond verstand kom je er ook wel.

Deze SEO tekstschrijver verricht zelf zoekwoordenonderzoek, zonder dat je hier extra voor betaalt. Het kost namelijk weinig tijd, tenzij het om een zeer groot onderzoek gaat. Bijvoorbeeld wanneer je minstens 20 verschillende onderwerpen nodig hebt.

Zoekwoorden onderzoek laten doen? Het hoeft niet!

Je hebt hierboven al kunnen zien hoe je zelf de belangrijkste keywords vindt. Mocht je toch van een betaalde tool gebruik willen maken, dan zijn de volgende drie zoekwoordenonderzoek tools een aanrader:

  • SEMrush
  • Ahrefs
  • MOZ

Zowel gratis als betaald zijn de volgende tools:

  • ProRankTracker
  • KWfinder
  • Keywordtool.io

Dan nog enkele gratis zoekwoorden onderzoek tools:

Allemaal hartstikke handige tools waar je zelf mee aan de slag gaat. Mijn tip: probeer een aantal tools naast elkaar uit. Zo zie je dat niet elke tool dezelfde zoekwoorden laat zien.

SEO tekstschrijver inclusief zoekwoordenonderzoek

SEO teksten laten schrijven? Als SEO tekstschrijver verricht ik voor jou een (eenvoudig) zoekwoorden onderzoek. Gewoon op mijn eigen manier, die ook nog eens bewezen goed is. Je ontvangt geen rapportage, wel gebruik ik de belangrijkste zoekwoorden in de teksten.

Waarom je geen rapportage ontvangt? Omdat ik dan een uitgebreid zoekwoordenonderzoek moet verrichten inclusief het opstellen van het rapport. Dit brengt kosten met zich mee, iets dat ik jou wil besparen.

Een uitgebreid zoekwoordenonderzoek inclusief rapportage is alleen mogelijk in combinatie met het laten schrijven van (SEO) teksten. Voor een los zoekwoorden onderzoek verwijs ik je graag naar iemand uit mijn netwerk door.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven