Blog bounce rate verlagen

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

De blog bounce rate verlagen? Een hoog bouncepercentage betekent namelijk dat bezoekers je blog lezen en direct weer vertrekken. Terwijl jij misschien wil dat ze andere acties uitvoeren. Daarom leer je vandaag alles over de blog bounce rate verlagen.

Zo werkt de bounce rate

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Elke website krijgt met een bounce rate te maken. Dit is het percentage bezoekers dat slechts één pagina bezoekt en weer vertrekt. De bounce rate is zichtbaar in Google Analytics, het is dus noodzakelijk dat je gebruik maakt van deze tool. Zonder Google Analytics weet je ook niks over de bounce rate.

Waar kun je het bouncepercentage aflezen? Log hiervoor bij Google Analytics in. Klik vervolgens op doelgroep en ga naar overzicht. Je vindt hier het algemene bouncepercentage. Je kunt ook per pagina of verkeersbron naar het bouncepercentage kijken.

Gemiddelde bounce rate

Wat is nu het gemiddelde bouncepercentage? De meeste websites hebben een bouncepercentage dat tussen de 30% en 50% ligt. De blog bounce rate (een weblog) heeft vaak een bouncepercentage van 40% tot 60%. Terwijl dat van dienstenwebsites en webshops weer lager ligt. Bekijk hieronder de gemiddelde bounce rate per branche, niche of categorie.

  • Nieuws websites: 10% tot 25%
  • Diensten: 10% tot 30%
  • Webshops: 20% dat 35%
  • Affiliate marketing websites: 35% tot 50%
  • Weblogs: 40% tot 70%

Aan bovenstaande gemiddelde bouncepercentages is te zien dat de blog bounce rate veel hoger ligt dan bij andere websites. Dit komt omdat blogs vaak voldoende informatie bevatten en de bezoeker niet op zoek is naar nog meer informatie.

Oorzaken hoge bounce rate

Ligt de blog bounce rate veel hoger dan 70%? In sommige gevallen bedraagt dit zelfs 90% of meer. Wat zijn de oorzaken van een hoge bounce rate?

  • Een trage website
  • Niet mobielvriendelijk
  • Teveel advertenties
  • Pop-ups
  • Te lange teksten
  • Onbegrijpbare teksten

Maar let op, het kan ook dat bezoekers juist veel op advertenties klikken. Dit veroorzaakt ook een hoge blog bounce rate. In dit geval doe je het juist goed, iets dat je zeker aan het inkomen merkt.

Blog bounce rate verlagen

Je blog bounce rate verlagen kan soms nodig zijn, vooral wanneer je merkt dat de inkomsten teruglopen. Maar wanneer je zeer tevreden bent over de inkomsten en je ziet deze zelfs stijgen dan hoef je het bounce percentage niet te verlagen.

Goed, er zijn verschillende methoden om de blog bounce rate te verlagen. Dit geldt niet alleen voor blog websites maar ook voor alle andere websites. Bekijk hieronder vijf populaire methoden.

Methode 1: filter analytics spam weg

Het wegfilteren van analytics spam verlaagt niet direct het bouncepercentage maar zorgt wel voor meer realistische cijfers. Dit kan er zomaar voor zorgen dat de bounce rate op je website ineens wél goed is. Voorkom nieuwe Google Analytics spam met een geldige hostnaam filter of een campagnebron filter.

Methode 2: zorg voor een korte laadtijd

Feitelijk zou het grote gedeelte van je website binnen 2,8 seconden geladen moeten zijn. Echt niet langer, anders zijn bezoekers alweer vertrokken. Bovendien zorgt een lange laadtijd ervoor dat je slechter in de organische zoekresultaten rankt. Er zijn verschillende tools om de snelheid van je website te testen. Bovendien krijg je dan ook veel tips en adviezen. Let wel op: enige technische kennis is vereist.

Methode 3: verminder het aantal advertenties

Teveel advertenties op een pagina leidt af van de uiteindelijke tekst of boodschap. Verminder het aantal advertenties. In principe zijn meerdere advertenties op één pagina toegestaan, dit is echter niet aan te raden. Met maximaal drie advertenties houd je het rustig en overzichtelijk.

Methode 4: duidelijke call-to-action

Wil je dat mensen na het lezen van jouw pagina een vervolgactie starten? Verleid je bezoekers om dit ook daadwerkelijk te doen. Plaats een duidelijke call-to-action op de webpagina. Denk hierbij aan een overtuigend stukje tekst of een button. Een call-to-action is altijd kort maar krachtig.

Methode 5: wervende teksten

Er zijn nog steeds webmasters die voor een monsterblog kiezen: dit is een artikel langer dan 2000 woorden. Niet doen! Er zijn maar weinig bezoekers die zich door hele lappen tekst heen worstelen. Jouw bezoekers zien het liefst beknopte informatie met duidelijke koppen. Ten tweede moet de tekst inspireren en overtuigen.

Dit soort teksten komen een stuk betrouwbaarder over. De kans is groter dat bezoekers doorklikken naar een volgende blog of een actie op je website uitvoeren. Maar je vergroot ook de kans dat de mensen je artikel gaan delen. Goed voor je SEO!

Blog bounce rate verlagen met (nieuwe) teksten

Content vormt het belangrijkste onderdeel van je website. Hiermee laat je zien wat je in huis hebt, overtuig je de websitebezoeker en zet deze aan tot actie. Zonder content gaat dit niet lukken. Je kunt de blog bounce rate verlagen door nieuwe content toe te voegen. Teksten die beter zijn afgestemd op wat de websitebezoeker wil zien.

Kwalitatieve teksten worden ook nog eens beter gevonden in zoekmachines. Websites met de hoogste kwaliteit teksten krijgen een goede beloning: een hoge positie in de organische zoekresultaten. Dit levert meer websitebezoekers en een hogere conversie op. Maar wel wanneer de bounce rate op je website ook in orde is.

Start vandaag nog met het verlagen van de bounce rate en een betere online vindbaarheid. Schakel direct een van de betere tekstschrijvers in: kwaliteit tegen een goede prijs. Vraag vrijblijvend informatie aan!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven