Spraakgestuurde zoekopdracht en wat dit voor SEO betekent

Sinds 2020 is de spraakgestuurde zoekopdracht sterk in opkomst. Dit was natuurlijk al jaren daarvoor bekend, maar nu zien we toch een duidelijke toename. Vanaf 2021 bestaat de helft van alle zoekopdrachten uit voice search. Het is belangrijk om hier met betrekking tot SEO technieken rekening mee te houden. Wie dit niet doet loopt een hoop websitebezoekers mis.

De opkomst van voice search

Wie in Google een zoekopdracht invoert heeft de keuze uit twee mogelijkheden: intypen of inspreken. In de zoekbalk is al enige tijd een microfoontje zichtbaar. Klik hierop en je kunt een gesproken zoekopdracht invoeren. Dit noem je ook wel voice search.

Op smartphone werkt voice search nagenoeg altijd. Op desktop PC of laptop moet er een interne of externe microfoon aanwezig zijn. Dan pas kan er ook gebruik worden gemaakt van spraakgestuurde zoekopdrachten.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De voor- en nadelen van spraakgestuurde zoekopdrachten

Eigenlijk heeft een spraakgestuurde zoekopdracht meer voordelen dan nadelen. Het grootste voordeel is het gebruikgemak. Vooral wanneer je op zoek bent naar iets bijzonders dan kost een spraakgestuurde zoekopdracht veel minder tijd.

Stel dat je meer wil weten over artrose in de knie en hardlopen. Wanneer je dit moet intypen dan zal de zoekopdracht er ongeveer zo uitzien: “hardlopen artrose knie”. Omdat een spraakgestuurde zoekopdracht je minder tijd kost ziet de opdracht er zo uit: “kan ik met artrose in de knie hardlopen”. Doordat je meer zoekwoorden gebruikt is de kans ook groter dat je relevante zoekresultaten krijgt te zien.

Nog een voordeel is dat je weinig typefouten maakt. Bij een getypte zoekopdracht zou je in plaats van knie ook per ongeluk kine in kunnen tikken. In België is een kine een fysiotherapeut dus je hebt kans dat je niet de informatie vindt die je zoekt.

Natuurlijk hebben spraakgestuurde zoekopdrachten ook wat nadelen, maar die zijn nagenoeg te verwaarlozen. Wanneer de microfoon op je apparaat niet goed werkt dan kun je geen gebruik maken van voice search. Daarnaast moet je soms duidelijk praten anders verschijnt er een andere zoekopdracht.

Voice search marketing

Geloof het of niet maar er ontstaat langzaam maar zeker een hype rondom voice search marketing. Houd er wel rekening mee dat er een verschil is tussen voice search en voice marketing. Die laatste, voice marketing, richt zich op mensen die gebruik maken van voice search. Daarom noemen we dit ook wel voice search marketing. Hieronder ga ik dieper in op voice search marketing.

Spraakgestuurde zoekopdracht en rekening houden met SEO

Als bedrijf of webmaster is het heel belangrijk om rekening te houden met spraakgestuurde zoekopdrachten. Dit soort zoekopdrachten is veel uitgebreider. Dit betekent dat je teksten (content) op de website hierop aan moet passen.

Vroeger was het heel normaal om op short tail zoektermen te mikken. Dit zijn zoektermen die uit slechts één zoekwoord bestaan. Bijvoorbeeld: artrose of knie. Met de komst van spraakgestuurde zoekopdrachten draait het allemaal om long tail zoektermen. Deze bestaan uit drie maar vaak nog veel meer zoekwoorden. Bijvoorbeeld: ontwikkeling van artrose in de knie.

Dit betekent specifieke zoekopdrachten waarop je de teksten afstemt. Je hebt het dus niet langer over artrose of een knie maar over ontwikkeling van artrose in de knie. Dit betekent dat je ook meer content nodig hebt om voor verschillende soorten zoekopdrachten hoog in Google te verschijnen.

Een zoekwoordenonderzoek starten

Hoe weet je nu welke zoektermen je moet gebruiken? In ieder geval door je niet meer te focussen op short tail zoektermen. Daarnaast moeten de gebruikte zoektermen wel relevant voor je website zijn. Hiervoor is er het zoekwoordenonderzoek.

Bedenk vooraf welke zoektermen het beste bij je website past. Ben je timmerman, dan is dit natuurlijk de zoekterm timmerman. Het is het zaak om deze zoekterm verder uit te breiden, vooral met het oog op spraakgestuurde zoekopdrachten. Er zijn diverse tools beschikbaar voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Bijvoorbeeld de Google Keyword Planner, Semrush, Ahrefs. Ook Ubersuggest is een goede tool, deze laat verschillende suggesties zien. Voordeel van Ubersuggest is dat deze gratis in gebruik is, voor andere tools moet je vaak betalen.

De zoektermen in teksten verwerken

Heb je relevante zoektermen gevonden? Dan is het nu belangrijk om deze in teksten te verwerken. Maar dan wel zo dat de tekst goed aansluit bij een spraakgestuurde opdracht. Bedenk dus van tevoren hoe iemand een spraakgestuurde opdracht invoert. Vaak stelt iemand via voice search een vraag. Enkele voorbeelden zijn:

  • Wat is de normale lichaamstemperatuur?
  • Waarom is de lucht blauw?
  • Wanneer is Black Friday?

Houd er rekening mee dat Google antwoord op dit soort vragen direct in de organische zoekresultaten toont. Dit doen ze middels featured snippets. Voordeel hiervan is dat de zoeker direct het antwoord ziet zonder dat hij naar de website hoeft te gaan. Je loopt misschien websitebezoekers mis, maar het is nog steeds belangrijk om antwoord te geven op belangrijke vragen.

Wanneer Google een featured snippet van jouw website toont dan bouw je in ieder geval naamsbekendheid op. Daarnaast levert het zeker wel websitebezoekers op. Geef in je tekst daarom antwoord op de meest belangrijke vragen die relevant zijn voor je branche of niche.

Ok Google Nederlands

Gesproken zoekopdrachten start met het gebruik van Ok Google (Nederlands). Met je stem voer je zoekopdrachten in maar kun je ook acties uitvoeren. Bijvoorbeeld het instellen van een herinnering of het opvragen van de weersvoorspelling. Op sommige apparaten werkt dit middels de opdracht ‘Ok Google’. Bij de meest moderne apparaten zeg je Hey Google, gevolgd door de vraag of de opdracht.

Als webmaster hoef je hier niet veel mee te doen. Het is en blijft belangrijk om content te delen die aansluit op een spraakgestuurde zoekopdracht. Je hoeft dus niet ‘Ok Google’ in teksten te verwerken.

Nog even een stukje geschiedenis over de spraakgestuurde zoekopdracht

Misschien wel leuk om te weten hoe de spraakgestuurde zoekopdracht tot stand is gekomen. Het begon allemaal in 1961. De IBM Shoebox, een IBM- computer, was in staat om 16 gesproken woorden en cijfers te herkennen. Het duurde nog vele decennia voordat de spraakgestuurde assistent voor de consument beschikbaar was. Die eer viel voor de iPhone 4s (2011). Inmiddels weten we niet beter dan dat elke moderne smartphone voorzien is van een spraakassistent.

Hoe de toekomst van de spraakgestuurde zoekopdracht eruitziet? Waarschijnlijk gaan we in de toekomst de zoekbalk vergeten. Toch zal deze beschikbaar blijven, niet iedereen kan of wil gebruik maken van zijn stem. Daarnaast blijft het opletten met de privacy, want wat gebeurt er met alle ingevoerde spraakgestuurde zoekopdrachten? Dit hele verhaal gaat dus nog een staartje krijgen.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.