Zoekterm betekenis en uitleg

Wat is een zoekterm? De zoekterm betekenis hangt nauw samen met een zoekwoord. Het heeft in ieder geval alles met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie te maken. Wil je goed vindbaar zijn in de organische zoekresultaten dan moet je zeker weten wat zoektermen zijn.

Verschil zoekterm, zoekopdracht en zoekwoord

Je ziet allerlei begrippen voorbijkomen:

  • Zoekterm
  • Zoekopdracht
  • Zoekwoord

Wat is het verschil tussen deze drie? Allereerst de zoekopdracht, dit is namelijk wat iemand in het zoekveld van Google of een andere zoekmachine invult. Een zoekopdracht heeft dus altijd met de eindgebruiker te maken.

Dan is er nog een verschil tussen zoekterm en zoekwoord. Een zoekterm is een woord of woordgroep die iemand in een zoekmachine invult. Zoektermen gebruik je ook bij het schrijven van content. Een zoekwoord bestaat altijd uit een exact woord waarop iemand zoekt.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Zoekterm betekenis op de website zelf

Soms wordt met een zoekterm een interne zoekopdracht bedoeld. Dus wanneer iemand op de website zelf op zoek gaat naar informatie.

Voorbeeld zoekterm en zoekwoord

De zoekterm betekenis kan wat verwarrend zijn, vooral omdat dit overeenkomsten vertoont met een zoekopdracht en zoekwoord. Voor de duidelijkheid: een zoekopdracht is een overkoepelende benaming voor zoektermen en zoekwoorden. Terwijl een zoekterm gelijk kan zijn aan een zoekwoord.

Zo ziet een zoekterm eruit: “SEO tekstschrijver Limburg”. Een zoekwoord bestaat altijd uit één woord dus “tekstschrijver” of “SEO”.

Zoektermen kunnen dus uit één of meerdere woorden bestaan. De lijn tussen zoekterm en zoekwoord is heel dun. Dat is ook waarom deze benamingen zoveel door elkaar gebruikt wordt: het komt vaak op hetzelfde neer.

Zoektermen op je website gebruiken

Een zoekterm is ontzettend belangrijk bij het schrijven van content. Wanneer je weet waar gebruikers naar zoeken dan kun je hier de content op aanpassen. Dit doe je met de belangrijkste zoekterm. Laten we dit eens nader gaan bekijken.

Een zzp loodgieter uit Venlo heeft een eigen website. Mensen die op zoek zijn naar een loodgieter in Venlo voeren vaak de volgende zoekopdracht in Google in:

“Loodgieter Venlo”. Dit is dan ook de belangrijkste zoekterm die de loodgieter op zijn website moet plaatsen. Het is echter ook aan te raden om de term “loodgieter 24/7“in teksten te verwerken. Dit komt omdat mensen hier net zo vaak naar zoeken. Moet die loodgieter wel 24-uurs service bieden anders heeft het geen zin om hier hoog op te scoren.

Zoveel of zo weinig mogelijk zoektermen?

Wil je goed vindbaar zijn in zoekmachines dan moet je vooral zoektermen op je website gebruiken. Dit maakt onderdeel uit van je SEO strategie. Maar let op, tegenwoordig gebruik je zoektermen heel anders dan pakweg 15 jaar geleden.

In de jaren 1995-2005 scoorde je goed in zoekmachines wanneer je zoveel mogelijk zoektermen in een tekst verwerkte. Wilde je op de zoekterm “SEO tekstschrijver” scoren dan vermeldde je deze zoekterm gewoon een stuk of 20 keer op één en dezelfde pagina. Een zoekwoordendichtheid van 5% of meer was toen ook heel normaal.

Tegenwoordig werkt dit niet meer. De zoekwoordendichtheid moet zeker onder de 3% liggen. Dit hangt ook een beetje van de lengte van de zoekterm af. Toch blijft het belangrijk om met zoektermen aan de slag te gaan. Wanneer je dit niet doet dan begrijpen zoekmachines ook niet goed waar je tekst over gaat.

Het zoektermen onderzoek

Het draait tegenwoordig allemaal om zoekmachine optimalisatie. Hierbij wordt er heel veel gebruik gemaakt van verschillende tools en is het doel om zo snel mogelijk bovenaan in Google te staan. We vergeten het belangrijkste doel: het tevreden stellen van de websitebezoeker.

Wie websitebezoekers tevreden stelt doet het eigenlijk beter dan de rest. Zoekmachine Google is natuurlijk ook niet dom en beloont dan ook dit soort websites . Wil je de juiste doelgroep aantrekken dan heb je eigenlijk een zoektermen onderzoek nodig.

Een zoektermenonderzoek uit laten voeren? Dit kan makkelijk € 100 of meer kosten. Niet altijd nodig want een zoektermenonderzoek kun je ook goed zelf uitvoeren.

Zo werkt het zoekterm onderzoek

Voor het vinden van zoektermen zijn verschillende tools beschikbaar. Een aantal bekende tools zijn Ahrefs of Ubersuggest. Maar ook Google Ads, eigenlijk bedoeld om te adverteren, is erg populair als zoekterm tool.

Ook proberen: zoekterm via Google Trends. Gratis te gebruiken en je ziet direct de meest populaire zoektermen van dit moment (of uit het verleden). Google Trends is zeker aan te raden wanneer je over actuele onderwerpen schrijft.

Het is eigenlijk heel simpel: schrijf zoveel mogelijk zoektermen op. Maar ga wel voor een relevante zoekterm. De loodgieter heeft dus veel aan de zoektermen loodgieter, (woonplaats), lekkage, badkamer etc. Alles wat met loodgieter te maken heeft. Voer de belangrijkste zoekterm in een van de bekende tools in. Je ziet direct de populariteit van de zoekterm maar ook relevante of aanverwante zoektermen.

Bekijk wat adverteerders willen betalen

Je hebt een zoekterm gevonden en weet zeker dat je hier goed mee gaat scoren. Is dat eigenlijk wel zo? Bekijk wat een adverteerder bereid is om voor deze zoekterm per klik te betalen. Hiervoor maak je gebruik van de Google Keyboard Planner (Google Ads).

Per zoekterm zie je wat anderen hiervoor willen betalen. Gaat het om enkele centen of toch wel om enkele euro’s? Hoe hoger het voorgestelde bod, populairder deze zoekterm blijkbaar is. Kijk, zo vind je dus populaire zoektermen zonder dat je er zelf iets voor hoeft te doen. Anderen hebben het werk al voor jou verricht.

Tekst met zoekterm

Na een zoekterm onderzoek heb je vast een rijtje met relevante en populaire zoektermen. Maar ja, wat moet je hier nu eigenlijk mee? Simpel: de meest belangrijke zoekterm in een tekst verwerken. Hier begint het grootste probleem want schrijven is een vak apart.

Een SEO tekstschrijver weet alles over zoektermen, zoekmachine optimalisatie maar ook overtuiging. Dat is dus precies wat jij nodig hebt! Als SEO tekstschrijver vind ik het onzin dat je apart voor een zoekterm onderzoek moet betalen. Dit onderzoek is altijd bij de prijs van een tekst inbegrepen. Je krijgt er alleen geen rapportage bij. Wil je dit toch dan kom je al snel op een apart zoekterm onderzoek uit. SEO teksten laten schrijven en goed vindbaar zijn in zoekmachines? Neem vandaag nog contact op, dan starten we snel.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.