Gesproken zoekopdrachten? Pas hier je website op aan (SEO)

Bijgewerkt: 14 augustus 2021

Binnen de wereld van SEO kom je weinig over gesproken zoekopdrachten tegen. Zonde, want hiermee loop je een hoop toekomstige websitebezoekers of klanten mis. Het is niet zomaar dat ik het al jaren over gesproken zoekopdrachten heb. Vandaag is het tijd om je website hierop aan te passen.

Dit zijn gesproken zoekopdrachten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bij een gesproken zoekopdracht maakt iemand geen gebruik van het toetsenbord maar van de microfoon op zijn toestel. Dit kan bijvoorbeeld via Voice Match, maar ook de microfoon boven het toetsenbord is hier geschikt voor.

In 2017 maakten 20% van de zoekers gebruik van gesproken zoekopdrachten. Dit is in 2020 toegenomen tot meer dan 45%. De verwachting is dat in 2025 misschien wel 80% of meer gebruik maakt van gesproken zoekopdrachten.

Verandering in de zoektermen

Gesproken zoekopdrachten zorgen voor een verandering in de zoektermen. In de tijd dat we het toetsenbord nog veel gebruikten typten we korte zoektermen in. Bijvoorbeeld tekstschrijver. Iemand die voor een gesproken zoekopdracht gaat gebruikt een langere zoekterm. Deze zoekterm bestaat uit drie tot zes woorden, soms nog wel langer. Een goed voorbeeld is: een goedkope tekstschrijver inhuren.

Lange zoektermen noem je ook wel longtail zoekwoorden. Sinds 2013 richt ik mij al op longtail zoektermen. Eind 2019 las ik een discussie over zoektermen, waarbij de uitspraak voorbij kwam: “longtail zoektermen is verouderde SEO”. Zoiets moet je dan van een SEO specialist horen, die dus niet op de hoogte is van de toekomst van gesproken zoekopdrachten. Zie ook: SEO trends 2021.

Rekening houden met gesproken zoekopdrachten

De betere SEO tekstschrijver of SEO specialist houdt rekening met gesproken zoekopdrachten. Heb je een website of webshop, dan is het belangrijk om deze op toekomstige ontwikkelingen aan te passen.

Dit kun je natuurlijk niet alleen, want waar begin je? Moet je bestaande teksten op je website aanpassen of ga je voor nieuwe artikelen of blogs? Met wat simpele aanpassingen kun je bestaande teksten geschikt maken voor gesproken zoekopdrachten. Bij nieuwe teksten richt jij je op toekomstige zoektermen. Met wat hulp van de SEO tekstschrijver komt het allemaal goed.

Gesproken zoekopdrachten bestaan vaak uit vragen

Mensen die gebruik maken van gesproken zoekopdrachten stellen veelal een vraag in Google of een andere zoekmachine. Stel dat je op zoek bent naar een meubelzaak in Amsterdam. Vroeger zou je intypen: meubelzaak Amsterdam. Bij een gesproken zoekopdracht stel je de vraag: waar vind ik een meubelzaak in Amsterdam?

Google gaat op een handige manier met dit soort vragen om. De zoekmachine toont niet alleen de zoekresultaten maar ook featured snippets. Dit is een stukje tekst -afkomstig van een website-  dat het beste antwoord op de vraag geeft. De bron van het antwoord staat er in veel gevallen bij, zodat mensen door kunnen klikken.

Hoe voice search jouw SEO beïnvloedt

Voice search of gesproken zoekopdrachten zijn zo populair dat dit invloed heeft op jouw SEO. Het is niet goed om te denken dat jij het met shorttail zoektermen wel gaat redden. Nu sta je hiermee bovenaan in de zoekresultaten, maar dit zegt niets over het aantal bezoekers dat je straks nog ontvangt. Je zult zien dat mensen steeds vaker gesproken zoekopdrachten gaan gebruiken. Hierbij verschijn jij met je shorttail zoektermen echt niet meer als eerste in de zoekresultaten.

Kijk je naar gesproken zoekopdrachten & SEO, dan zul je met betrekking tot je teksten specifieker moeten zijn. Dat is precies waarom mensen voice search gebruiken: ze willen specifieke zoekresultaten zien. Dus niet een willekeurige meubelzaak die in een andere wijk ligt, maar wel een meubelzaak om de hoek die ook nog eens die speciale tafel verkoopt.

Specifiek zijn betekent je informatie over meer teksten verspreiden. Schreef je voorheen een tekst over spinnen waarin iets over de leefwijze maar ook over verdelging van spinnen stond, dan moet je dit nu opsplitsen. Dit betekent één artikel over de leefwijze van de spin en één artikel over verdelging van spinnen. Zo ben je een stuk specifieker.

SEO tekstschrijver met kennis van gesproken zoekopdrachtentest

Zoek niet alleen een SEO tekstschrijver maar ook een die bekend is met gesproken zoekopdrachten. Ik startte hier in 2013 mee, ruim vijf jaar voordat voice search razend populair werd. Hierdoor heb ik jarenlang kunnen experimenteren met gesproken zoekopdrachten, teksten hierop aangepast en bekeken wat dit met de positie in de zoekresultaten doet. Meten is weten.

Op dit gebied heb ik zeker een voorsprong. Profiteer van mijn kennis en begin vandaag nog met het aanpassen van je website of webshop. Ben jij al klaar voor de toekomst?


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven