SEO voor het aannemersbedrijf

Bijgewerkt: 17 juli 2023

Als eigenaar van een aannemersbedrijf heb je het razenddruk. Waarschijnlijk sta je niet stil bij de promotie van je bedrijf. Is tegenwoordig hartstikke eenvoudig is. SEO voor aannemersbedrijven brengt grote resultaten met zich mee. Terwijl jij je met verschillende soorten projecten bezighoudt, levert je website steeds meer op.

Waarom zoekmachine optimalisatie zo belangrijk is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je bent gespecialiseerd in het aannemen en beheren van bouwprojecten. Het gaat misschien allemaal goed, maar er komen economisch slechte tijden. Juist in dit soort tijden is het belangrijk om voldoende werk te vinden.

Zoekmachine optimalisatie (SEO) helpt je website onder de aandacht te brengen bij potentiële opdrachtgevers en klanten. SEO richt zich op het optimaliseren van je website. Dit resulteert in een verbetering binnen de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.

SEO kent een aantal interessante voordelen, ook voor aannemersbedrijven.

1. Een betere online zichtbaarheid

Een van de belangrijkste voordelen is dat SEO voor een betere online zichtbaarheid zorgt. Zonder dat je hiervoor ook maar één euro uitgeeft. Een hoge positie in de organische zoekresultaten is gratis, je hoef je niet voor gaat betalen.

 Wanneer je website hoger in zoekmachines staat, bouw je autoriteit op. Bovendien vertrouwen mensen op zoekmachines zoals Google. Het wekt dus ook vertrouwen op wanneer je hoog in de zoekresultaten scoort.

2. Meer gericht verkeer

Meer dan 90% van de bevolking gebruikt regelmatig Google om informatie op te zoeken. Een hoge positie in Google levert gericht verkeer op de website op. Dit komt omdat mensen relevante zoekwoorden gebruiken om informatie op jouw website te vinden.

Gericht verkeer is positief, omdat hier veel potentiële opdrachtgevers of klanten tussen zitten. Dit leidt tot een hogere conversieratio.

3. Verbeterde gebruikerservaring

Wie zich met SEO bezighoudt schenkt veel aandacht aan de website. Het gaat niet alleen om het gebruik van zoektermen maar ook de gebruikerservaring. Denk bijvoorbeeld aan een mobiel vriendelijke website en een beveiligde verbinding. Maar ook een korte laadtijd.

Door voldoende met SEO bezig te zijn, wordt de website steeds beter. Elk aannemersbedrijf haalt hier voordeel uit, want het zorgt ervoor dat bezoekers langer op de website blijven.

4. Langdurige resultaten

Iedereen kan betaald adverteren op het internet. Helaas gaat het hier om korte termijn resultaten, en kunnen de kosten flink oplopen. SEO is gratis, uitgezonderd het inhuren van een SEO-expert. De resultaten houden op de lange termijn goed stand.

Het prettige is dat alles meetbaar is en hiermee te analyseren en bij te sturen. Dit maakt SEO ontzettend effectief.

5. Goedkoop, betaalbaar voor iedereen

Een vermelding in de organische zoekresultaten is gratis. Je hoeft alleen maar je website te optimaliseren en het vertrouwen van zoekmachines te winnen. Met een hoge positie haal je veel kwalitatief verkeer naar je website toe. Dit leidt tot een hogere conversie.

Elk aannemersbedrijf kan zich met SEO bezighouden. Het is goedkoop, past binnen elk budget en alles is meetbaar.

De onderdelen van SEO

SEO bestaat uit verschillende onderdelen en technieken. We hebben het dan over content (on-page), linkbuilding (off-page) en de technische aspecten van de website. Met de juiste strategie verbetert SEO de online zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google.

Voor aannemersbedrijven is het belangrijk om een sterke online aanwezigheid te hebben. Dit trekt potentiële klanten aan, die op zoek zijn naar bouw- en renovatiediensten.

Hieronder de belangrijkste aspecten van SEO voor aannemersbedrijven:

Zoekwoordenonderzoek: dit bestaat uit het identificeren van relevante zoekwoorden en zoektermen. Uiteraard hebben deze zoektermen met bouw- en renovatiediensten te maken.

Lokale SEO: veel aannemersbedrijven bedienen een specifieke regio. Daarom is lokale SEO belangrijk. Hierdoor wordt de website weergegeven wanneer mensen op zoek zijn naar een aannemersbedrijf in een specifiek gebied.

Inhoud: een van de belangrijkste onderdelen van SEO is inhoud (content). Publiceer regelmatig inhoud van hoge kwaliteit. Denk hierbij aan projectupdates, klantgetuigenissen, branche informatie en blogartikelen.

Technische optimalisatie: een website moet optimaal werken en gebruiksvriendelijk zijn. Technische optimalisatie is het checken van de mobiele responsiviteit, de navigatie en de laadsnelheid. Maar ook andere aspecten die van invloed zijn op de gebruikerservaring.

Linkbuilding: deze SEO-techniek werd vroeger veel gebruikt om hoger in zoekmachines te ranken. Eigenlijk werd er misbruik van gemaakt, waardoor deze techniek tegenwoordig niet meer het gewenste effect heeft. Behalve wanneer je hoogwaardige backlinks van betrouwbare en relevante websites krijgt.

SEO teksten voor de bouwbranche

Aannemersbedrijven en ook andere bedrijven die binnen de bouwbranche vallen, zouden zich met SEO moeten bezighouden. Het zorgt voor een grotere autoriteit, naamsbekendheid en meer verkeer naar de website.

Met name SEO teksten spelen hier een belangrijke rol in. Het schrijven van effectieve SEO-teksten voor aannemersbedrijven vereist de nodige kennis en ervaring.

Aan SEO-tekst gaat een doelgroeponderzoek en een zoekwoordenonderzoek vooraf. Het is belangrijk om te weten met wie en op welke manier je communiceert. Maar ook wat de zoekintentie van de doelgroep is, en welke zoektermen ze gebruiken om jouw website of diensten te vinden.

De zoekwoorden worden strategisch in de SEO-tekst verwerkt. Zonder direct op te vallen, want de gebruikerservaring blijft belangrijk. SEO-teksten hebben een goede opbouw, er wordt gebruik gemaakt van verschillende alinea’s en het bevat geoptimaliseerde titels en meta-tags.

Ik ben dé SEO tekstschrijver voor bouwbedrijven en aannemersbedrijven. Met mijn team gaan we voor natuurlijke en informatieve teksten, waarin belangrijke zoekwoorden zijn opgenomen. De inhoud richt zich op het verstrekken van waardevolle informatie. Denk hierbij aan informatie over projecten, bouwtips of renovatieadvies.

Veel aannemersbedrijven zijn lokaal actief. Daarom is het goed om lokale zoektermen in SEO-teksten op te nemen. Hier houden we altijd rekening mee.

Het is raadzaam om interne en externe links op de pagina te plaatsen. Je ontvangt hier eventueel advies over. Volg het advies op, want interne en externe links verhogen je autoriteit en geloofwaardigheid.

Regelmatige updates

Wil je als aannemer SEO op je website toepassen? Bedenk dat SEO niet iets voor tijdelijk is. Zolang je website bestaat, is SEO van toepassing. Dit betekent niet dat je maandelijks financieel aan het investeren bent. Maar wel dat je de website regelmatig van updates voorziet.

Denk hierbij aan het updaten of bijwerken van SEO teksten en het toevoegen van nieuwe inhoud. Maar ook de website technisch op orde houden. Daarnaast is het verstandig om regelmatig het linkprofiel te checken en bij te werken.

Voorbeelden van artikelen en blogs voor het aannemersbedrijf

Behulpzaam en informatief zijn, dat is binnen SEO heel belangrijk. Dit doe je door het delen van projectupdates en bedrijfsnieuws. Maar ook blogartikelen. Juist die laatste kunnen ontzettend goed in zoekmachines scoren. Hierbij is het belangrijk dat de blogs potentiële opdrachtgevers of klanten aantrekt.

Te denken valt aan blogonderwerpen zoals tips voor een succesvolle renovatie of de voordelen van het werken met een professioneel aannemersbedrijf. Maar ook een blog over duurzaam bouwen/verbouwen of over vergunningen en bouwvoorschriften. Daarnaast kan een blog behulpzaam zijn bij het kiezen van de juiste aannemer. Of om inspiratie op te doen voor renovatie of interieurontwerp.

Geen inspiratie voor een blogonderwerp? Gelukkig heb ik dat wel! Laten we samen de meest geweldige blogs voor je website bedenken. Laat ze tegen een betaalbaar tarief schrijven. Neem contact op en vraag om een offerte. Toch nog vragen over SEO en hoe dit in zijn werk gaat of welk effect dit op jouw bedrijf heeft? Plan een call in en kom meer te weten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven