Schrijf SEO teksten met de hulpgids 2023

Bijgewerkt: 27 oktober 2022

Het is geen geheim dat SEO en content onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden. Zonder content bestaat het internet niet. En zonder zoekmachine optimalisatie zou je content ergens op pagina 30 staan, waardoor niemand het ziet.

Organisch verkeer genereren is een van de belangrijkste onderdelen van je online marketingstrategie. Dat doe je met een betere positie in Google. Wat je feitelijk nodig hebt is een doordachte SEO-strategie, en regelmatig bloggen of content plaatsen helpt hierbij.

SEO teksten schrijven is geen hoogwaardige kunst. Maar je moet wel inzicht hebben in verschillende zaken zoals de werking van zoekmachines en hoe gebruikers zich gedragen. Jaarlijks past Google zijn algoritmes aan, iets waar je in mee moet gaan. Wil je SEO teksten schrijven voor 2023? Met deze hulpgids is dit mogelijk.

Weet dat je met anderen concurreert

Bij SEO content maken moet je er altijd rekening mee houden dat je met tientallen of misschien wel met duizenden anderen concurreert. Je bent niet de eerste die een poging waagt om een goede SEO tekst neer te zetten.

Het helpt om te kijken wat je directe concurrenten zijn. Dat zijn de websites die op de door jou gewenste onderwerpen hoog in Google scoren.

Door je bewust te zijn van de concurrentie doe je beter je best, en weet je ook wie of wat je moet overtreffen. Goed, laten we snel aan de slag gaan. Hier komt de hulpgids van 2023, opgedeeld in 9 hoofdstukken.

Weet wie boven én onder je in Google staat

1. Een doelgroeponderzoek

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Velen beginnen direct met het schrijven van hun SEO-teksten, maar dit zou niet de eerste stap moeten zijn. Je moet eerst onderzoek doen naar de doelgroep. Wie gaan die teksten lezen en waarom doen ze dit?

Voor bedrijven is het interessant om een persona te maken. Je maakt een gedetailleerde omschrijving van de meest ideale klant. Wanneer je een echt persoon in gedachten hebt is het veel makkelijker om hiervoor te schrijven, dan voor een algemene doelgroep.

Weet dus wie geïnteresseerd zou zijn in je blogs of teksten. Waarschijnlijk zijn dat mensen die een probleem hebben dat jij gaat oplossen. Bijvoorbeeld de slotenmaker, die helpt mensen met een kapot deurslot. Het zou voor een slotenmaker dan ook heel gek zijn om over hondenmanden te schrijven.

Je denkt misschien dat dit overdreven is maar ik zag eens een copywriter die op zijn website heel veel vakantieblogs had staan. Zo trek je natuurlijk geen klanten aan. Ik denk dat hij mijn adviezen las want ineens waren al die blogs verdwenen. Wees dus niet zo silly als die copywriter en steek geen energie in nutteloze teksten. Alles wat je schrijft moet van toegevoegde waarde voor je publiek zijn.

2. Bepaal het tekstdoel, de tekstsoort en de tekstvorm

Zelfs wanneer je de doelgroep kent kun je niet zomaar aan een tekst beginnen. Eerst moet je weten wat het doel van de tekst is. Je wil bijvoorbeeld de lezer informeren, activeren, overtuigen of amuseren. En ja, hoog in Google staan kan ook een doel zijn. Maar dat is een nevendoel, je moet echt nog even voor een tekstdoel kiezen. Dat hoef je niet bewust te doen, zolang je maar weet waar je naartoe wil.

Dan heb je nog de tekstsoort. Wanneer het doel amuseren is dan schrijf je feitelijk een amuserende tekst. En wil je het publiek informeren dan kies je dus voor een informerende tekst. Over de tekstsoort hoef je niet zo diep na te denken.

De tekstvorm is wel weer belangrijk. Schrijf je een nieuwsbericht, blogs, column, een recept of een productomschrijving? Met sommige tekstvormen kun je makkelijker in Google scoren, bijvoorbeeld met blogs en natuurlijk met SEO teksten. Maar je moet niet verwachten dat een korte productomschrijving hoog in Google scoort, en een advertentietekst ook niet.

3. Verzin een onderwerp dat bij de doelgroep en je website past

Wil je SEO teksten schrijven in 2023, dan moet je echt met een goed onderwerp komen. Veel onderwerpen zijn al tientallen of honderden keren besproken. Dat hoeft geen probleem te zijn maar wanneer je inhoud niet beter is dan anderen, dan ga je hier nooit meer scoren.

Je kunt daarom twee dingen doen. Het eerste is een onderwerp verzinnen waar nog nooit of heel weinig over geschreven is. Of je pakt een populair onderwerp en verbetert de inhoud van al je concurrenten. In het laatste geval moet je wel een hele goede SEO tekstschrijver zijn.

Het onderwerp dat je kiest moet allereerst bij de doelgroep passen. Wanneer je doelgroep uit jonge ouders bestaat dan zou je kunnen denken aan onderwerpen zoals luiers verschonen of waarom een baby huilt. Maar geen onderwerpen over een bedrijfsmodel opzetten of de kosten van een keuken verbouwen.

Ik zeg niet dat jonge ouders hier niet in geïnteresseerd zouden zijn, maar dat is niet waarom ze jouw website bezoeken.

Het onderwerp moet ook bij je website passen. Hierbij is het belangrijk dat je trouw aan je website blijft. Bloggen over je vakantie past niet bij je kledingwebshop. Dan kun je beter een vakantiewebsite opzetten.

4. Doe een zoektermenonderzoek

In sommige SEO hulpgidsen staat dat je eerst een zoektermenonderzoek moet doen, en dan pas het onderwerp verzinnen. Dit vind ik een verkeerde volgorde. Natuurlijk kan een zoektermenonderzoek helpen bij het vinden van goede onderwerpen. Maar hoe weet je nu in welke richting je een zoektermenonderzoek moet doen, zonder te weten waar je over gaat schrijven?

Pak het daarom op de juiste manier aan. Eerst bedenk je het onderwerp, en je hoeft nog geen titel in je hoofd te hebben. Dan doe je onderzoek naar relevante zoekwoorden. Gebruik hiervoor een tool zoals Ubersuggest, Semrush, Ahrefs of de Google zoekwoordenplanner.

Wanneer je het onderzoek hebt uitgevoerd kijk je eerst hoe populair een bepaalde zoektermen is. Wanneer het zoekvolume hoger dan 500 ligt, dan is het interessant om hierover te schrijven. Maar het is net zo goed om zoektermen met een laag zoekvolume eruit te pikken. De populariteit is wellicht lager, maar de concurrentie is nauwelijks aanwezig. Voor beginnende schrijvers is dit ideaal, want het geeft ze meer kans om hoger in Google te verschijnen.

Gebruik het zoektermenonderzoek niet alleen om de hoofdzoekterm eruit te halen, maar ook bijpassende zoektermen en synoniemen. Je moet je namelijk niet op één enkele zoekterm richten, dat kan in 2023 echt niet meer.

Weet je dat een zoekwoordenonderzoek eigenlijk niets anders dan psychologie is? Een goede SEO tekstschrijver heeft een dergelijk onderzoek niet echt nodig. Deze heeft inzicht in het gedrag van gebruikers, en weet dan ook hoe je de meest perfecte zoekwoorden samenstelt. Sinds enkele jaren pas ik psychologie binnen SEO toe, en dat heeft tot nu toe zijn vruchten afgeworpen. Maar goed, waarschijnlijk ben je nog niet zover dus dan raad ik aan om gebruik te maken van een van de SEO tools.

5. Verwerk de hoofdzoekterm in de titel

Wanneer je als onderwerp interieurtips hebt gekozen, dan zal uit het zoektermenonderzoek blijken dat interieurtips een belangrijke zoekterm is. Maar omdat dit zeer algemeen is, ga je de tekst waarschijnlijk specificeren. ‘Interieurtips woonkamer’ kan je gekozen zoektermen zijn. Die verwerk je in de titel. Bijvoorbeeld ‘de 10 nieuwste interieurtips voor je woonkamer’.

Je ziet dat ‘interieurtips woonkamer’ in de titel niet achter elkaar is geschreven. Dit komt omdat Google in 2023 heel erg op de natuurlijke opbouw van teksten let. Je mag dus wel de zoekterm in je titel verwerken, maar het moet prettig lezen en er natuurlijk uitzien.

Let op dat je alleen de hoofdzoekterm in de titel verwerkt. Ga geen nevenzoektermen erin verwerken zoals ‘interieurtips appartement’ en ‘interieurtips donkere vloer’. Dan zou de titel er wel heel vreemd uit komen te zien, zoiets als ‘de 10 nieuwste interieurtips voor je appartement woonkamer met een donkere vloer’. Kijk, dan breng je niet alleen de lezer in verwarring maar ook Google, want die weet niet echt wat het onderwerp van je SEO-tekst is.

6. Verzin pakkende koppen

Je titel mag dan wel een zoekterm bevatten, maar dit wil niet zeggen dat gebruikers vanuit Google hierop gaan klikken. Daarom moet je pakkende koppen schrijven. Dus niet alleen een geweldige titel maar ook goede tussenkoppen.

Meestal is een titel het meest waardeloze onderdeel van het artikel. Mensen schrijven ze zonder hierover na te denken. Hartstikke fout, want de titel bepaalt of iemand erop klikt en bereid is om door te lezen.

Er is wel een verschil tussen een normale titel in een meta-title. De metatitel kan er heel anders uitzien, het bestaat uit een stukje code dat je aan de achterkant van de website plaatst. Zoekmachines kunnen de metatitel overnemen en in de zoekresultaten tonen.

7. Zoektermen in de tekst verwerken

Wil je echt goede SEO-teksten schrijven en de richtlijnen van 2023 volgen? Plaats de zoekterm niet alleen in de titel maar ook in de tekst zelf. Dat hoeft niet achter elkaar, bijvoorbeeld de zoekterm ‘SEO tekst schrijven’. Je mag de zoekterm in stukjes hakken, zolang ze maar in dezelfde zin staan: ‘denk je erover om een SEO-tekst te schrijven?’ Of je zo kunnen kiezen voor ‘een tekst schrijven voor SEO’.

Je mag dus best creatief zijn in het verwerken van zoektermen, en dit is vooral in 2023 erg belangrijk. Google let steeds beter op opbouw van teksten. SEO-teksten gaat niet meer over volproppen met zoektermen en deze ook nog eens kunstmatig verwerken. Nee, teksten en blogs moeten vooral prettig lezen en bedoeld zijn voor het publiek, niet voor zoekmachines.

8. Een goede leesbaarheid

Bij het schrijven van SEO-teksten moet je altijd voor een goede leesbaarheid gaan. Dan heb ik het niet over het lettertype en de lettergrootte, hoewel dit meespeelt in de gebruikservaring. Maar het gaat vooral om de manier waarop je schrijft.

Ten eerste zul je altijd op B1-niveau moeten schrijven. Sommigen vinden dit onzin, maar meer dan 94% van de bevolking geeft de voorkeur aan leesniveau B1. Natuurlijk mag je interessant gaan doen en met moeilijke woorden komen, bijvoorbeeld op niveau C2 schrijven. Iemand die je tekst leest zal vast denken “poeh poeh dat is een dure meneer (of mevrouw)”. En vervolgens gaat diegene naar je concurrent, omdat die begrijpelijke taal gebruikt.

Als je mensen met u wil aanspreken dan mag dat best, met bedenk dat je hiermee afstand creëert. Het is niet zo dat het publiek met u of jij aanspreken invloed heeft op SEO, maar het bepaalt wel of het publiek een prettig gevoel bij je website heeft. Wanneer dat gevoel niet zo prettig is klikken ze terug naar Google. En juist die actie is niet zo goed voor je SEO-score, en ook niet voor je ego.

9. Neem interne en externe links op

Het internet is gebouwd op content, niet op links. Maar linkjes geven zoekmachines wel een idee van de relatie tussen webpagina’s. Het is dus goed om in je tekst zowel interne als externe linkjes op te nemen. Intern linken betekent dat je webpagina’s op je eigen site met elkaar in verbinding brengt. Dit is goed voor je navigatiestructuur. Ook helpt het Google om nieuwe pagina’s te indexeren.

Externe links doe je vooral om behulp te zijn voor bezoekers. Maar ook om Google te laten zien dat je andere websites iets gunt. Zorg dat je in 2023 bij Google in een goed blaadje komt te staan. Maar het is niet zo dat je daarom maar wat externe links erbij moet nemen. Wanneer het niet mogelijk is om extern te linken omdat het niet past, dan moet je dit ook moet doen.

10. Optimaliseer de URL

Wanneer je gebruik maakt voor WordPress of een ander CMS dan worden URL’s standaard met datum gepubliceerd. Dat is niet zo verstandig, want een artikel zou bij voorkeur tijdloos moeten zijn. Wanneer de datum in de URL staat dan denkt de gebruiker dat het artikel betrekking heeft op die datum.

Bovendien zien getallen er in een URL heel rommelig uit. Het helpt niet wanneer de URL er zo uitziet: www.website.nl/23122023/owgt. De gebruiker die dit in Google ziet kan hier weinig informatie uithalen. Hierdoor is de kans groot dat hij op een ander zoekresultaat klikt.

Zoekmachines beoordelen niet alleen de inhoud van webpagina’s maar ook URL’s. Het is verschrikkelijk belangrijk om aandacht aan de URL te besteden.

Nog enkele tips met betrekking tot SEO (optimalisatie van je website)

Je kunt nog zo’n geweldige SEO tekst schrijven maar het gaat ook om de inrichting van de webpagina én de gehele website. Daarom vind je hieronder nog 9 aanvullende tips om van je SEO tekst de meest spannende tekst te maken. En ja, voor het gemak gaan we door vanaf punt 10.

11. Maak gebruik van afbeeldingen

Mensen zijn heel visueel ingesteld. Wanneer je wil dat het publiek je tekst met interesse leest, zou je tussendoor een of meerdere dingen moeten gebruiken. Een afbeelding zet je woorden kracht bij. En het is ook zo dat mensen het makkelijker vinden om naar een plaatje te kijken, dan tekst te lezen.

Pak niet zomaar een afbeelding ter decoratie. De afbeelding of de foto moet echt een aanvulling op de tekst zijn. Ook is het belangrijk dat je gebruik maakt van een rechtenvrije afbeelding, of een foto waar je zelf auteursrecht op hebt.

Kijk ook even naar de kleuren van de afbeelding. Het is prettig wanneer de kleuren overeenkomen met je huisstijl. Helaas kom je deze tip maar heel weinig tegen, en toch is het een onmisbare tip. Wanneer de foto in de kleuren van je huisstijl is, dan zorgt dit voor herkenning. Mensen vinden het prettig om iets te herkennen, het wekt vertrouwen op.

Huisstijl: oranje-wit-zwart. Dit komt ook in de afbeelding terug.

12. Optimaliseer afbeeldingen voor Google en andere zoekmachines

Voor zoekmachines is het heel lastig om te weten wat er op een plaatje of foto staat. Het is wel zo dat Google hier steeds slimmer in wordt, maar het heeft nog steeds je hulp nodig. Hernoem de afbeelding zodat duidelijk is wat erop staat. Gebruik je bijvoorbeeld een afbeelding van een eikenboom, dan hernoem je hem van 56724.jpg naar eikenboom.jpg. Kijk, dat begrijpen zoekmachines tenminste.

Je kunt ook de alt-tekst aanpassen. Dit is een omschrijving die je aan de afbeelding meegeeft. Het voordeel van de alt-tekst is dat Google het stukje tekst toont wanneer de afbeelding niet kan worden geladen.

Denk ook aan een onderschrift bij afbeeldingen. Dit is erg prettig voor blinden en slechtzienden. Deze groep maakt vaak gebruik van spraakgestuurde software. De software leest het onderschrift bij de afbeelding, waardoor de blinde of slechtziende weet waar het plaatje over gaat.

13. Vergeet de call-to-action niet

Veel ondernemers schrijven SEO teksten om hoog in Google te staan. Geweldig, maar je wil dat bezoekers ook een actie ondernemen. Bijvoorbeeld iets aankopen, zich inschrijven voor de nieuwsbrief of een offerte aanvragen. Maar misschien ook wel een andere webpagina bezoeken.

Werk daarom met een CTA, of meerderen indien dit nodig is. Ik adviseer altijd om niet meer dan twee CTA’s per webpagina in te bouwen. Je moet niet voor teveel keuze zorgen, dit brengt de bezoeker in verwarring. Een verwarde bezoeker zal je website verlaten, zonder dat deze actie heeft ondernomen.

Een call-to-action is een kort stukje activerende tekst. Soms als linkje, maar je kunt er ook een knop of button van maken. Of misschien wel een aanklikbare afbeelding. Het moet voor de bezoeker in ieder geval duidelijk zijn dat er actie van hem verwacht wordt, en hoe hij dit doet.

14. Werk aan de laadsnelheid van je website

Het is heel vervelend wanneer mensen op je site uitkomen en vervolgens secondenlang moeten wachten voordat de webpagina is geladen. Zorg dat de laadsnelheid onder de 3 seconden ligt. Dat doe je door afbeeldingen niet te groot te maken en alleen de belangrijkste scripts als eerste in te laden.

Wees ook voorzichtig met embedded video’s. Hoewel dit een geweldige visuele aanvulling van je SEO tekst kan zijn, vertraagt dit de webpagina.

Wordt niet zenuwachtig wanneer de snelheid van de webpagina boven de 3 seconden ligt. Wanneer dit 5 seconden is willen gebruikers nog wel wachten. Maar wanneer ze bijvoorbeeld 10 seconden moet wachten, dan is het te laat.

15. Een mobielvriendelijke versie van de site

Het heeft geen uitleg nodig wanneer ik vertel dat vrijwel iedereen een smartphone heeft, en deze ook voor het internet gebruikt. Sommige sites trekken voor meer dan 90% mobiele bezoekers aan. Voor B2B- websites kan dit aandeel lager liggen, zo ongeveer tussen de 10% en 35%. Dit komt omdat bedrijven vanaf de werkplek websites bezoeken, en dat is toch vanaf een desktop pc (of soms een laptop).

Maar zelfs wanneer je slechts 10% mobiele bezoekers krijgt, moet de site hiervoor geoptimaliseerd zijn. Google kijkt namelijk goed naar mobiele sites en geeft deze voorrang in de organische zoekresultaten.

Controleer bij het bouwen van een website of deze op alle apparaten zichtbaar is. De website zou zich automatisch aan het apparaat aan moeten passen. Wanneer dit niet het geval is dan is het verstandig om een webdesigner in te schakelen.

16. Denk na over gestructureerde data

Hoe fijn zou het zijn wanneer niet alleen je webpagina in Google verschijnt, maar ook extra informatie? Bijvoorbeeld beoordelingen, openingstijden, adres van je bedrijf, prijs van het product of andere informatie.

Met gestructureerde data kun je bepaalde dingen in de zoekresultaten laten zien. Dit heeft als voordeel dat mensen een compleet overzicht krijgen en hierdoor eerder op het zoekresultaat klikken.

Structured data bestaat uit een stukje code dat je aan je website toevoegt. Hiermee laat je Google weten welke data beschikbaar is. Overigens is het niet zo dat gestructureerde data verplicht is en het laat je ook niet hoger in Google scoren. Maar het kan wel meer verkeer opleveren en een betrouwbare uitstraling hebben.

17. Promoot natuurlijke linkbuilding

Sinds enkele jaren is het niet goed om voor backlinks te betalen. Toch doen velen dit, maar in 2023 gaan we dit anders doen. Schrijf geweldige SEO teksten en promoot natuurlijke linkbuilding. Laat andere websites weten waar je over geschreven hebt. Neem contact met ze op of deel je blog op social media.

Wanneer je creatief genoeg bent dan is de kans groot dat anderen je blog of tekst vinden en die gaan delen. Een hoge positie in Google helpt hierbij, net als het opbouwen van autoriteit.

18. Metatags en meta omschrijvingen opnemen

Ik had het eerder al over meta titels. Je hebt ook metabeschrijvingen, dit zijn kleine stukjes tekst die je als code toevoegt. Google kan besluiten om dit stukje tekst in de zoekresultaten te tonen. Een goede meta titel geeft een beknopte omschrijving weer en bevat het belangrijkste zoekwoord. Een meta beschrijving vertelt de gebruiker wat hij op de webpagina kan verwachten.

Metatags en metaomschrijvingen zijn niet verplicht en ook geen rankingfactor. Maar ze kunnen wel helpen om twijfelende gebruikers over de streep te trekken. Wanneer je geen gebruik maakt van meatags dan maakt Google zelf een keuze en toont het beste stukje tekst in de zoekresultaten. Dit stukje tekst wordt van je webpagina gehaald.

Overigens is het aanmaken van metatags geen garantie dat Google ze ook gaat gebruiken. Wanneer een stukje tekst van je website beter bij de zoekopdracht aansluit dan wordt dit getoond.

Voor wie twijfelt: ik maak nooit gebruik van meta’s omdat ik in 2023 weet dat Google nóg slimmer is dan voorheen. Ik vertrouw erop dat de zoekmachine zelf een keuze maakt, en dat heeft het tot nu toe heel goed voor mij gedaan. Maar omdat in veel hulpgidsen staat dat je metatags wél moet gebruiken en velen dit belangrijk vinden, wil ik je deze tip niet ontnemen.

19. Mensen eerst, dan pas zoekmachines

Iets dat je nooit moet vergeten met SEO teksten schrijven voor 2023: schrijf eerst voor mensen. Stel je artikel op zoals je hem zelf zou willen lezen. Dan pas kun je gaan nadenken hoe zoekmachines hier tegenaan kijken.

Om je te helpen: Google is een van de slimste zoekmachines wereld. Het kijkt tegen teksten aan alsof het een mens is. Althans, dat probeert te doen. Houd dit in gedachten wanneer je SEO schrijft, want je publiek gaat voor.

Succes met het schrijven van je (eerste) SEO tekst, of laat het door ons doen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven