Bronpagina linkbuilding: een plan van aanpak

Bijgewerkt: 7 juli 2023

Links zijn belangrijk voor zoekmachine optimalisatie. De één besteedt hier veel aandacht aan. De ander bouwt zijn linkprofiel op zonder hier iets voor te doen. Dat laatste is de beste methode, want dit betekent dat je website veel autoriteit heeft opgebouwd.

Voor beginnende websites is het belangrijk om nieuwe doelgroepen en meer verkeer aan te trekken. Linkbuilding helpt hierbij, maar het is belangrijk om bij slechte praktijken weg te blijven. Zoek daarom alleen naar mogelijkheden om kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Het liefst gratis.

In dit artikel vertel ik je meer over bronpagina linkbuilding, een eenvoudige methode om een goed linkprofiel op te bouwen.

Linkbuilding als onderdeel van je groeistrategie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Als bedrijf moet je altijd streven naar optimale groei. Je website ondersteunt je hierin. Met een website is het namelijk makkelijk om bezoekers en potentiële klanten aan te trekken.

Het is niet zo dat je na het lanceren van een website achterover kunt hangen. Je website moet voor jou werken, maar dan moet je het wel aansturen.

SEO helpt om je website zichtbaar te krijgen in zoekmachines. Het mooie aan SEO is dat je voor gratis vermeldingen in Google en andere zoekmachines gaat. Dit is het tegenovergestelde van SEA, oftewel betaald adverteren in zoekmachines.

Er bestaan verschillende technieken die onder SEO vallen. Het belangrijkste is content, gevolgd door de techniek achter je website. Op de derde plaats staat linkbuilding, hoewel sommige marketeers dit op de eerste plaats stellen. Linkbuilding is een goede manier om de autoriteit van je website te verbeteren.

Verschillende manieren om backlinks te verzamelen

Je kunt op tientallen manieren aan backlinks komen. Het meest makkelijke is om je website op verschillende startpagina’s en willekeurige websites te vermelden. Dit moet je echter niet doen! Wanneer je backlinks van willekeurige websites verzamelt, heeft het weinig relevantie met jouw website. Google ziet dit als een spamachtige techniek. Het heeft in de gaten dat je de zoekmachine alleen maar wil misleiden.

Vroeger werkte dat, maar tegenwoordig gaat het om kwalitatieve en relevante backlinks. Dit betekent dat de linkjes die naar jouw website verwijzen, van autoritaire websites afkomstig zijn. Maar ook dat ze relevant zijn aan de onderwerpen waar je over schrijft, of de niche.

Laat ik het even duidelijk maken. Wanneer je een website hebt waarin je alles bespreekt over auto’s en auto-onderdelen, dan zou het geweldig zijn wanneer je een backlink van een bekende autogarage krijgt. Maar wanneer je een backlink van een webshop met babykleding krijgt, voegt dit voor het publiek niks toe. Zoekmachines zullen daarom geen waarde aan dit soort backlinks hechten.

De meest bekende manier om backlinks te krijgen is gastbloggen, gevolgd door vermeldingen in Google Mijn Bedrijf en de juiste directories.

Bronpagina linkbuilding

Marketeers hebben verschillende technieken bedacht om backlinks te verzamelen. Ik heb heel erg moeten zoeken, maar geen enkele Nederlandse marketeer heeft het over bronpagina linkbuilding. Terwijl dit een effectieve methode is om kwalitatieve links naar je website te krijgen. Daarom schrijf ik dat artikel niet alleen voor bedrijven en website-eigenaren, maar ook voor marketeers. Ze moeten hun klanten helpen met bronpagina linkbuilding.

Wat is bronpagina linkbuilding?

Wanneer je een webpagina schrijft, maak je vaak gebruik van één of meerdere bronnen. Tenzij je exact weet waar je over schrijft, dan heb je waarschijnlijk geen bronnen nodig.

De meeste webpagina’s zijn geschreven met behulp van externe bronnen. Het kan hier om webpagina’s gaan, maar ook om boeken, wetenschappelijke artikelen, encyclopedieën en zelfs woordenboeken. Hierbij maak je onderscheid tussen:

  • Primaire bronnen: gemaakt door de oorspronkelijke auteur (bijvoorbeeld blogs of boeken).
  • Secundaire bronnen: artikelen die voortkomen uit een eerdere bron, zoals een analyse of recensie.
  • Tertiaire bronnen: een overzicht van primaire en secundaire bronnen zoals woordenboeken of bibliografieën.

Wanneer je gebruik maakt van een bron, doe je aan bronvermelding. Dit betekent dat je onderaan je webpagina een linkje naar de bron plaatst, of een vermelding van het boek of naslagwerk.

Bij bronpagina linkbuilding zorg je dat webpagina’s jou als bron opnemen en naar jouw website linken.

Een voorbeeld van linkbuilding op een resourcepagina

Links van andere pagina’s is een goede manier om je linkprofiel uit te breiden en kwalitatief te verbeteren. Hieronder zie je hoe webpagina’s aan bronvermelding doen.

Bron: https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/137518-zwartwaterkoorts-blackwater-fever.html

je ziet dat er drie bronnen onderaan het artikel worden vermeld. De linkjes leiden naar de webpagina’s van de bronnen. Omdat infonu.nl een autoritaire website is, levert dit voor de bronnen waardevolle backlinks op.

Wanneer je backlinks vanaf autoritaire webpagina’s ontvangt, is dit van invloed op je eigen autoriteit. Zoekmachines zien kwalitatieve backlinks als waardevolle aanbevelingen.

Voordelen en nadelen

Een van de grootste voordelen van bronpagina linkbuilding is dat je gratis backlinks krijgt. En vaak ook van autoritaire websites. Je bepaalt namelijk zelf welke websites je benadert om jou als bron te vermelden.

Kwalitatieve backlinks zijn een rankingfactor voor zoekmachines. Hierbij draait het om relevantie en waarde. Wanneer andere websites jou als bron opnemen en naar jouw website linken, vergroot dit je zichtbaarheid. Bovendien helpt het om autoriteit en geloofwaardigheid op te bouwen.

Het verzamelen van dit soort backlinks heeft ook een nadeel. Wanneer je lage kwaliteit backlinks krijgt, is dit schadelijk voor je website. Daarom moet je goed onderzoek doen naar de websites die je benadert. Houd er ook rekening mee dat zoekmachines hun algoritmes regelmatig updaten. Hierdoor kan de impact van sommige backlinks veranderen.

Nog een nadeel is dat niet elke website die je benadert, mee wil werken. Sommigen zien jou als opdringerig, en zullen je blokkeren.

Een handleiding om bronpagina linkbuilding goed aan te pakken

Weet je niet zo goed hoe je deze techniek toepast? Hieronder heb ik een handleiding voor jou gemaakt. In vijf stappen verzamel je backlinks van autoritaire websites, door jezelf als bron aan te melden.

Stap 1: de juiste bronpagina’s vinden

Het is eerst belangrijk om de juiste webpagina’s te vinden, en deze te benaderen. Zoek vooral naar autoritaire pagina’s. Je hebt niet veel aan websites die pas bestaan, of nog geen autoriteit hebben opgebouwd.

Om te bepalen of een website autoritair is, kijk je naar het aantal organische bezoekers per maand. Dit moeten er minimaal 5000 zijn, die afkomstig zijn uit organische zoekresultaten. Websites met minder bezoekers zijn niet interessant voor jou, ze hebben te weinig autoriteit opgebouwd om mee te linkbuilden.

Sommigen zeggen dat je naar de DA of PA moet kijken, maar dit zegt alleen iets over de hoeveelheid backlinks die ze hebben. Het zegt weinig over het aantal maandelijkse organische bezoekers. Verder zegt het ook niks over de kwaliteit van de backlinks.

Daarnaast moet je achterhalen of de door jou geselecteerde website ook daadwerkelijk gebruik maakt van bronnen. Als derde moet je webpagina’s zoeken die over trefwoorden schrijven die voor jouw website belangrijk zijn.

Meestal vind je deze informatie door zelf in Google te zoeken. Je voert bijvoorbeeld de volgende opdracht in:

  • Trefwoord + ‘bronnen’
  • Trefwoord inurl:bronnen

Verder kun je synoniemen gebruiken zoals links of nuttige links.

In de zoekresultaten zie je of de door jou gewenste websites met bronnen werken. Zo niet, dan kom je misschien nog andere interessante websites tegen.

Opmerking: sommige webpagina’s vermelden bronnen, zonder termen als bronnen of links op hun pagina te vermelden. Mogelijk zie je dit soort webpagina’s over het hoofd. Daarom is het goed om zelf een kijkje bij populaire websites te nemen.

Stap 2: kijk waar concurrenten vermeld worden

Dagelijks bekijk ik tientallen webpagina’s van verschillende concurrenten. Dit doe ik om te achterhalen waar ze over schrijven, op welke zoektermen ze scoren maar ook op welke webpagina’s ze vermeld worden. Voor dit laatste heb je een SEO-tool zoals Semrush of Ahrefs nodig.

Voer de URL van je concurrent en kijk naar hun backlinks. Mogelijk kom je hier interessante bronpagina’s tegen. Wanneer dit soort backlinks jouw concurrenten heeft geholpen om meer autoriteit op te bouwen, zou je gek zijn om niet hetzelfde te doen.

Noteer waar je concurrenten vermeld worden en voeg dit aan je lijstje toe.

Stap 3: zoek op social media naar bronvermeldingen

Op social media worden veel links gedeeld. Dit gebeurt vooral op LinkedIn, Twitter, Pinterest en Facebook. Het kan lastig zijn om posts te vinden met bronvermeldingen. Focus je vooral op trefwoorden die voor jou relevant zijn. Kijk verder naar gebruikte termen zoals ‘meer informatie’ of ‘bron’.

Noteer de social media accounts die aan bronvermelding doen. Je hebt nu al een uitgebreid lijstje met potentiële webpagina’s.

Stap 4: contact opnemen

De vierde stap is contact opnemen met bronpagina’s die jij interessant vindt. Het is belangrijk dat je een opvallend en verleidelijk bericht naar de eigenaar van de webpagina of het social media-account stuurt.

Stuur een gepersonaliseerd bericht waarbij je aangeeft dat je op zoek was naar bepaalde informatie, en zijn of haar webpagina tegen kwam. Bedank voor de content. Laat weten dat je onlangs ook een pagina over dit onderwerp hebt gepubliceerd. Geef aan dat dit een goede toevoeging aan de webpagina van die ander zou zijn. Uiteraard met een linkje naar jouw webpagina.

Je kunt op verschillende manieren je boodschap overbrengen. Zorg altijd dat je bericht persoonlijk en niet opdringerig is.

Stap 5: een follow-up

Niet iedereen leest je bericht. Misschien heeft de ontvanger weinig tijd, is je bericht in de spambox beland of was diegene met vakantie. Het helpt om na ongeveer twee weken nog eens contact op te nemen. Vraag of je eerdere bericht is ontvangen en herinner diegene nog eens aan de toegevoegde waarde om jou als bron te vermelden.

Niet iedereen zit op een follow-up te wachten. De meeste mensen reageren niet omdat ze geen interesse hebben. Ik heb dat zelf ook, ik krijg best veel verzoeken om te linkbuilden maar ik wil niet overal op reageren. Al helemaal niet wanneer het bericht onpersoonlijk of opdringerig is, of wanneer dit niet in het Nederlands geschreven is.

Je moet dus bedenken of het wel zo handig is om na twee weken opnieuw een bericht te sturen. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat, wanneer iemand niet reageert, hij geen interesse heeft.

Stuur je toch een follow-up mailtje? Houd het kort en vriendelijk. Wanneer je hierop nog steeds niks hoort, moet je accepteren dat de ander niks van jou wil weten.

Hoeveel tijd kost deze techniek?

Wanneer je backlinks via bron-linkbuilding verzamelt, kan dit best wat tijd kosten. Je bent lang bezig met het vinden van de juiste pagina’s, al helemaal wanneer je hier nog niet zoveel ervaring mee hebt. Daarnaast moet je gepersonaliseerde mails sturen. Hierbij kun je gebruik maken van een sjabloon, maar elke mail moet je wel nog even aanpassen.

Vervolgens moet je bijhouden wie jou als bron heeft opgenomen. sommigen laten dit niet weten, en je wil voorkomen dat je dit soort webpagina’s opnieuw benadert.

Het kost dus de nodige tijd, maar aan de andere kant levert dit waardevolle backlinks op. Het is dus zeker meer dan de moeite waard om uit te proberen.

Heb je hier geen tijd voor? Neem contact op, ik pas bronpagina linkbuilding succesvol voor verschillende bedrijven toe. Uiteraard kun je ook waardevolle SEO-blogs voor je website laten schrijven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven