Aannemer, doe jij aan online marketing?

Bijgewerkt: 27 augustus 2023

Wil je meer bezoekers op je website, leads en nieuwe contracten? Elke aannemer zou aan online marketing moeten doen. De meeste aannemers en bouwbedrijven houden zich met traditionele marketingstrategieën bezig. Hiermee gooien ze veel geld weg. Het ergste is dat concurrenten de topposities in Google en nemen dit verkleint hun kans op vermelding en nieuwe opdrachten.

Ben jij de aannemer die het anders aan gaat pakken? Laat mij het zware werk doen en vertrouw op je eigen kwaliteiten.

De eerste pagina van Google

Als aannemer kom je er niet onderuit: je moet een vermelding op de eerste pagina van Google zien te krijgen. Wanneer concurrenten meerdere vermeldingen op pagina één van Google hebben, dan levert dit voor jou minder zichtbaarheid en nieuwe contracten op.

Sommige concurrenten adverteren in Google. Daarnaast hebben ze een kaartvermelding (Google Maps). Wanneer ze ook nog eens meerdere organische vermeldingen hebben, zijn ze de absolute winnaar.

Het verschil tussen organische en betaalde zoekresultaten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer een gebruiker een zoekterm in Google invoert, gaat de zoekmachine op zoek naar de beste zoekresultaten. Eerst verschijnen er 1 tot 3 advertenties. Hierna volgen de organische zoekresultaten.

Voor jou als aannemer is het belangrijk om hoog in de organische zoekresultaten te scoren. Een positie in de top drie levert meer op dan adverteren in Google. Dit komt omdat meer dan 65% van de gebruikers advertenties negeert. Dat zal in de toekomst alleen maar toenemen want mensen zijn al die advertenties meer dan moe.

Ondanks dit feit blijven bedrijven massaal adverteren. Dit komt omdat het op de eindstreep nog steeds iets oplevert. Voor elke euro die een bedrijf aan adverteren uitgeeft, verdient het € 2 terug. Dat is wel een stuk minder dan vroeger. Toen verdiende je ongeveer € 5 voor elke euro die je uitgaf.

Het omslagpunt komt over een paar jaar, dan verdien je minder dan een euro voor elke euro die je adverteert. Dit betekent dat adverteren voor nu nog werkt, maar het is goed om je op de toekomst voor te bereiden. En dus hoge positie in de organische zoekresultaten te bemachtigen.

Wel of niet adverteren?

Mensen lezen geen sites, ze scannen ze. Dit betekent dat advertenties op een website meer zo effectief zijn als vroeger. Het is pure geldverspilling om op websites te adverteren, zonder je berichten op de doelgroep af te stemmen.

De vraag is of aannemersbedrijven er goed aan doen om in zoekmachines zoals Google te adverteren. Of misschien wel op sociale media. Hieronder wat statistieken.

  • Ruim 68% van de mensen negeert advertenties in zoekmachines
  • 74% van de mensen zegt dat ze moe zijn van social media advertenties
  • 99% van generatie Z geeft aan dat ze regelmatig advertenties negeren
  • 63% van generatie Z gebruikt een adblocker om advertenties niet te hoeven zien

Dit onderstreept maar weer het feit dat adverteren in veel gevallen geldverspilling is.

Resultaten die ik voor aannemers behaal

Mijn naam is Bianca, eigenaar en gespecialiseerd in online marketing voor de bouwsector. Dus ook voor aannemers. Hierbij richt ik mij op SEO en sociale media (niet op adverteren). Enkele resultaten die ik voor aannemers behaald heb:

  • 358% meer organisch verkeer
  • 265% toename van online conversies
  • 87% toename van telefoontjes voor aannemersbedrijven

Het is belangrijk om te weten dat resultaten afhankelijk zijn van verschillende factoren. Bijvoorbeeld de ouderdom van de website en de huidige autoriteit. Maar ook de content die al op de website staat, het linkprofiel en wat er met sociale media wordt gedaan.

Wanneer de website momenteel niet zo goed scoort, duurt het langer voordat resultaten zichtbaar zijn. Terwijl het bij een autoritaire website veel sneller kan gaan.

Aanwezigheid op sociale media

Als aannemer heb je het al druk genoeg. Dan is het fijn om de content voor je website uit te besteden, net als andere SEO-strategieën. Waarschijnlijk heb je helemaal niet over social media nagedacht. Je bent niet de enige: veel aannemersbedrijven zijn van mening dat hun aanwezigheid op sociale media niks toevoegt.

Dat is een verkeerde gedachte want veel opdrachtgevers zijn op social media actief. Momenteel maakt meer dan 87% van de Nederlanders gebruik van social media. Grote kans dat hier ook potentiële opdrachtgevers of klanten bijzitten.

Omdat aannemers niet zo actief zijn op social media, liggen hier veel kansen voor jou. Onderscheid je van je concurrenten en laat je op social media zien. Samen bekijken we welke sociale mediakanalen het beste bij je bedrijf aansluiten. Het is namelijk belangrijk dat je de doelgroep op de juiste manier weet te bereiken.

Content voor de website laten schrijven

Net zo belangrijk is de zichtbaarheid van de website. Een hoge positie in Google en andere zoekmachines realiseer je alleen door het delen van kwalitatieve content. De inhoud van de content sluit aan bij de wensen en behoeften van de doelgroep.

De website van de aannemer heeft verschillende soorten content nodig:

  • Homepage
  • Over ons pagina
  • Dienstenpagina
  • Portfolio
  • Contactpagina

Verder is het belangrijk om als aannemer te bloggen. Dit lijkt misschien een beetje vreemd, omdat bloggen binnen de bouwsector niet zo gebruikelijk is. Maar ook dit brengt voor jou als aannemer nieuwe kansen met zich mee.

Bloggen is een goede manier om het publiek te helpen. Je laat zien wie je bent, wat je doet en hoe je problemen oplost. Goed geschreven blogs scoren hoog in de organische zoekresultaten. Dit trekt een breder publiek en nieuwe potentiële opdrachtgevers aan.

Technische optimalisatie de website

Je aannemersbedrijf houdt zich bezig met de uitvoering van bouwprojecten. Feitelijk is de bedrijfswebsite ook een bouwproject. Alleen steekt dit project anders in elkaar. De website moet bezoekers maar vooral leads (potentiële opdrachtgevers) opleveren.

Je houdt bezoekers langer op je website wanneer de inhoud aan hun wensen voldoet. Dan gaat het niet alleen om content maar ook gebruiksvriendelijkheid. De bezoeker moet zijn weg op de website makkelijk kunnen vinden (navigeren). Daarnaast is het belangrijk dat de website een korte laadtijd heeft. Website bezoekers hebben weinig geduld en tijd is geld!

Een natuurlijk linkprofiel opbouwen

Veel webmasters maar ook marketeers richten zich op het kopen of ruilen van backlinks. Hiermee bouw je een kunstmatig linkprofiel op. Dit is slecht voor je SEO-score. Google wil dat je op een natuurlijke manier een linkprofiel creëert.

Het komt erop neer dat je waardevolle content publiceert, waarna anderen dit gaan delen. Je kunt dit een handje helpen door je blogs of artikelen op sociale media te delen, zodat dit onder de aandacht van het publiek komt.

Daarnaast is het mogelijk om te gastbloggen of een samenwerking aan te gaan met andere bedrijven binnen de bouwsector. Ook hiermee bouw je een natuurlijk linkprofiel op.

Is online marketing voor de aannemer duur?

Gemiddeld rekenen marketingbureaus tussen de € 1000 en € 5000 per maand voor online marketing. Dit zijn bedragen die voor beginnende of kleine aannemers veel te hoog zijn. Gelukkig kan online marketing goedkoper, en ook nog eens met de juiste resultaten.

Ik kijk altijd naar de huidige autoriteit en positie van websites, en waar verbetering mogelijk is. Meestal zit de verbetering hem in het aanpassen van bestaande content, maar ook het publiceren van nieuwe content. Soms is technische aanpassing van de website nodig.

Om de kosten laag te houden gaan we alleen voor technieken die echt nodig zijn. Het is bijvoorbeeld onzin om backlinks te kopen: het kost veel geld en het levert in de praktijk weinig op. Het kan zelfs voor een afstraffing zorgen, waardoor de website lager in de organische zoekresultaten rankt.

Voor jou als aannemer is online marketing mogelijk vanaf € 100 per maand. Met een klein budget is het zeker mogelijk om resultaten te behalen, alleen duurt dit wat langer. Gelukkig heeft SEO een langetermijn doelstelling. Hierdoor is het geen probleem wanneer je met een klein budget aan de slag gaat.

De beste marketingtips voor aannemers

Internet is de afgelopen jaren exclusief gegroeid. Meer dan 95% van de bedrijven heeft een website. Daarnaast richten steeds meer bedrijven zich op digitale marketing. Het is kosteneffectiever dan traditionele marketing. Opvallend is dat de bouwsector met betrekking tot online marketing achterblijft.

Een vermelding in het (online) telefoonboek is niet meer voldoende. Potentiële opdrachtgevers gaan online op zoek naar jouw bedrijf. Om met deze mensen in contact te komen, is een doordachte marketingstrategie nodig.

Hieronder vind je enkele marketingtips voor aannemers. Dit zijn tips die je zelf uit kunt voeren.

Een visuele online aanwezigheid

Maak altijd foto’s van projecten en plaats deze op je site. Maak bijvoorbeeld een apart galerijportfolio waardoor potentiële opdrachtgevers zien hoe je projecten voltooit. Het mooiste is wanneer je ‘voor en na’ foto’s publiceert. Denk hierbij aan foto’s van renovaties, reparaties of bouwprojecten.

Zo zien bezoekers welke kwaliteiten je te bieden hebt. Mochten ze nog twijfelen, dan stellen dit soort foto’s hen gerust.

Beantwoord vragen en pak problemen aan

Publiceer blogs of artikelen die zijn afgestemd op de doelgroep. Beantwoord in elk artikel een specifieke vraag of pak een probleem aan. Je webpagina’s delen belangrijke informatie of tonen je diensten of specialiteiten.

Het is belangrijk dat deze webpagina’s door zoekmachines zoals Google gevonden worden. Daarom moet de inhoud voldoen aan de SEO-richtlijnen. Vind je het lastig om blogs of artikelen te schrijven? Neem contact op, Bianca Walraven is hét online startpunt voor aannemers.

Maak instructievideo’s

De meest succesvolle aannemers zijn bereid om hun kennis en ervaring te delen. Dit doe je op verschillende manieren, zoals het publiceren van waardevolle blogs en artikelen. Maar ook door het maken van instructie video’s. Ideaal voor mensen die met hun woonproject bezig zijn, en op zoek zijn naar tips.

De video’s hoeven niet lang te zijn. En tussen de 5 en 10 minuten is meer dan voldoende. Wel is het belangrijk dat de informatie bieden. Maak bij het filmen gebruik goede camera met een mooie beeldkwaliteit en een goed geluid. Je kunt eventueel een ervaren videograaf inschakelen, maar dit is geen vereiste.

Deel de video’s op je eigen website, maar vooral op YouTube, social media en misschien wel in gastblogs. Op die manier bereik je een groter publiek.

Laat klantgetuigenissen zien

Heb je met succes een of meerdere bouwprojecten voltooid? Vraag de huidige klanten of opdrachtgevers om een getuigenis (review) over je bedrijf te schrijven. Toon dit op je website, maar vraag ook of de klant/opdrachtgever een review in Google, op Trustpilot of een andere reviewwebsite wil schrijven.

Meer dan 75% van de consumenten vertrouwt op online reviews. Wel is het zo dat alleen maar positieve reviews in twijfel worden getrokken. Verwijder dus alle negatieve reviews, hierdoor gaat het publiek aan je twijfelen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven