SEO tips 2022 – aan de slag met zoekmachine optimalisatie

Het lijkt voor sommigen nog wat vroeg om naar de SEO tips 2022 te kijken. Niets is minder waar: hoe eerder je hiermee begint, hoe beter. Er zijn namelijk een aantal interessante verschuivingen op het gebied van SEO trends. Zorg dat je de concurrentie voorblijft, óók in 2021. Hieronder volgen de beste SEO tips.

Vroeger was alles beter

Nog geen vijf jaar geleden was het heel eenvoudig om bovenaan in zoekmachines te staan. Je gebruikte gewoon zoveel mogelijk zoektermen op je website en kocht een bulk backlinks in. Klaar was Kees: je stond bovenaan in de organische zoekresultaten.

Ja, de tijden zijn veranderd. Het is niet meer zo makkelijk om jezelf bovenaan in Google te zetten. Gelukkig maar want hiermee wordt ook wel het kaf van het koren gescheiden. Mensen gebruiken de zoekmachine omdat ze een probleem of vraag hebben. Alleen websites met een oplossing voor dit probleem of een antwoord op de vraag die staan bovenaan in de zoekresultaten.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

SEO tips 2022

Hoe zorg je ervoor dat je de concurrent voor blijft en dat je (redelijk) bovenaan in de zoekresultaten staat? SEO oftewel zoekmachine optimalisatie bestaat uit een aantal technieken om je website te verbeteren. Maar dan wel volgens de richtlijnen van zoekmachines zelf. Op dat punt gaat het vaak mis, daarom krijg je van mij de beste SEO tips 2022.

Tip 1: jij bent de oplossing van het probleem

Zoekmachines proberen de beste oplossing voor een probleem te bieden. Zorg dat jij die oplossing bent! Dit doe je middels goede en kwalitatieve content. Maar dan wel content die helemaal aansluit bij de zoekvraag.

Wanneer iemand informatie opzoekt over het repareren van een lekkende kraan en jij bent toevallig loodgieter, laat dan zien dat jij die kraan kan repareren. Op je dienstenpagina staat wat je allemaal te bieden hebt. Maar een leuke blogpost over lekkende kranen is ook een welkome aanvulling. Zo zien zoekmachines waar je expertise ligt.

Tip 2: ga voor positie nul

Je wist het misschien nog niet maar naast positie 1 in de organische zoekresultaten is sinds 2020 positie 0 razend populair. Je verschijnt dan boven de normale zoekresultaten in de vorm van een featured snippet. Deze positie levert je het meeste zoekverkeer op.

Om op positie nul te staan moet jij als beste bij een zoekopdracht aansluiten. Je maakt de meeste kans om hier te verschijnen wanneer je specifiek antwoord geeft op een vraag. Mensen stellen namelijk steeds vaker een vraag in zoekmachine bijvoorbeeld “wanneer gaat de zin in een sigaret weg?”. Zoekmachine Google zoekt naar het beste antwoord en toont dit in een featured snippet (positie nul).  

Tip 3: veiligheid van de website

Deze hoort ook bij de beste SEO tips, want veiligheid gaat een steeds belangrijkere rol spelen. Zorg dat je website voorzien is van een beveiligingscertificaat (https). Hiervoor heb je een SSL-certificaat of een TLS-certificaat nodig. Bij veel hostingbedrijven krijg je deze erbij, soms moet je dit apart regelen.

Tip 4: SEO vriendelijke URL

Nog steeds zie je slechte URL’s voorbijkomen, totaal zoekmachine onvriendelijk. Een SEO vriendelijke URL bevat de belangrijkste zoektermen. Bijvoorbeeld: biancawalraven.nl/seo-tips en niet: biancawalraven.nl/456774-3435.

Hoewel de domeinnaam en URL volgens zoekmachine Google niet meer meespelen als rankingfactor geeft Google wél aan dat een URL SEO vriendelijk moet zijn. Blijkbaar spelen de gebruikte woorden in een URL dus zeker een (kleine) rol. Mocht dit niet het geval zijn dan is een goed gekozen URL in ieder geval wel gebruikersvriendelijk. Die gebruikersvriendelijkheid is wel ontzettend belangrijk.

Tip 5: korte laadtijd

Wanneer je nog uit het tijdperk van de commodore 64 komt dan heb je best wel het geduld om een half uur op het laden van een website te wachten. Dit heeft de moderne internetgebruiker helaas niet meer.

Volgens Google moet het grootste gedeelte van de webpagina binnen 2,8 seconden geladen zijn. Zorg dat je hieraan voldoet. Check de laadtijd en bekijk de verbeterpunten. Heel belangrijk voor 2022, misschien dat de eisen tot de laadtijd nog wel strenger worden. Controleer de snelheid regelmatig!

Tip 6: duidelijke navigatie

Je komt op een website terecht en je weet gewoon niet waar je moet kijken. Waar is het menu, hoe kun je contact opnemen en zijn er relevante blogs? Zorg voor een duidelijke navigatie op de website. Het menu moet vanaf iedere webpagina beschikbaar zijn, verstop deze zeker niet in de footer van de website. Bouw een goede interne linkstructuur op waarbij je linkt naar relevante pagina’s of blogberichten.

De homepage en contactpagina moeten ook altijd goed zichtbaar zijn. Heb je het liefst dat websitebezoekers actie ondernemen, bijvoorbeeld iets bestellen of contact opnemen? Maak dan een actieknop aan. Let er echter op dat je niet te veel actieknoppen op een en dezelfde pagina hebt staan: één tot twee zijn meer dan voldoende.

Tip 7: zelf linkbuilden

Tot 2021 was het laten linkbuilden best wel populair, er ging ook veel geld in om. In 2020 was al te zien dat veel websites zijn afgestraft op het inkopen van backlinks. Dat is precies wat het gemiddelde online marketing bureau doet: backlinks inkopen. Dit werkt in 2022 niet meer!

Wanneer je linkbuilding verkeerd toepast levert je dit een flinke afstraffing op. Neem het zekere voor het onzekere en ga voor zelf linkbuilden. Benader relevante en autoritaire websites en vraag of je hier een gastblog op mag plaatsen. In deze gastblog plaats je één linkje naar jouw website. Absoluut niet meer, anders komt het heel spammy over.

Toch een SEO specialist laten linkbuilden? Check vooraf met welke websites deze SEO specialist samenwerkt of welke websites hij wil benaderen. Voorkom dat jouw backlinks op een zogenaamde linkfarm komen te staan.

Tip 8: H1, H2 en verder

De teksten op je website moeten voorzien zijn van een duidelijke opmaak. De H1 tag oftewel de titel tag is misschien wel de belangrijkste. Door aan je titel de tag H1 mee te geven weten zoekmachines ook écht wat de titel is.

Subkoppen voorzie je van de H2, H3, H4 of misschien wel de H5 of H6 tag. In praktijk zul je in veel gevallen niet verder komen dan de H3 tag. Je hoeft het zoekmachines en websitebezoekers natuurlijk niet al te moeilijk te maken. Gebruik je geen title-tags? Dan wordt het voor zoekmachines én bezoekers heel lastig om je tekst te “lezen”. Hier ga je niet hoog mee scoren!

Tip 9: vergeet het zoekwoorden onderzoek

Al jarenlang maken we gebruik van het zoekwoorden onderzoek: welke zoektermen scoren het beste? Hier bouwen we hele websites omheen. Dit gaat vanaf 2021 ook wel veranderen. Het wordt steeds belangrijker om te kijken wat de gebruiker echt wil en waar hij naar op zoek is. Het heeft dus geen zin meer om naar de meest populaire zoektermen te kijken.

Natuurlijk heeft een zoekwoorden onderzoek nog steeds nut maar dient meer als ondersteuning, niet meer als uitgangspunt. Ga dus op zoek naar datgene jouw (potentiële) websitebezoekers nodig hebben.

Tip 10: APK en onderhoud

Ook een website heeft regelmatig een APK en onderhoudsbeurt nodig. Check minimaal vier keer per jaar of er mankementen aan je website zijn. Denk hierbij aan de laadtijd, de veiligheid van de site, mobielvriendelijkheid, grootte van scripts en bestanden en andere technische zaken.

De onderhoudsbeurt zou je iedere maand uit moeten voeren. Hierbij controleer je bestaande content: is deze nog relevant? Kan er informatie bij en hoe zit het met eventuele taalfouten? Wanneer je aandacht besteedt aan de APK en het onderhoud van je website dan blijf je voor zoekmachines interessant. Dit levert je een betere positie in de zoekresultaten op.

Een SEO tekstschrijver voor al jouw SEO tips van 2022

Met een jarenlange ervaring op het gebied van zoekmachine optimalisatie help ik jou naar een betere positie in de organische zoekresultaten. Met goed geschreven SEO content, allemaal volgens de richtlijnen van zoekmachines. Heb je nog vragen over de SEO tips of direct hulp nodig met invulling van de website of webshop? Vraag vrijblijvend informatie of de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?