Yandex zoekmachine Nederland

Bijgewerkt: 11 januari 2023

Eigenlijk weet je niet beter dan dat je zoekmachine Google, Bing of Yaho! gebruikt. Misschien ook nog wel het anonieme DuckDuckGo. Hoe zit dat met Yandex Nederland? Het gaat hier om een Russische zoekmachine. Ben je als bedrijf actief in landen in en rondom Rusland, dan heeft Yandex een grote meerwaarde voor je.

Locatiegebonden zoekmachines

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Google is de koning op het gebied van wereldwijde zoekmachines. Elk land heeft ook zijn eigen zoekmachine. Soms populair en soms een totale flop. In Nederland hadden we lange tijd zoekmachine Ilse (1996), tegenwoordig als onderdeel van startpagina.nl

In China is zoekmachine Baidu erg populair. Baidu heeft in dit land een marktaandeel van 80% tegenover 20% voor Google. Yandex is een andere locatiegebonden zoekmachine. Opvallend is dat Yandex N.V. in Nederland gevestigd is maar het gaat hier om een Russisch bedrijf. Het is vooral bekend vanwege de gelijknamige zoekmachine dat in Rusland een marktaandeel heeft van ongeveer 58%.

Over yandex Nederland

Laten we eens gaan kijken wie of wat Yandex Nederland is. Dit Russisch bedrijf is in 1997 als Yandex Search gelanceerd In het jaar 2000 ontstond de benaming Yandex, gericht op verschillende internetdiensten. Denk hierbij aan e-mail, clouddiensten, een eigen browser en internetreclame. Het aanbod van Yandex lijkt sterk op dat van Google. Toch zijn er wat diensten van Yandex die je bij Google niet tegenkomt, bijvoorbeeld market en financiële diensten.

Yandex Nederland is in Schiphol gevestigd. In Rusland heeft het op het gebied van zoekmachines een marktaandeel van ongeveer 58%. Het zijn voornamelijk eentaligen die gebruik maken van de Yandex zoekmachine.

De Yandex zoekmachine

Waarom moet jij als bedrijf richten op de Yandex zoekmachine? Wanneer je bedrijf niks met Rusland, Wit-Rusland, Turkije, Oezbekistan, Oekraïne of Kazachstan te maken heeft is deze zoekmachine niet interessant. Maar wanneer je zaken doet met of in een van deze landen dan is de Yandex zoekmachine voor jou.

Ruim 50 miljoen gebruikers maken dagelijks gebruik van deze zoekmachine. Het kan voor je website dus zeer interessant zijn om hoog in deze zoekmachine te scoren. Hoe hoger hoe beter want dit levert je meer websitebezoekers op.

SEO oftewel zoekmachine optimalisatie

Hoe doe je dat, hoog in Yandex scoren? Hiervoor heb je SEO (zoekmachine optimalisatie) nodig. Vaak wordt gedacht dat SEO alleen betrekking heeft op Google. Dit klopt gedeeltelijk, maar zoekmachine optimalisatie zou eigenlijk voor alle zoekmachines moeten gelden.

Wel is het zo dat het algoritme van yYndex afwijkt van die van Google, Yahoo! of een andere zoekmachine. Elke zoekmachine heeft namelijk zijn eigen specifieke algoritme. Het algoritme bepaalt hoe websites gecrawld en geïndexeerd worden.

De werking van deze zoekmachine

In de basis lijkt yYndex dezelfde werking als Google te hebben. Toch klopt dit niet helemaal. De zoekmachine heeft een algoritme dat websites anders indexeert. Voer een zoekterm maar eens op Google en op Yandex uit, je ziet dat de zoekresultaten dan heel anders zijn.

Bij Yandex is het erg belangrijk dat je gebruik maakt van een titel tag en koptekst tags. Bij Google speelt dit een minder grote rol. Trefwoorden in URL’s zijn bij Yandex onmisbaar, terwijl Google dit ‘belangrijk’ maar niet onmisbaar vindt.

Nog een verschil tussen Yandex en Google: het gebruik van een interne linkstructuur. Google let hier heel erg op, bij Yandex is dit matig belangrijk. Maak je gebruik van meta keywords? Google kijkt hier niet naar maar Yandex vindt dit wel weer iets om op te letten. Wanneer je zichtbaar wil zijn in de Russische zoekmachine moet je zeker meta keywords inzetten.

Het indexeren van je website

Google indexeert nieuwe websites vrij snel. Bijna 2-4 weken staat je website (bijna volledig) in de organische zoekresultaten. In de zoekresultaten staan wil echter niet zeggen dat je ook een goede positie te pakken hebt, maar je bent in ieder geval zichtbaar.

Yandex doet wat langer over het indexeren van nieuwe sites. Dit is iets om rekening mee te houden. Weet dat Yandex sinds 2020 ook XML sitemaps ondersteunt. Dit was eerder niet het geval.

Let op met opdringerige pop-ups

Zowel voor Google als Yandex moet je opletten met te opdringerige pop-ups. Dit is een (kleine) venster dat zich automatisch bij het bezoeken van een webpagina opent. Een pop-up mag alleen relevante informatie bevatten. Bovendien mag de pop-up niet groter dan de helft van de webpagina zijn. Daarnaast moet de bezoeker hem makkelijk weg kunnen klikken.

Sitekeurmerken Yandex zoekmachine

Wil je hoog in Google scoren dan moet je website aan een aantal voorwaarden voldoen. Dit geldt ook voor goed scoren in de Yandex zoekmachine. Wanneer je website het goed doet dan kun je een van de 16 sitekeurmerken ontvangen. Dit keurmerk wordt in de zoekresultaten naast je site weergegeven.

Het is belangrijk dat je website populair is. Zorg dus dat je een groot social media account opbouwt waardoor volgers sneller je website bezoeken. Probeer een link naar je website op verschillende sites en fora te krijgen. Populaire websites krijgen een apart keurmerk.

Een ander keurmerk is dat de website een korte laadtijd heeft. Ook sites met een beveiligde verbinding zijn voorzien van een keurmerk.

Daarnaast kun je een keurmerk krijgen wanneer je site actief is in de luchtvaartmaatschappij, ambassade, als servicecentrum of visumcentrum. Maar je kunt ook voor een Yandex service gaan of officiële dealer volgens Avto.ru. Zo zijn er nog wel wat keurmerken op te noemen. Websites met een keurmerk scoren sowieso beter in deze Russische zoekmachine.

Nederlandse of Russische/Turkse teksten

Wil je echt goed scoren in Yandex, dan is het natuurlijk belangrijk dat de teksten op je website aansluiten bij de zoekresultaten. Zo zul je met een Nederlandse website niet zo hoog scoren in de Yandex zoekresultaten. Dit komt omdat een Rus op zoek is naar een ‘копирайтер’ en een Nederlander naar een ‘tekstschrijver’.

Je webpagina’s moeten dus in de taal van de gebruiker zijn geschreven. Dan pas kom je ook hoger in de organische zoekresultaten van yandex.

Hulp nodig met het schrijven van Nederlandstalige teksten? Wil je een anderstalige tekst naar het Nederlands laten vertalen zodat deze ook goed in Google en andere zoekmachines scoort? Vraag de tarievenkaart aan of neem voor meer informatie contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven