Website homepage: maak duidelijk wat je te bieden hebt

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

De website homepage is misschien wel de lastigste pagina van allemaal. Dat bloggen dat lukt wel of je productpagina’s zijn in orde. Maar hoe ga je de website homepage inrichten? Je komt zoveel verschillende voorbeelden tegen, het wordt steeds lastiger om je van andere websites te onderscheiden.

Een homepage is de etalage van je website

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je moet de website homepage eigenlijk als digitale etalage zien. Op de homepage stal je uit wat je te bieden hebt, wat je doet of wie je bent. Wanneer een onwetende bezoeker op je website uitkomt dan bepaalt hij aan de hand van de homepage of hij naar ‘binnen’ komt.

Toch is de homepage van een website niet altijd een populaire landingspagina. De meeste mensen die op een homepage uitkomen hebben hier willekeurig voor gekozen, bijvoorbeeld door de URL in te voeren. Maar wanneer je het goed aanpakt verschijnt een homepage redelijk hoog in de zoekresultaten en is het ineens wel een belangrijke landingspagina.

Aandacht voor de website homepage

Een homepage noem je ook wel een voorpagina, hoofdpagina of frontpage. Het is de allereerste pagina van een website, net als een kaft van een boek of de etalage van een winkel. Toevallige voorbijgangers zien als eerste de homepage. Maar ja, dat zou het principe moeten zijn. Tegenwoordig komen veel website bezoekers via andere pagina’s binnen. Een nieuwsgierige bezoeker kijkt toch nog even op de homepage.

De homepage is tegenwoordig niet meer de belangrijkste pagina van een website. Dit is ook terug te zien aan het toenemende aantal slechte homepages, simpelweg omdat webmasters hier geen aandacht meer aan besteden. Toch is het belangrijk om veel aandacht aan de website homepage te besteden. Het kan namelijk het verschil maken tussen wel of niet kopen of contact opnemen.

Wat moet er op een homepage staan?

Nee je zet geen “welkom op mijn website” tekst op je homepage. Dit deed je 20 jaar geleden maar tegenwoordig niet meer. Vermijd ook dat er een automatisch muziekje op de homepage gaat afspelen of dat er allerlei gifjes/ bewegende plaatjes zichtbaar zijn. Tenzij je natuurlijk van een retro website homepage houdt.

Wat zeker op je homepage moet staan is wie je bent, wat je doet of wat je te bieden hebt. Een webshop in dameskleding laat via de homepage duidelijk zien dat ze een mooie collectie dameskleding hebben. Een tekstschrijver (myself) laat via de website homepage zien dat je hier terecht kunt voor teksten voor websites en webshops.

Ga vooral in op de voordelen van jouw producten of diensten. Dit kan zelfs wanneer je alleen maar een persoonlijke blog bijhoudt. Bijvoorbeeld: de meest interessante lifestyle blogs. Ben je als bedrijf actief, plaats dan ook wat referenties van klanten op je homepage. Dit wekt meer vertrouwen.

Tekst op de homepage

Je staart naar een kale homepage. Goed, misschien heb je er al wat afbeeldingen, je laatste blogberichten of een oneliner op geplaatst. Maar dan nog blijft die homepage vrij kaal. Wat jij nodig hebt is een tekst op de homepage. Een overtuigende, inspirerende of informerende tekst. Zodat de website bezoeker weet waar hij is beland aan wat hij kan verwachten.

Een tekst voor een homepage schrijven is misschien wel het moeilijkste onderdeel van de gehele website, samen met de over ons pagina. Zelf noem ik deze twee pagina’s zogenaamde servicepagina’s. Als tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het creëren van teksten voor een websitehomepage, over ons pagina maar ook informatieve artikelen, blog berichten, nieuwsberichten en nog veel meer. Wil je meer over weten? Helemaal onderaan dit blogartikel ontvang je meer informatie.

Slider op de homepage van een website

Met de komst van CMS WordPress was het heel populair om een slider op de homepage van de website te plaatsen. Je weet wel, een carrousel van afbeeldingen met eventueel begeleidende tekst. De slider is nu iets minder populair maar je komt het nog steeds hier en daartegen.

Moet je nu wel of geen gebruik maken van een slider? Mijn advies: liever niet. Het leidt ontzettend af en resulteert niet in een hogere conversie. De websitebezoeker kan zo verward raken door die slider dat hij al is vertrokken voordat hij ook maar heeft gekeken wat je te bieden hebt. Maak je toch gebruik van een slider, houd het dan zo rustig en neutraal mogelijk.

Website homepage: vergeet het menu niet

Via de homepage moet het menu duidelijk zichtbaar zijn. Het is echter net zo belangrijk om het menu ook op andere pagina’s zichtbaar te maken. Zorg dus dat de websitebezoeker op elke pagina of blogbericht de mogelijkheid heeft om het menu te bekijken. Niet vergeten de homepage in je menu op te nemen!

Tegenwoordig wordt ook veel gebruik gemaakt van een websitelogo dat automatisch een link naar de homepage bevat. Ondanks deze praktische toepassing blijft het toch belangrijk om ook een vermelding naar je homepage in het menu op te nemen. Niet iedereen weet dat het websitelogo naar de homepage linkt.

Informatie, advies en vrijblijvende tarievenkaart

Hulp nodig bij die lastige website homepage? Daar ga ik jou mee helpen. Of het nu om informatie of advies gaat, stel gerust je vraag. Maar ook voor hulp bij het creëren en tot stand komen van deze homepage ben je hier aan het juiste adres.

Het aanvragen van de tarievenkaart is altijd gratis en verplicht je tot niets. Laat weten wat je precies nodig hebt, samen bekijken we hoe we dit realiseren. Op een professionele manier, de websitebezoeker moet direct overtuigd zijn van jouw kunnen of aanbod.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven