Is SEO dood?

Bijgewerkt: 10 januari 2023

Omdat SEO (zoekmachine optimalisatie) telkens verandert neemt het veel frustratie met zich mee. Daar komt nog bij dat Google steeds kritischer wordt. Dit heeft ertoe geleid dat je vaak de uitspraak hoort dat SEO dood is. Vooral een uitspraak door marketeers en webmasters die het niet lukt om hoger in Google te scoren.

Is SEO dood? Nee, het is springlevend en in ontwikkeling. SEO vraagt tegenwoordig wel om een andere aanpak.

Van zoekmachine optimalisatie naar zoekmachinemarketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Er was een moment dat SEO dood werd verklaard. Dat was rond het jaar 2001, toen het steeds lastiger werd om hoog in Google te scoren. Het voorstel kwam om zoekmachine optimalisatie te vergeten en het voortaan zoekmachinemarketing noemen. Dat gebeurde niet.

Later werd getracht om SEO een nieuwe naam te geven. Het zou dan niet Search Engine Optimzation heten, maar Search Experience Optimization. Het was een vruchteloze poging om SEO een andere wending te geven.

SEO is SEO gebleven. Toch hoor je ook veel over zoekmachine marketing. Het gaat dan over betaalde SEO, oftewel adverteren in zoekmachines. Dit staat ook wel bekend als SEA.

Maar nu: is SEO dood?

Misschien val ik in herhaling maar SEO is niet dood en zal ook nooit uitsterven. Zolang er zoekmachines bestaan zal SEO blijven leven. Wel is het zo dat strategieën veranderen. Dat is in het verleden zo geweest en zal in de toekomst vele malen gebeuren.

Die veranderingen hebben met nieuwe algoritmes te maken. Wanneer Google, want dat is toch wel de meest gebruikte zoekmachine, een nieuw algoritme ontwikkelt of iets aanpast dan moeten SEO-strategieën hierin meegaan.

Denk maar eens aan de tijd waarin het gebruikelijk was om zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. Waar die backlinks vandaan kwamen deed er niet toe, zolang een website maar veel inkomende links ontving. Dan scoorde je ook wel hoog in Google. Totdat Google hier na een algoritme-update anders mee omging.

Vanaf toen waren linkfarms of het kopen van backlinks niet meer zo populair. Wat overigens niet betekent dat deze strategie helemaal verdwenen is. Hij wordt nog steeds toegepast, maar vaak wel met nare gevolgen.

Een groeiende industrie

Door de jaren heen heeft SEO zich uitgebreid. Marketeers hebben gemerkt dat het niet meer zo makkelijk is om hoge posities in Google te behalen. Ook zijn strategieën anders geworden. Van veel content naar kwalitatieve content. Van veel backlinks naar kwalitatieve backlinks.

Eigenlijk draait tegenwoordig alles om kwaliteit, en minder om kwantiteit. Maar ook om behulpzaamheid richting bezoekers. Het is niet de bedoeling om bij Google in een goed blaadje te komen staan. Je moet het allemaal voor de bezoeker doen, niet voor zoekmachines.

Juist hierdoor, en de hogere moeilijkheidsgraad, is SEO een groeiende industrie.

Nieuwe en oude SEO-bedrijven of marketingbureaus

Nagenoeg elke website wil hoog in Google staan. Als antwoord hierop zijn er veel zelfbenoemde SEO-experts, SEO tekstschrijvers en marketingbureaus ontstaan. Sommigen hebben hier en daar een onbeduidende cursus gevolgd. Maar weet je, die cursussen zijn in veel gevallen nietszeggend. SEO is door de jaren heen zo snel veranderd dat een cursus uit 2021 in het jaar 2023 helemaal waardeloos is.

Een goede SEO’er is elke minuut van de dag met zoekmachine op hij bezig. Geen idee hoe anderen dit aanpakken, maar hieronder zie je hoe ik dit doe.

  • Elke dag de nieuwste artikelen omtrent SEO lezen
  • Dagelijks minimaal 15 blogs of teksten schrijven, om zo bij te blijven
  • Onderzoeken waarom sommige websites hoog scoren
  • Onderzoeken waarom andere websites slecht scoren (leren van andermans fouten)
  • Netwerken met Google medewerkers
  • Statistieken van websites verzamelen

Geloof me, ik besteed gemiddeld 10 uur per dag aan SEO/ zoekmachine optimalisatie. Er zijn maar weinig dingen die ik overdag doe die niet met SEO te maken hebben. Behalve af en toe op social media kijken of de huisdieren aandacht geven.

Voorspelling omtrent het einde van SEO

Elk jaar is er wel iemand die opstaat en roept “SEO is dood”. Vervolgens hoor je nooit meer iets van die persoon. Misschien is hij zelf wel gestorven, of zit in een hoekje te huilen. Omdat SEO nog steeds leeft en hij dus ongelijk had.

SEO is nog net zo sterk als in het jaar 2000. Wel is het spel anders geworden en moet je weten hoe je dit speelt.

Het is vooral belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste Google wijzigingen. Wanneer je de SEO-strategie hierop aanpast blijf je concurrenten ver voor.

Wil je SEO uitbesteden, bijvoorbeeld door blogs of teksten te laten schrijven, dan vraagt dit om een investering. Het is een fijne gedachte om te weten dat SEO een hoog rendement op je investering biedt.

De enige manier om gericht verkeer te ontvangen

Onderschat zoekmachine optimalisatie niet. Het is de enige manier om zeer gericht verkeer naar je website te trekken. Hierdoor is het geschikt voor bedrijven die online zaken doen. Middels je website ben je 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar, en ook zichtbaar in de zoekresultaten.

Laat je overtuigen van de kracht van SEO. Maak kennis met de voordelige tarieven en vraag direct de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven