Rich snippet preview tool

Met de rich snippet preview tool ontdek je of je website in aanmerking komt voor uitgebreide resultaten. Het gaat hier dan om de rich snippets die nog boven de organische zoekresultaten getoond worden. Iedereen wil met zijn website hier staan, het levert je namelijk meer naamsbekendheid en klanten op. Maak dan ook gebruik van de rich snippet preview tool.

Wat zijn rich snippets?

Voordat je aan de slag gaat met de rich snippet preview tool moet je natuurlijk wel weten wat rich snippets zijn. Dit zijn gestructureerde gegevens die boven de organische zoekresultaten staan.

Al in 2009 lanceerde Google de rich snippets. Toen was dit natuurlijk nog niet zo uitgebreid als tegenwoordig. Voor bezoekers zijn rich snippets waardevol: ze bieden namelijk extra informatie over een bedrijf, evenement of iets anders. Denk hierbij aan reviews dat een bedrijf ontvangt, wanneer een evenement plaatsvindt of beknopte informatie over een beroemdheid.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Het belang van rich snippets

Let op: rich snippets moet niet verward worden met feature snippets. Dit laatste is een voorvertoning van een zoekresultaat. In principe heb je weinig invloed op featured snippets maar wél op rich snippets.

Vaak wordt gezegd dat rich snippets voor een hogere CTR oftewel doorklikpercentage zorgen maar dit klopt niet altijd. Wanneer iemand naar de datum van een bepaald evenement zoekt en dit verschijnt in de vorm van een rich snippet bovenaan in de zoekresultaten, dan hoeft diegene in principe niet meer door te klikken.

Dit is ook een beetje branche afhankelijk. Sommige bedrijven zien een stijging van wel 30% in CTR, terwijl anderen juist een daling zien. Het is dus belangrijk om dit eerst een tijd te testen.

Rich snippet preview tool

Niet elke website komt in aanmerking voor rich snippets. Daarom is er de rich snippet preview tool. Hiermee is het mogelijk om te bekijken of de website klaar is voor rich snippets. Het is heel eenvoudig om dit te testen.

Google haalt de pagina op en voert een test uit, dit kan soms enkele minuten duren. Wanneer de pagina in aanmerking komt voor uitgebreide resultaten (gestructureerde gegevens), dan verschijnt er een groen vinkje.

Voorbeelden bekijken

Binnen de rich snippet preview tool heb je de mogelijkheid om voorbeelden van resultaten te bekijken. Klik hierop en bekijk hoe rich snippets worden weergegeven. Houd er rekening mee dat het hier om een simulatie gaat. Google kan niet garanderen hoe rich snippets er daadwerkelijk uit komen te zien.

Kruimelpad als rich snippet

Google kan een kruimelpad (bread crumbs) weergeven als rich snippet. Dit helpt gebruikers om een website en de navigatie hierop te begrijpen. Het is niet heel eenvoudig om dit soort gestructureerde gegevens toe te voegen. Je moet namelijk eerst de eigenschappen toevoegen, de richtlijnen volgen en de code valideren. Op deze pagina vind je een handleiding.

Zoekvak voor sitelinks

Ook populair: een zoekvak voor sitelinks. Zo kunnen mensen direct de pagina vanuit de zoekresultaten doorzoeken. Hierbij is het nodig om een werkende zoekmachine op de website of in de app te installeren. Vervolgens ga je aan de slag met het implenteren van een gestructureerd gegevenselement.

Wie geen kennis heeft van dit soort zaken kan dit het beste aan een marketing bureau of een webdesigner overlaten.

Rich snippet preview tool: toevoeging of niet?

De rich snippet preview tool van Google is in 2020 nog in bètaversie. Dit betekent dat deze functie nog betrekkelijk nieuw is. Is de rich snippet preview tool een toevoeging voor webmasters of heb je hier niet veel aan?

Dankzij deze tool zie je of een website klaar is voor het vertonen van rich snippets. Maar dit wil niet zeggen dat alle rich snippets ook daadwerkelijk getoond kunnen worden. De rich snippet preview tool toont in ieder geval wat wél mogelijk is. Wil je echter met meerdere rich snippets bovenaan de organische zoekresultaten verschijnen dan is er nog werk aan de winkel.

Bovenaan in de organische zoekresultaten

De rich snippet preview tool helpt om zichtbaar te zijn boven de organische zoekresultaten. Het blijft echter belangrijk om ook in de organische zoekresultaten zelf goed zichtbaar te zijn. Dit doe je niet met de rich snippet preview tool maar door middel van goed geschreven SEO content.

Dit zijn teksten die volgens de richtlijnen van zoekmachines zijn geschreven. Hierdoor lezen deze teksten prettig en begrijpen zoekmachines waar ze over gaan. Het is niet zo eenvoudig om SEO teksten te schrijven. Je denkt al snel dat het goed is maar zoekmachine Google denkt hier toch anders over. Zolang jouw concurrenten boven jou staan hebben ze ook betere content.

Content laten schrijven

Worstel je sinds enkele maanden of misschien wel jaren met de teksten voor je website? Merk je dat concurrenten je continu voorblijven en hoger in Google staan? Het wordt tijd om hier iets aan te doen! Laat goede content schrijven.

Vergroot je kansen op een hoge positie in Google en andere zoekmachines. Zonder hier te veel voor te betalen, het leven is al duur genoeg. Vraag direct informatie of een vrijblijvende offerte aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.