Wat zijn rich snippets? (betekenis)

Je bent vast wel eens de term rich snippets tegengekomen.  Als website eigenaar moet je hier alles over weten. Wat zijn rich snippets precies? Ik leg je meer uit over de betekenis hiervan en hoe dit voor meer websitebezoekers zorgt.

Rich snippets betekenis

Laten we eerst maar eens naar de rich snippets betekenis kijken. De letterlijke vertaling zou zijn “rijke fragmenten”.  In feite voeg je gestructureerde gegevensopmaak toe waardoor zoekmachines beter begrijpen welke informatie op de webpagina staat.

Wat zijn rich snippets en hoe zien ze eruit?

Normaal gesproken is een website in zoekmachines zichtbaar met de sitetitel en de URL. Heb je gebruik gemaakt van een meta beschrijving dan is deze in veel gevallen ook in zoekmachines zichtbaar.

Wat zijn rich snippets dan? Dit is extra informatie die je aan zoekmachines geeft. Zo kan de zoekmachine deze informatie in de zoekresultaten weergeven. Hiermee kom je de zoeker tegemoet en bepaalt deze of jouw website aansluit bij zijn zoekopdracht of doel.

Zo herken je ze

Er zijn verschillende rich snippets. Wat je het meest tegenkomt zijn de sterren bij een website oftewel reviews. De oranje sterretjes die bij een website in de zoekresultaten worden getoond hebben een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Hierdoor is de kans groter dat je meer zoekverkeer naar je toe trekt.

Je kunt ook je social media accounts als rich snippet laten weergeven. Dat is vooral interessant wanneer je als bedrijf of merknaam opereert. Wanneer iemand op je bedrijfsnaam of merknaam zoekt dan wordt er aan de rechterkant van de zoekresultaten informatie over het bedrijf/merk getoond. Hieronder staan de gekoppelde social media accounts. Wil je dus jouw bereikbaarheid vergroten dan is het zeker aan te raden om van deze rich snippet gebruik te maken.

Er zijn natuurlijk nog veel meer rich snippets zoals de broodkruimels (navigatie van een pagina), boekacties, actuele artikelen als nieuwsbericht, educatieve cursussen en informatie over evenementen. Net zo interessant is een lijst met vragen en antwoorden (FAQ) die onder een zoekresultaat verschijnt.

Hoe krijg je rich snippets?

Wanneer je niks met je website doet dan krijg je ook geen rich snippets. Je moet zoekmachine Google namelijk laten weten welke fragmenten je in de zoekresultaten terug wil zien. Overigens heb je het niet voor het uitkiezen: je hebt de keuze uit een aantal mogelijkheden die Google ondersteunt.

Het toevoegen van gestructureerde gegevens vraagt aardig wat kennis en ervaring. Je moet namelijk in de code van je website gaan werken. Heb je een WordPress website dan zijn er wel wat plug-ins die je hierbij helpen. Zo hoef je niet zelf met de codes te gaan rommelen maar doet de plug-in dat voor jou. Het kan dan bijna niet meer misgaan.

Een goede plug-in die alle voorkomende rich snippets ondersteunt is Schema – All In One Schema Rich Snippets. Voordeel van deze plug-in is dat je niet voor elke rich snippet een afzonderlijke plug-in nodig hebt.

Invloed op de ranking in de zoekresultaten

Wat zijn rich snippets wanneer je kijkt naar SEO? Rich snippets hebben geen invloed op je ranking in de zoekresultaten. Toch kunnen ze je totale SEO beïnvloeden.

Stel dat je op een bepaalde zoekterm op nummer vier in de zoekresultaten staat. Je past wat rich snippets toe, bijvoorbeeld het toevoegen van sterren (reviews). Mensen die in Google zoeken klikken doorgaans op een van de eerste drie zoekresultaten. Maar er zijn altijd wel wat mensen die ook wat verder kijken. Ze komen op de vierde plaats jouw website tegen en zien die sterren (reviews) staan pronken.

De kans is nu wat groter dat ze op de link naar jouw website klikken. Wanneer je maar voldoende zoekverkeer op deze manier naar je toe trekt beoordeelt Google dat jouw website interessanter is dan diegene die op de tweede of derde plaats in de ranking staat. Na een tijdje verschuift jouw ranking van positie vier naar positie drie of twee.

Rich snippets zijn niet verplicht

Sommige website-eigenaren maken zich wat zorgen over rich snippets. Is dit nu verplicht of niet? Wanneer je het niet gebruikt, verschijn je dan nog wel in de zoekresultaten?

Het gebruik van rich snippets is niet verplicht. Je bepaalt zelf of en hoeveel rich snippets je toevoegt. Wees wel een beetje voorzichtig met het toevoegen van verschillende rich snippets. Voordat je het weet wordt het een bonte kermis en kijken zoekers hier uiteindelijk overheen.

Wanneer je geen gebruik maakt van rich snippets dan verschijn je nog steeds in de zoekresultaten. Het heeft, zoals eerder gezegd, ook geen invloed op je huidige positie in de zoekresultaten. Maar wanneer jouw concurrent met rich snippets meer zoekverkeer naar zich toe weet te trekken dan kan deze uiteindelijk wel boven jou komen te staan.

Content blijft belangrijk!

Je weet nu wat rich snippets zijn en hoe je deze toepast. Maar let op dat je het belangrijkste niet uit het oog verliest: content. Met goed geschreven teksten haal je namelijk een hoge ranking in de zoekresultaten.  Daar kan geen rich snippet tegenop.

Hoe zit het met de content op jouw website? Is deze aan vervanging toe, kan de content een boost gebruiken of heb je behoefte aan nieuwe teksten? Neem voor alle soorten content vrijblijvend contact op.