Goede webdesigner denkt óók aan je SEO

Een goede webdesigner inschakelen? Let erop dat de webdesigner rekening houdt met SEO oftewel zoekmachine optimalisatie. Doet de webbouwer dit niet dan heb je eigenlijk niet zoveel aan je (nieuwe) website.

Redenen om een webdesigner in te huren

Waarom zou je voor een goede webdesigner gaan als je het niet zelf kan? Natuurlijk, een WordPress website bouwen is zo gebeurd. Mijn zes eigen website heb ik ook zelf in WordPress gebouwd. Het zijn niet de meest optimale websites maar ze staan allemaal bovenaan in Google, en daar draait het om.

Wil jij een bijzondere lay-out of specifieke functies dan heb je toch wel wat meer kennis van het bouwen van websites nodig. Dit is werk voor de goede webdesigner.

Goede webdesigner en SEO

SEO is ontzettend belangrijk: het zorgt ervoor dat je website beter vindbaar is in zoekmachines. Wanneer je geen aandacht besteedt aan SEO dan heb je kans dat de website onderaan in de zoekresultaten blijft staan.

Direct na het lanceren van de website kan Google (en andere zoekmachines) deze indexeren. Je zult zien dat het enige dagen duurt voordat je website in de zoekmachine zichtbaar is. Die allereerste webpagina’s staan binnen de zoekresultaten op positie 30 of verder. Wanneer de website zoekmachine vriendelijk is en je blijft de website uitbreiden dan stijgen die posities.

Dit alles begint met het werk dat de webdesigner verricht. Een goede webdesigner en SEO gaan dan ook hand in hand.

Een SEO webdesign

Hoe moet dat uitzien, een SEO webdesign? Ten eerste moet de website gebruiksvriendelijk zijn. Vanaf 2021 zal de gebruikerservaring na de Google Page Experience Update dan ook een belangrijke rankingfactor zijn. Een webdesigner die hier geen rekening mee houdt is ook geen goede webdesigner.

Elke website moet mobiel vriendelijk zijn. Ik leg de nadruk op “moet” want wanneer je website dit niet is dan kun je die hoge positie in Google wel vergeten. Het mobielvriendelijk maken van de website is ook het werk van de webdesigner. Deze levert een website die op alle apparaten goed toegankelijk is: desktop, tablet en smartphone.

Hoe zit het met de laadtijd?

Ook de laadtijd van een website is een belangrijke rankingfactor. Het grootste gedeelte van de website moeten binnen 2,5 seconden geladen zijn. Een te lange laadtijd heeft vaak met te grote mediabestanden, te zware plug-ins of teveel scripts te maken. Een goede webdesigner weet wel waar het probleem ligt en gaat hiermee aan de slag.

Overigens zal een goede webdesigner al tijdens de bouw van de website regelmatig een test in Google Lighthouse uitvoeren. Maar ook wanneer de website af is.

Vraag om een CMS

Hoewel een CMS geen invloed heeft op de ranking in de zoekresultaten, is het wel een makkelijk systeem om je website te onderhouden. Regelmatig nieuwe content toevoegen en bestaande content aanpassen is namelijk het belangrijkste onderdeel van een website. Sterker nog: met kwalitatief goede content sta je zomaar bovenaan in de zoekresultaten.

Een goede webdesigner zal dan ook voor een CMS zoals WordPress kiezen. WordPress is zeer eenvoudig in gebruik en wie zich er een beetje in verdiept bouwt moeiteloos de een na de andere WordPress website. Dit is dan ook de reden waarom je zoveel WordPress webdesigners tegenkomt.

Zoekmachinevriendelijk URL

Nog een belangrijk onderdeel van SEO: een zoekmachinevriendelijk URL. Dit is nodig omdat sommige mensen een hele URL in de browser intypen. De URL is hier ook zichtbaar, bepaal zelf maar eens welke URL er beter uitziet:

  • Biancawalraven.nl/goede-webdesigner
  • Biancawalraven.nl/pagina%3%a582

De eerste URL ziet er niet alleen beter uit, ook zie je direct waar de pagina over gaat. Bovendien is de kans veel groter dat je deze URL onthoudt. De beste webdesigner kiest dan ook voor zoekmachinevriendelijk URL’s, ook met betrekking tot categoriepagina’s.

Duplicate content op de website

Er zijn helaas wat webdesigners die zich vergrijpen aan duplicate content. Soms bewust, doordat de webdesigner teksten van het internet haalt en deze op jouw website plaatst. Interne duplicate content ontstaat vaak doordat een pagina via twee verschillende menu’s bereikbaar is. Of wanneer een en dezelfde tekst op verschillende pagina’s wordt gebruikt.

Nog meer SEO

De goede webdesigner houdt met nog veel meer SEO zaken rekening. Zoals een unieke titel, goed geschreven content, een meta description, goede navigatiestructuur, intern linken en nog veel meer. Maar niet al dit werk kun je bij de webdesigner neerleggen. Sommigen verzorgen de content, vaak huren ze hier toch een SEO tekstschrijver voor in.

In dit geval is er beter om naast de webdesigner ook een SEO tekstschrijver in te huren. Rechtstreeks zaken doen is altijd beter dan dit via de webdesigner te laten verlopen.

Wat kost een goede webdesigner?

Over de kosten van een goede webdesigner kun je veel discussiëren. Een student webdesigner zal een website voor € 500 in elkaar zetten. Een ervaren webdesigner is al een stuk duurder.

Voor een eenvoudige website waarbij je zelf content toevoegt betaal je bij een goede webdesigner tussen de € 1200 en € 2000. Een grote website met verschillende functionaliteiten kost al snel tussen de € 4000 en € 18.000.

Wat kost een goede SEO tekstschrijver?

Ook de prijzen van tekstschrijvers verschillen sterk. Helaas zie je aan de prijs niet altijd terug of de tekstschrijver ook kwaliteit levert. Wil je voor een goede SEO tekstschrijver gaan, kies er dan een die zelf bovenaan in zoekmachines staat. Dan weet je tenminste zeker dat je met iemand te maken hebt die verstand van SEO heeft.

Gemiddeld betaal je de tekstschrijver tussen de € 40 en € 280 per blog of artikel van 500 woorden. Mijn tip: wanneer de tekst (500 woorden) meer dan € 85 kost ben je eigenlijk al aan de dure kant uit.

Een SEO tekstschrijver inhuren, eventueel in samenwerking met een goede webdesigner? Informeer naar de concurrerende prijzen!