CTR betekenis – Google en andere zoekmachines

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

De CTR betekenis heeft alles met internet te maken. CTR is namelijk een methode om het aantal klikken in verhouding met vertoningen te meten. Niet alleen belangrijk om te kijken hoe goed je in de zoekresultaten gescoord, CTR wordt ook gebruikt bij het meten van advertentieresultaten.

Afkorting CTR

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


CTR is de afkorting van click-trough rate. In het Nederlands kun je dit vertalen naar het klikpercentage. Wanneer je de term click-trough rate ziet dan komt dit dus overeen met CTR.

CTR betekenis

Je weet nu waar de afkorting vandaan komt, maar wat is de CTR betekenis? Oftewel: wat kun je ermee en waarom is dit zo belangrijk?

Hoe CTR is de verhouding tussen het aantal vertoningen en het aantal klikken. Stel dat jouw webpagina in een week tijd 100 keer in de zoekresultaten wordt vertoond. Er wordt vijf keer op dit zoekresultaat geklikt. De CTR is dan 5%. Om de CTR te berekenen is hier een handige formule voor.

CTR berekenen: aantal klikken / aantal vertoningen X 100 = CTR.

In bovenstaand voorbeeld zijn het aantal klikken 5. Deze deel je door het aantal vertoningen dus 5 gedeeld door 100 = 0,05. Dit vermenigvuldig je met 100 waarbij de uitkomst 5 is, dus 5%. Wanneer het aantal vertoningen 18.000 bedraagt en hier volgen 200 klikken uit dan wordt dit 200 / 18.000 x 100 = 1,11%.

Wat is een goede CTR?

In het begintijdperk van het internet en de allereerste advertenties was een CTR van 30% tot 40% heel normaal. Rond het jaar 2008 lag dit rond 5%. Tegenwoordig is dit door het gebruik van smartphones en add blockers nog verder gedaald. Wanneer je naar advertenties kijkt dan ligt het gemiddeld CTR op 0,2% – 0,5%.

Het CTR in de organische zoekresultaten schommelt over de gehele website tussen de 3% en 30%. Dit is een beetje afhankelijk van de positie in de zoekresultaten. Dit gaat dan over het klikpercentage van de gehele website, per webpagina kunnen hier grote verschillen tussen zitten.

Een CTR van 80% tot 100%

De CTR is duidelijk en je weet nu ook wat een goede CTR is. Op het gebied van advertenties behaal je met geluk een hoge CTR van 5%, maar vaak ligt dit onder de 1%.

Is het mogelijk om binnen de organische zoekresultaten een CTR van 80% of hoger te halen? Jazeker, dit kan heel goed. Hierbij heb je wel een toppositie in zoekmachines nodig, met name in Google is dit erg praktisch. Vaak behaal je deze hoge CTR alleen met afzonderlijke webpagina’s, zelden met de hele website zelf.

Laten we deze website er even bijnemen. Een aantal webpagina’s hebben een CTR van maar liefst 100%. Wanneer je kijkt naar de positie in de organische zoekresultaten dan staan deze pagina’s op nummer 1. Twee webpagina’s hebben een CTR die tussen de 80% en 95% ligt. Ook dit betreft pagina’s die op nummer 1 in Google staan.

Het is dus mogelijk om een CTR van 80% of hoger te behalen, maar dan moet je echt die nummer 1 positie in de zoekresultaten hebben.

Bovenaan in de zoekresultaten en toch een lagere CTR

Dat je op de eerste positie in de Google zoekresultaten staat wil niet zeggen dat je ook een mega hoge CTR behaalt. Dit komt omdat je altijd nog concurrentie hebt van advertenties (deze staan boven de organische zoekresultaten). Bovendien spelen de positie twee en drie ook mee. Niet iedereen klikt namelijk op het eerste resultaat, sommigen kijken ook wat lager.

Hierbij kijken we weer naar webpagina’s van deze website. Op welke positie gaan webpagina’s die een CTR van 60% tot 80% hebben? Maar liefst 15 webpagina’s van deze website behalen een CTR van 60% tot 80%. Al deze webpagina’s staan op nummer 1 in de organische zoekresultaten. Of op nummer nul, dit wordt ook wel de featured snippet genoemd.

CTR van 0% tot 1%

Je merkt dat een webpagina of misschien wel je hele website een lage CTR van 0% tot 1% heeft. Moet jij je hier zorgen om maken? Dit hangt er een beetje vanaf, gaat het om een enkele webpagina of echt om de gehele website? Wanneer de gehele website een CTR van 5% of lager heeft, dan is er wel iets mis. Waarschijnlijk scoor je zeer laag in de zoekresultaten. Dit heeft verschillende redenen, bijvoorbeeld slechte content of technische problemen.

Nieuwe website hebben altijd een lage CTR, dit wordt met de tijd beter. Een enkele pagina mag best een lage CTR hebben. Google indexeert niet alle webpagina’s. Bovendien ervaar je met sommige onderwerpen veel concurrentie. Wanneer je met andere webpagina’s wel een hoge CTR behaalt is er verder geen probleem.

CTR: voorbeeld uit de praktijk

Vaak wordt gedacht dat je met alle webpagina’s een hoge CTR moet behalen. Dit kan natuurlijk niet, want de CTR hangt samen met de gebruikte zoekwoorden op de webpagina en de zoekterm die iemand in Google invoert.

Bedenk dat je niet op alle zoektermen een hoge CTR kunt behalen. Bovendien kan een webpagina op het ene zoekwoord heel goed scoren en op het andere minder goed. Stel dat je een webpagina over een hondenuitlaatservice maakt. Op de zoekterm hondenuitlaatservice behaal je een CTR van 34%. Diezelfde webpagina behaalt op de zoekterm honden uitlaten een CTR van 1%. Niks om je druk over te maken.

De CTR verhogen

Inmiddels heb je veel bijgeleerd over de CTR betekenis. Ligt de gemiddelde CTR van je hele website onder de 3%? Dit kan hoger. Vooral wanneer de gemiddelde CTR 1% of lager is moet je hier echt iets aan doen. Google wil dat websites kwalitatieve content aanbieden. Een lage CTR heeft dan ook vaak met content van te lage kwaliteit te maken.

Die CTR is eigenlijk een signaal van zoekmachines: doe iets aan je website! Wil je weten wat de gemiddelde CTR van je website is, maak dan gebruik van Google Search Console. Hierbij kun je de CTR van de website maar ook van afzonderlijke webpagina’s bijhouden, allemaal geselecteerd op zoekopdrachten, pagina’s, landen, apparaten en zoekopmaak.

De CTR verhogen? Dit lukt zeer goed middels goede SEO teksten. Ga je hiervoor, neem dan contact op. Ik vertel je meer over de CTR, SEO content en de kosten hiervan. Blijf je concurrent voor!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven