Marketing uit handen geven

Bijgewerkt: 12 september 2023

Marketing, moet je dit zelf doen of uitbesteden? Natuurlijk bespaar je veel geld wanneer je alles zelf doet. Maar je moet er ook de tijd, kennis en ervaring voor hebben. Wanneer je de technieken op de verkeerde manier uitvoert, levert het weinig op.

Marketing uit handen geven is best spannend. Kom je uit met je budget, en wat zijn de resultaten? Veel marketeers werken op dezelfde manier. Ik hanteer andere strategieën, met verrassende resultaten.

Meer zichtbaarheid en naamsbekendheid

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een van de belangrijkste redenen om marketing uit handen te geven, is dat het je meer zichtbaarheid en naamsbekendheid oplevert. Het uitbesteden van marketing is een slimme zet om je bedrijf te laten groeien.

Dit levert het nog meer op

Marketing is op verschillende gebieden zeer effectief. Het zorgt niet alleen voor meer zichtbaarheid en naamsbekendheid, maar brengt nog veel meer goeds met zich mee.

  • Klantenacquisitie: je genereert leads en trekt nieuwe klanten aan.
  • Klantretentie: het behouden van bestaande klanten door middel van relatiebeheer en loyaliteit programma’s.
  • Omzetgroei: met marketing stimuleer je de verkoop en verhoog je de omzet van het bedrijf.
  • Marktonderzoek: krijg inzicht in de behoeften, wensen en voorkeuren van de doelgroepen.
  • Concurrentievoordeel: met effectieve marketing onderscheid jij je van je concurrenten.
  • Kostenbeheersing: marketing leidt tot kostenbesparingen.
  • Innovatie: het stimuleren van de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten.
  • Vertrouwen en geloofwaardigheid: je vergroot het vertrouwen en de geloofwaardigheid van je bedrijf.

Verschillende onderdelen en activiteiten

Waarom marketing uit handen geven? Omdat dit uit verschillende activiteiten bestaat. Je kunt je niet met elk onderdeel bezighouden. Het kost veel tijd en je moet er de nodige ervaring mee hebben.

Daarnaast moet je het verschil tussen online- een offline marketing kennen. Steeds meer bedrijven richten zich op online marketing. Het is de meest toegankelijke en goedkoopste manier om je merk of bedrijf onder de aandacht te brengen.

Marketing gaat veel verder dan blogs schrijven of op social media aanwezig zijn. Het omvat het promoten van producten of diensten, via verschillende kanalen. Maar ook samenwerken met invloedrijke personen of bedrijven, een marketingtaken automatiseren.

Hieronder vind je belangrijkste onderdelen van online marketing.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

SEO is het belangrijkste onderdeel van online marketing. Het levert gratis verkeer (websitebezoekers) op. De ROI oftewel het rendement op investering ligt op ruim 1:20. Elke euro die je aan SEO uitgeeft, levert gemiddeld € 20 aan omzet op. Mits je het goed aanpakt, en dat is binnen de SEO-wereld nu juist het probleem.

Omdat er zoveel vraag is naar goede SEO-specialisten, bieden steeds meer ‘cowboys’ hun diensten aan. Dit zijn marketeers die uit zijn op het geld van onwetenden. Wanneer je zakendoet met dit soort marketeers, valt je ROI negatief uit.

Goede SEO bestaat uit het optimaliseren van webinhoud zoals blogs en SEO-teksten. Maar ook technische aspecten van een website. Dit alles is bedoeld om beter in zoekmachines zoals Google te scoren. Veel marketeers bieden linkpakketten aan, of je kunt backlinks bij ze kopen. Maar dit is een van die technieken die negatief uit kan pakken.

Contentmarketing

Voor velen lijken SEO en contentmarketing hetzelfde te zijn. Toch zit er een verschil tussen deze twee. SEO bestaat uit verschillende onderdelen waaronder content, technische optimalisatie en het linkprofiel. Contentmarketing is het creëren en delen van waardevolle en relevante content. Dit is bedoeld om de doelgroep te informeren en te betrekken.

Contentmarketing kan via verschillende kanalen waaronder de eigen website, gastwebsites, fora, social media en nog veel meer. De ROI op content marketing ligt op 1:35.

Ook nu weer is het belangrijk dat je dit gedeelte bij een betrouwbare aanbieder uit handen geeft. Ik houd mij al meer dan 25 jaar met contentmarketing bezig. Wil je meer weten over de mogelijkheden of prijzen, of heb je gewoon een vraag? Neem gerust contact met mij op.

Social media marketing

Je kunt op verschillende gebieden marketing uit handen geven. Zo kun je SEO zelf uitvoeren en social media marketing uitbesteden. Naast je eigen website is het net zo belangrijk dat je op social media aanwezig bent. Maak gebruik van sociale mediaplatforms zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Dit vergroot je merkzichtbaarheid en zorgt voor een goede betrokkenheid.

Social media marketing gaat over het creëren van relevante en waardevolle inhoud. Dit moet aansluiten bij de interesses en behoeften van de doelgroep. Verder is het belangrijk om professionele en aantrekkelijke sociale mediaprofielen op te zetten en te onderhouden.

Daarnaast ligt de focus op het actief beheren en communiceren met de volgers en fans. Denk hierbij aan vragen beantwoorden, feedback behandelen en betrokkenheid aanmoedigen.

Als laatste is het mogelijk om gebruik te maken van betaalde advertenties. Hiermee genereer je gericht verkeer en leads.

E-mailmarketing

Wil je marketing uitbesteden, denk dan eens aan e-mail marketing. Dit is het versturen van gerichte e-mails naar abonnees. Hiermee bouw je relaties met klanten op en genereer je leads. E-mail marketing is ook ideaal om de producten en diensten te promoten.

Betaalde advertenties (Pay-Per-Click, PPC)

Online adverteren is zeer effectief en kostenbesparend. Bij Pay-Per-Click (PPC) adverteren betaal je op basis van het aantal keren dat je advertenties worden aangeklikt. Deze advertenties worden in zoekmachines en op social mediaplatforms weergegeven.

Online adverteren is laagdrempelig. Maar wanneer je het verkeerd aanpakt, geef je geld uit zonder dat het iets oplevert. Daarom is het belangrijk om je doelgroep te kennen en duidelijke doelen te stellen.

Wil je dit gedeelte uitbesteden? Dan krijg je hulp bij:

  • Advertenties aanmaken, gericht op specifieke zoekwoorden of doelgroepen
  • Het maximaal bod of budget bepalen
  • Targetingcriteria instellen
  • Kosten per click berekenen
  • Analyse en optimalisatie

Affiliate marketing

Er zijn verschillende manieren om de producten of diensten onder de aandacht te brengen. Veel ondernemers richten zich op SEO, SEA en social media. Maar affiliate marketing is ook een goede manier om producten of diensten te promoten en te verkopen.

We werven externe partners (affiliates) aan, zoals bloggers, contentmakers, influencers of andere bedrijven. Elk affiliate krijgt unieke affiliate-links of trackingcodes. Die gebruiken ze en hun promotiemateriaal is wanneer een potentiële klant de affiliate-link volgt en een gewenste actie onderneemt, wordt dit door het systeem bijgehouden. Op basis hiervan vindt de commissie betalingplaats.

Affiliate Marketing is:

  • Kosteneffectief
  • Je bereikt een breed publiek
  • Het zorgt voor meer verkeer naar je website

Influencer marketing

Influenceer marketing is vergelijkbaar met affiliate marketing. Enig verschil is dat je invloedrijke personen op social media betrekt, om je merk of producten te promoten. Ook deze vorm van marketing kun je uitbesteden.

Niet voor elk bedrijf is influencer marketing interessant of effectief. Daarom bekijken we vooraf de doelstellingen en welke vorm van marketing hier het beste bij aansluit.

Zoekmachine-adverteren (SEA)

Adverteren kan op verschillende platforms. Zoekmachine adverteren heeft een ROI van 1:2. Elke geïnvesteerde euro moet in de praktijk twee euro opleveren.

De ROI is door de jaren heen gedaald, dit heeft met verschillende zaken te maken. Ruim 70% van de internetgebruikers negeert advertenties. Bovendien wordt er veel gebruik gemaakt van adblockers, waardoor advertenties op websites niet meer worden weergegeven. Toch blijft het een effectieve methode, vooral omdat je boven de organische zoekresultaten verschijnt.

SEA is het optimaliseren van zoekmachines advertenties. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de juiste trefwoorden. Een effectieve SEA-campagne beheren vraagt veel tijd en inspanning. Daarom wordt dit vaak uit handen gegeven.

Webdesign en -ontwikkeling

Marketing begint met het ontwikkelen van een website. We ontwerpen en ontwikkelen gebruiksvriendelijk een aantrekkelijke websites. Deze zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO).

Nog meer marketing om uit handen te geven

Er is zoveel op het gebied van (online) marketing te doen: dit kun je niet alleen. Naast bovenstaande diensten kun je bij mij ook terecht voor:

  • Landingspagina-optimalisatie
  • Marketingautomatisering
  • Online adverteren op marktplaatsen
  • Zoekmachinevriendelijke content
  • Webanalyse en gegevensanalyse
  • Remarketing en retargeting
  • Mobile marketing
  • Videomarketing

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven