Landingspagina kosten & het effect

Bijgewerkt: 17 augustus 2021

Een landingspagina laten maken, hiermee verhoog je de conversie. De vraag is hoe een goede landingspagina eruit ziet en of dit ook effectief is. Daarnaast wil je meer weten over de landingspagina kosten. Dan ben je op het juiste artikel uitgekomen, want hier lees je alles over de effecten en kosten van landingspagina’s.

Korte uitleg over landingspagina’s

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sommige denken dat een blogpost of productomschrijving een landingspagina is. Een logische gedachte want de bezoeker ‘landt’ vanuit Google op deze pagina. Toch wordt er met een landingspagina iets anders bedoeld.

Het gaat hier om een pagina waarop bezoekers vanuit andere media terechtkomen. Bijvoorbeeld wanneer je adverteert in Google (Adwords). Of wanneer je vanuit social media naar je website linkt. Je gebruikt een landingspagina ook wanneer je vanuit andere websites naar die van jou verwijst

Verschil tussen landingspagina en bestemmingspagina

Je hoort vaak over landingspagina’s en bestemmingspagina’s. Vaak worden deze twee door elkaar gebruikt maar dit is onjuist. Wat is het verschil tussen een landingspagina en een bestemmingspagina? Laat ik het uitleggen.

Een landingspagina is bedoeld om je bezoekers tot actie aan te zetten. Bijvoorbeeld een offerte aanvragen, een product kopen of inschrijven voor de nieuwsbrief, cursus of iets anders.

Een bestemmingspagina is de eerste pagina waarop de websitebezoeker binnenkomt. Vaak is dit via een zoekmachine. Afhankelijk van de gebruikte zoekterm komt de bezoeker op de homepage, een blogpost of misschien wel op een productpagina terecht. Dat is de bestemmingspagina.

SEO landingspagina, heeft dat zin?

Bij een landingspagina laten maken ligt de focus op een hogere conversie. De bezoeker moet dus echt aangezet worden tot actie. Juist om die reden wordt gedacht dat een SEO landingspagina geen zin heeft. Toch is een SEO landingspagina juist een hartstikke goed idee. Wanneer je de landingspagina toch laat maken, laat hem gelijk optimaliseren voor zoekmachines. Zo is deze pagina ook in Google en andere zoekmachines vindbaar.

Een goede SEO landingspagina ziet er natuurlijk anders uit dan de gemiddelde landingspagina. Door gebruik te maken van belangrijke zoektermen scoor je hier hoger op. Een eerste positie in Google levert je makkelijk 24% van het zoekverkeer op. Maar ook een tweede of misschien wel een zesde positie zorgt voor extra bezoekers. Het zijn juist de extra bezoekers waar je niet op gerekend had maar die wel je omzet verhogen.

Landingspagina kosten

Voordat ik je uitleg hoe een goede landingspagina eruit ziet, eerst wat meer over de landingspagina kosten. Je begrijpt vast wel dat het maken van dit soort pagina’s om kennis, ervaring maar ook veel aandacht vraagt. Een SEO landingspagina heeft namelijk twee doelen:

  • Goed vindbaar in zoekmachines
  • De conversie verhogen

Het is niet zo eenvoudig om dit te realiseren. Soms krijg je namelijk een landingspagina voor je neus die nog het meest op een blogpost lijkt. Goed vindbaar in Google maar het converteert helemaal niet. Het kan ook dat je een pagina ontvangt die wel aanzet tot actie maar niet in Google gevonden wordt. Zonde, want de landingspagina kosten zijn bij de meeste toch al zo hoog.

Goed, wat zijn nu die landingspagina kosten? Laat ik je niet langer in spanning houden. Bij de meeste tekstschrijvers betaal je hier tussen de € 150 en € 350 voor. Dit kan voordeliger, daarom bedragen de kosten hier tussen de € 100 en € 125. Voor een landingspagina dan, want een blogpost of een productomschrijving is natuurlijk goedkoper. Alleen kun je dit niet vergelijken met een servicepagina, want dat is waar ik een landingspagina onder schaar.

Het effect van een landingspagina

Wat is nu het effect van een landingspagina? Is deze goed geschreven, dan merk je dit aan de verkoopcijfers of omzet. Bezoekers raken overtuigd van je product of dienst. Maar dat niet alleen, de kans is groot dat het enthousiasme van je kersverse klanten aanstekelijk werkt. Je naam of merk wordt sneller verspreid, dit levert weer nieuwe klanten op.

Helaas blijft het effect bij veel landingspagina’s uit. Dit komt omdat ze niet goed zijn geschreven. De focus ligt dan teveel op wat je zelf zou willen zien in plaats van wat de bezoeker wil zien. Daarom is het juist zo goed om iemand anders die landingspagina te laten schrijven. Dit voorkomt dat je hier met een roze bril naar kijkt.

Zo ziet deze pagina er uit

Benieuwd hoe een goede landingspagina er uit ziet? Ik kan hier wel wat over vertellen. Niet omdat je de pagina zelf gaat schrijven, maar dan heb je een idee hoeveel werk dit met zich meebrengt. Mocht je overigens nog een poging willen wagen en zelf gaan schrijven, dan heb je wellicht iets aan mijn tips.

Titel, tussenkopjes en paragrafen

Het maakt niet uit of het om een blogpost, een landingspagina, homepage of iets anders gaat: alles moet lekker leesbaar zijn. Daarom zijn de beste teksten voorzien van een pakkende titel, meerdere tussenkopjes en verschillende alinea’s en paragrafen.  Door de tekst onder te verdelen in meerdere alinea’s en hoofdstukken leest het allemaal een stuk beter.

Korte zinnen en alinea’s

Zinnen moeten niet te lang maar ook zeker niet te kort zijn. Het beste is om de lengte van zinnen met elkaar af te wisselen. Zelfs schrijvers hebben hier niet altijd ervaring mee, want het is ook lastig.

Goede zinnen bevatten 10-20 woorden. Niet schrikken wanneer sommige zinnen onder de 10 woorden uitkomen. Geen probleem (dit was een zin van twee woorden). Alinea’s moeten ook niet te lang zijn, bij voorkeur niet langer dan 5-7 zinnen of regels.

Zoekwoorden oftewel keywords

Moet je pagina goed vindbaar zijn in zoekmachines, dan ontkom je er niet aan om belangrijke keywords (zoekwoorden) toe te voegen. Hiermee maak je voor zoekmachines begrijpelijk waar de pagina over gaat. Dit is echt nodig, want zonder keywords wordt je pagina misschien wel helemaal verkeerd geïndexeerd. Je bent dan op zoektermen zichtbaar waarvan je dit eigenlijk niet wil. Hierdoor trek je de verkeerde doelgroep aan.

Overige aandachtspunten

Natuurlijk bestaat een goede landingspagina uit nog veel meer zaken. Het aantal woorden is belangrijk, de schrijfstijl, eventuele verwijzingen naar andere pagina’s, het gebruik van één of meerdere afbeeldingen en dan natuurlijk die belangrijke call-to-action.

Heb je vragen over de landingspagina kosten of welke meerwaarde dit biedt? Ik zou zeker informatie of de tarievenkaart aanvragen. Je weet wat je kunt verwachten en wat die ooit zo belangrijke landingspagina gaat kosten. Bedenk: een landingspagina laten maken mag dan misschien wat kosten, je haalt die investering er vaak snel weer uit.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven