5 e-mailmarketing strategieën voor webshops

Bijgewerkt: 21 oktober 2022

Binnen de e-commerce is e-mail marketing zeer belangrijk. Dit geldt al helemaal voor webshops, want het zorgt voor meer naamsbekendheid en een hogere klantbetrokkenheid. Bovendien resulteert dit in een verbeterde omzet.

Voor webshops realiseert e-mail marketing een hoge ROI: een geweldig rendement op de investering. Wanneer je nog niet overtuigd bent van e-mail marketing dan moet je zeker even de tijd nemen voor dit artikel.

1. Altijd 1 tot 2 welkomstmails

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer iemand zich voor de nieuwsbrief of aanbiedingen inschrijft, dan is het belangrijk om een tot maximaal twee welkomstmails te sturen. Zeker niet meer, want hier verveel je de ontvanger mee. In de welkomstmail heet je de abonnee ‘welkom’ (anders zou het niet zo heten). Stel je bedrijf of merk voor en breng een aantal goede producten onder de aandacht.

Een korting bieden werkt altijd goed. Wanneer je aangeeft dat de korting in de tweede of derde mail verschijnt, dan voorkom je dat de abonnee zich voortijdig uitschrijft.

2. Leg verbinding met de abonnee

Het sturen van nieuwsbrieven is vaak eenrichtingsverkeer. Het is veel leuker om met de abonnee in contact te komen of samen over de inhoud van de nieuwsbrief te praten. Leg daarom verbinding met je abonnees. Verwijs ze naar je social media account of mobiele app.

Social media is laagdrempelig, en een groot deel van de abonnees zal hierop actief zijn. Door via social media met ze in contact te komen bindt je ze aan je bedrijf of merk. Veel mensen gebruiken sociale netwerken om een bedrijf beter te leren kennen of de klantenservice op te zoeken.

3. Wees persoonlijk in je e-mails

Zorg dat je ontvangers of abonnees bij naam kent. Daarom is het handig wanneer je niet alleen e-mail adressen verzamelt maar ook de bijbehorende namen. Dit hoeft niet eens de volledige naam te zijn, een voornaam is meer dan voldoende.

Personalisatie is een van de beste e-mail marketing strategieën voor webshops maar ook voor alle andere bedrijven. Spreek de ontvanger bij naam aan en stuur een persoonlijke aanbieding. Hierbij is het praktisch wanneer je de interesses of het koopgedrag van de abonnee kent.

Lees ook: 5 e-mails om naar leads te verzenden

4. Maak gebruik van geautomatiseerde e-mails

Wanneer je slechts enkele abonnees hebt dan is het geen probleem om deze handmatig te versturen. Maar wanneer je bedrijf groeit en groeit dan zijn geautomatiseerde e-mails zeker aan te raden. Hier zijn diverse hulpmiddelen voor waaronder Mailchimp, Sendinblue of Convertkit.

Helaas moet je voor veel van deze tools betalen, maar ze zijn echt wel praktisch. Sommigen zijn gratis maar dan zit er een flinke beperking op het versturen van het aantal mails. Prima voor kleine bedrijven maar niet wanneer je wekelijks toch aardig wat te verzenden hebt.

Maar waarom zou je gebruik maken van geautomatiseerde e-mails? Ten eerste omdat dit veel tijd en ergernis bespaart. Ook creëer je hier een professionele uitstraling mee.

5. Laat de ontvanger actie ondernemen

Of de ontvanger of abonnee nu een blogpost leest of iets bestelt: het zijn beide acties waar je blij van wordt. Helaas zullen de meeste nieuwsbrief abonnees helemaal geen actie ondernemen. Dit komt omdat de CTA in de e-mailmarketing strategie ontbreekt.

Een CTA is een call-to-action oftewel een oproep om actie te ondernemen. Laat de lezer iets doen! Zorg voor een geweldige aanbieding, waarbij je terugvalt op FOMO-marketing. Of toon een stukje van een blogpost. Wil de abonnee meer hiervan lezen, dan moet hij doorklikken naar de website.

Waarom wil je dat abonnees een kijkje op je webshop (website) nemen? Omdat een klein deel altijd blijf rondhangen. Misschien uit nieuwsgierigheid of uit verveling, dat maakt niet uit. Maar de kans dat ze kopen is altijd aanwezig. Bovendien zorg je voor meer verkeer en een langere bezoektijd op de site, iets dat goed is voor de ranking in de organische zoekresultaten.

5. Test je e-mail marketingstrategie altijd

Hoe weet je of de gekozen e-mail marketing strategie ook effectief is? Zonder te testen kun je dit niet weten. Ik adviseer om gebruik te maken van A/B-testen. Dit is een fantastische manier om je marketingstrategie te berekenen, en inzicht te krijgen in de kosten.

Test met onderwerpregels, afbeeldingen, hyperlinks, de lay-out van de e-mail of actieknoppen. A/B testen doe je door twee versies van je e-mails aan verschillende gebruikers te sturen. Dit doe je geheel willekeurig, zodat het nauwkeurige data oplevert.

Feitelijk stuur je 50% van de A-mails naar de eerste groep en 50% van de B-mails naar de andere groep. Zo kun je de resultaten met elkaar vergelijken. Welke e-mail leverde de hoogste conversie op? Dat is de e-mail waar je mee doorgaat. De ander hoeft niet direct de prullenbak in, die komt misschien later nog eens van pas. Bij een andere e-mailcampagne.

Lukt het niet om de mails te splitsen? Dan helpt hebt om eerst een week lang de A-mails naar iedereen te versturen en de week daarop de B-mails. Dit is ook een vorm van splittesten.

De voordelen van e-mailmarketing voor webshops

Als laatste wil ik nog even de voordelen van e-mailmarketing voor webshops en e-commerce op een rij zetten. Dit kan net dat laatste beetje overtuiging geven.

  • E-mails zijn makkelijk te personaliseren
  • De ontvanger heeft altijd toegang tot zijn e-mails of nieuwsbrieven
  • E-mailmarketing brengt lage kosten met zich mee
  • Het is eenvoudig om een A/B test uit te voeren
  • De resultaten zijn meetbaar

Wist je dat e-mail marketing ook een korte doorlooptijd heeft? Dit doe je vooral door alles te automatiseren. Hiermee werk je veel efficiënter en kostenbesparend.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven